INVESTIGATIVE TASK IN THE CONTEXT OF FINANCIAL EDUCATION CLASSES

AN ANALYSIS OF STUDENTS’ STRATEGIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/22385800.2024.13.30.285-308

Abstract

With the aim of highlighting the strategies expressed by high school students when solving an investigative task with the theme of purchasing a cell phone, we focused on carrying out a qualitative analysis of an interpretative nature of the actions of a group of five students from a 2nd grade class series. To this end, we are based on the theoretical contributions of Research Teaching, understood as a didactic approach in which an investigative environment is created to present a solution to a problem situation based on the teacher's invitation. We supported our analysis with audio and video transcriptions, as well as written reports from an investigative task that had as its theme the purchase of a cell phone and which was carried out as part of the Financial Education curricular component of a public school located in the interior of the state of Paraná. Starting from a situation of interest to the students, strategies were established related to changing the direction of the resolution, the use of prior knowledge, the request for different representations and the need to carry out syntheses to answer a question. These strategies signaled the dynamism given to the investigative task and its potential as a dialogical approach to student learning.

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Author Biographies

Karina Alessandra Pessoa da Silva, Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR

Professora do Magistério Superior, Classe Associado, Nível 1, da Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Câmpus Londrina, atuando nos cursos de Engenharia e no Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Ensino de Matemática (PPGMAT). Graduada em Matemática (Licenciatura) pela Universidade Estadual de Londrina (2000). Especialista em Educação Matemática pela UEL (2007). Mestre em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela UEL (2008). Doutora em Ensino de Ciências e Educação Matemática da Universidade Estadual de Londrina (2013). Tem experiência na área de Educação Matemática com ênfase em Ensino e Aprendizagem da Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: Modelagem Matemática, Semiótica Peirceana, Registros de Representação Semiótica e Livro Didático. Fez parte do GRUPEMMAT - Grupo de Pesquisas sobre Modelagem Matemática e Educação Matemática da UEL de 2005 a 2021. É uma das coordenadoras do Grupo de Estudos e Pesquisas em Modelagem, Investigação e Tecnologia (GEPMIT) / UTFPR, desde 2015. Trabalhou por 10 anos com preparação e elaboração de obras didáticas de Matemática e de Ciências Naturais do Ensino Fundamental. Membro da diretoria regional da Sociedade Brasileira de Educação Matemática (Paraná) (2013-2019). Coordenadora do GT 10 - Modelagem Matemática - da SBEM (2019-2021).

Juliana Aparecida Gonçalves, Secretária de Estado da Educação do Paraná - SEED/PR

Possuo graduação em Licenciatura plena em Matemática pela Universidade Estadual do Norte do Paraná ?UENP (2008) e Licentiatura em Pedagogia pela Universidade de Franca ? UNIFRAN (2019). Especialista em Metodologia do Ensino de Matemática e Física (2015), Educação Especial Inclusiva (2016) e Tecnologias da Informação e Comunicação na Educação (2016). Mestrado pelo Programa de Pós Graduação em Ensino de Matemática (PPGMAT) da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) câmpus Londrina/Cornélio Procópio. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Modelagem Matemática, Investigação Matemática e Tecnologias (GEPMIT). Membro da Sociedade Brasileira Educação Matemática ? Regional Paraná ? SBEM-PR (2022). Têm interesse em estudar assuntos da Educação Matemática e Educação Financeira, principalmente no que diz respeito ao Ensino por Investigação e Pensamento Matemático Avançado.

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Published

2024-05-09

How to Cite

Silva, K. A. P. da, & Gonçalves, J. A. (2024). INVESTIGATIVE TASK IN THE CONTEXT OF FINANCIAL EDUCATION CLASSES: AN ANALYSIS OF STUDENTS’ STRATEGIES. Revista Paranaense De Educação Matemática, 13(30), 285–308. https://doi.org/10.33871/22385800.2024.13.30.285-308

Issue

Section

Artigos Científicos