INVESTIGATIVE TASK IN THE CONTEXT OF FINANCIAL EDUCATION CLASSES
AN ANALYSIS OF STUDENTS’ STRATEGIES
DOI:
https://doi.org/10.33871/22385800.2024.13.30.285-308Abstract
With the aim of highlighting the strategies expressed by high school students when solving an investigative task with the theme of purchasing a cell phone, we focused on carrying out a qualitative analysis of an interpretative nature of the actions of a group of five students from a 2nd grade class series. To this end, we are based on the theoretical contributions of Research Teaching, understood as a didactic approach in which an investigative environment is created to present a solution to a problem situation based on the teacher's invitation. We supported our analysis with audio and video transcriptions, as well as written reports from an investigative task that had as its theme the purchase of a cell phone and which was carried out as part of the Financial Education curricular component of a public school located in the interior of the state of Paraná. Starting from a situation of interest to the students, strategies were established related to changing the direction of the resolution, the use of prior knowledge, the request for different representations and the need to carry out syntheses to answer a question. These strategies signaled the dynamism given to the investigative task and its potential as a dialogical approach to student learning.
Downloads
References
BANCO CENTRAL DO BRASIL. Caderno de Educação Financeira - Gestão de Finanças Pessoais. Brasília, DF: Presidência da República, [2013]. Disponível em: http://www.bcb.gov.br. Acesso em: 25 fev. 2022.
BAPTISTA, M. L. M. Concepção e implementação de actividades de investigação: um estudo com professores de física e química do ensino básico. Tese (Doutorado), Universidade de Lisboa, Lisboa, 2010.
BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Investigação Qualitativa em Educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994.
BRASIL. Estratégia Nacional de Educação Financeira (ENEF). Vida e dinheiro. Brasília, DF: Presidência da República, [2020]. Disponível em: http://www.vidaedinheiro.gov.br. Acesso em: 08 abr. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular - BNCC - 2ª versão. Brasília, DF: Presidência da República, [2018]. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br. Acesso em: 20 fev. 2022.
BRASIL. Plano Diretor (ENEF). Brasília, DF: Presidência da República, [2017]. Disponível em: http://www.vidaedinheiro.gov.br/. Acesso em: 09 maio 2022.
BUSSMANN, C. J. C.; KLAIBER, M. A.; SILVA, D. P. Processos mentais de Dreyfus e o Ensino Exploratório: discussão e possível intervenção em sala de aula. In: ENCONTRO PARANAENSE DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 14, 2017, Cascavel. Anais [...]. Cascavel: Unioeste, 2017. p. 1-13.
D’AMORE, B. Elementos de didática da matemática. São Paulo: Livraria da Física, 2007.
FERRUZZI, E. C.; BORSSOI, A. H.; SILVA, K. A. P. Investigação Matemática em foco: Evidenciando possibilidade para sala de aula. Revista de Educação, Ciências e Matemática, Rio de Janeiro, v. 11, n. 3, p. 1-20, 2021.
FLÔRES, M. V; FONSECA, J. A.; BISOGNIN, E. Processos do Pensamento matemático avançado revelados nas resoluções de tarefas envolvendo números racionais. Ensino da Matemática em Debate, São Paulo, v. 7, n. 1, p. 217-238, 2020.
FONSECA, T. M. M. Ensinar e Aprender: Pensando a prática pedagógica. Ponta Grossa: SEED/PR, 2008.
KISTEMANN JR, M. A.; ALMEIDA, D. B.; NETO, I. R. Uma experiência com Educação Financeira de jovens indivíduos consumidores no PRÓBIC-JR-FAPEMIG/UFJF. Revista Paranaense de Educação Matemática, Campo Mourão, v. 6, n. 10, p. 223–245, 2020.
MARIOTTI, A.; PESCI, A. Visualization in teaching-learning situations. In: International Conference for the Psychology of Mathematics Education, 18, 1994, Lisboa, Proceedings [...]. Lisboa, 1994. p. 1-22.
OLIVEIRA, H. M.; SEGURADO, M. I.; PONTE, J. P. Explorar, Investigar e Discutir na Aula de Matemática. Lisboa, 1996. Disponível em: http://www.prof2000.pt/users/j.pinto/textos/texto9.PDF. Acesso em: 22 maio 2022.
PINTO, D. M. R.; PIRES, M. A L. M. O ensino da matemática e sua função na formação do indivíduo e de sua cidadania na educação. REMATEC, Pará, v. 14, n. 32, p. 118-130, 2019.
PONTE, J. P. A didática da matemática e o trabalho do professor. Revista Brasileira de Ensino de Ciências e Matemática, Passo Fundo, v. 3, n. 3, p. 809-826, 2020.
PONTE, J. P. Gestão Curricular em Matemática. In: GTI (Ed.). O professor e o desenvolvimento curricular. Lisboa: APM, p.11-34, 2006.
PONTE, J. P. Investigações matemáticas em Portugal. Investigar em Educação, v. 2, p. 93-169, 2003.
SASSERON, L. H. Alfabetização científica, ensino por investigação e argumentação: relações entre ciências da natureza e escola. Revista Ensaio, Belo Horizonte, v. 17, n. especial, p. 49-67, nov. 2015.
SILVA, I. T.; SELVA, A. C. V. Programa de Educação Financeira nas Escolas - Ensino Médio: uma análise dos Materiais na Perspectiva da Educação Matemática Critica. Revista Paranaense de Educação Matemática, Campo Mourão, v. 6, n. 12, p. 350-370, 2020
SILVA, K. A. P; VERTUAN, R. E.; SILVA, J. M. G. Ensino por investigação nas aulas de Matemática do curso de licenciatura em Química. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, Belém, v. 14, n. 31, p. 54-72, 2018.
ZOMPERO, A. F.; LABURÚ, C. E. Atividades investigativas no ensino de ciências: aspectos históricos e diferentes abordagens. Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 13, n. 3, p. 67-80, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Paranaense de Educação Matemática
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.