Escolha do tópico e definição de objetivos:

elementos do desenvolvimento curricular em Matemática em um Estudo de Aula no Ensino Fundamental I

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/22385800.2023.12.29.82-99

Abstract

Lesson study, an approach to professional development for Japanese teachers, has been disseminated in Brazil due to their potential to promote teacher professional growth and foster educational changes. Among the possibilities of lesson study for mathematics teaching, favored by the structure and dynamics of this approach, curricular development stands out. From this perspective, we developed an investigation with the objective of identifying and understanding aspects of the curricular development of Mathematics in the 3rd year of elementary school that are mobilized in a lesson study. The investigation follows a qualitative approach, encompassing bibliographic and field research, based on content analysis. The empirical material consists of the transcription of recorded lesson study sessions, the researcher’s field notes, student worksheets, and interviews carried out with teachers at the end of the process. The analysis showed that class study favors different aspects of Mathematics curricular development, including the choice of the curricular topic and the definition of objectives, which support and guide the teacher's action in favor of student learning. The lesson study provided teachers with a context to discuss aspects of the curricular topic division and define objectives to think about the curriculum in action in the school context, main elements of curriculum development that guide teacher planning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luzielli Franceschi, Universidade Federal da Fronteira Sul

Licenciada em Matemática (URI). Mestre Interdisciplinar em Ciências Humanas (UFFS). Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Matemática e Tecnologias - GEPEM@T.

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

BRASIL. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. Resolução nº 466, de 12 de dezembro de 2012. Diário Oficial da União, Brasília, 13 jun. 2013.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais (1ª a 4ª série): Matemática. Brasília: MEC/SEF, 142 p. 1997.

CANAVARRO, A. P.; PONTE, J. P. O papel do professor no currículo de Matemática. In: GTI (Ed.). O professor e o desenvolvimento curricular. Lisboa: APM, 2005, p. 63-90. Disponível em: https://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/4085/1/05-Canavarro-Ponte%28GTI%29.pdf. Acesso em: 20 abr. 2021.

FRANCESCHI, L. Desenvolvimento curricular da matemática em um estudo de aula no terceiro ano dos anos iniciais. 2022. Dissertação (Mestrado Interdisciplinar em Ciências Humanas – PPGICH) – Universidade Federal da Fronteira Sul, 2022.

GASPAR, M. I.; ROLDÃO, M. C. Elementos do desenvolvimento curricular. Lisboa: Universidade Aberta, 2014.

ISODA, M. El estudio de clases: enfoques sobre la resolución de problemas en la enseñanza de matemáticas en la experiencia japonesa. In: CAMPOS, J.; MONTECINOS, C.; GONZÁLEZ, A. (Eds.). Mejoramiento escolar en acción. Chile: Centro de Investigación Avanzada en Educación Pontífica Universidad Católica de Valparaíso. 2011, p. 65-80.

ISODA, M. Una breve historia del Estudio de Clases de Matemáticas en Japón. In: ISODA, M.; ARCAVI, A.; LORCA, A. M. El Estudio de Clases Japonés em Matemáticas: Su importancia para el mejoramiento de los aprendizajes em el escenario global. 3. ed. Chile: Salesianos S. A., 2012.

LEWIS, C. Lesson Study: a Handbook of teacher-led instructional change. Philadelphia. Research for Better Schools, 2002.

PACHECO, J.A. Currículo: teoria e práxis. Porto: Porto Editora. 1996.

PAZ, P. O ensino de divisão nos anos iniciais do Ensino Fundamental. In: SILVA, A. J. N. (Org.). Educação [recurso eletrônico]: atualidade e capacidade de transformação do conhecimento gerado. Ponta Grossa, PR: Atena, p.182-193, 2020.

PONTE, J. P. Gestão curricular em Matemática. In: GTI (Ed.). O professor e o desenvolvimento curricular. Lisboa: APM, 2005. p. 11-34.

PONTE, J. P. Formação do professor de Matemática: perspetivas atuais. In: PONTE, J. P. (Ed.). Práticas profissionais dos professores de Matemática. Lisboa: Instituto de Educação da Universidade de Lisboa. 2014. p. 343-358.

PONTE, J.P.; MATA-PEREIRA, J.; QUARESMA, M.; BAPTISTA, M. O estudo de aula como processo de desenvolvimento profissional de professores. Universidade de Lisboa - Instituto de Educação, Lisboa, n. 2, dez. 2020.

PONTE, J.P.; QUARESMA, M.; BAPTISTA, M.; MATA-PEREIRA, J. Os estudos de aula como processo colaborativo e reflexivo de desenvolvimento profissional. In: SOUSA, J.; CEVALLOS, I. (Org.). A formação, os saberes e os desafios do professor que ensina matemática. Curitiba: Editora CRV, 2014, p. 61-82.

PONTE, J.P.; QUARESMA, M.; MATA-PEREIRA, J.; BAPTISTA, M. Exercícios, problemas e explorações: perspectivas de professores num estudo de aula. Quadrante, Lisboa, v. 24, n. 2, p. 111-134, 2015.

PONTE, J. P.; QUARESMA, M.; MATA-PEREIRA, J.; BAPTISTA. M. O estudo de aula como processo de desenvolvimento profissional de professores de matemática. BOLEMA, Rio Claro, v. 30, n. 56, p. 868-891, dez. 2016.

RIBEIRO, A. C. Desenvolvimento Curricular. 5 ed. Lisboa: Texto editora, 1998.

RICHIT, A. Estudos de Aula na Perspectiva de Professores Formadores. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 25, p. 1-24, 2020.

RICHIT, A. Professional Development of Professors in Lesson Study. Educação Unisinos (Online), São Leopoldo, v. 27, p. 01-18, 2023.

RICHIT, A.; PONTE, J. P. A Colaboração profissional em estudos de aula na perspectiva dos professores participantes. BOLEMA, Rio Claro, v. 33, n. 64, p. 937-962, ago. 2019.

RICHIT, A.; PONTE, J. P. Conhecimentos profissionais evidenciados em estudos de aula na perspectiva de professores participantes. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 36, p. 1-29, 2020.

RICHIT, A.; PONTE, J.P. Teachers’ perspectives about lesson study. Acta Scientiae, Canoas, v. 19, n. 1, p. 20-30, 2017.

RICHIT, A.; PONTE, J. P.; TOMASI, A. P. Aspects of professional collaboration in a Lesson Study. International Electronic Journal of Mathematics Education, v. 16, n. 2, em0637, 2021.

RICHIT, A.; PONTE, J. P.; TOMKELSKI, M. L. Estudos de aula na formação de professores de matemática do ensino médio. Revista Brasileira Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 100, n. 254, p. 54-81, jan./abr. 2019.

RICHIT, A.; PONTE, J. P.; TOMKELSKI, M. L. Desenvolvimento da prática colaborativa com professoras dos anos iniciais em um estudo de aula. Educar em Revista, Curitiba, v. 36, p. 01-24, 2020.

RICHIT, A.; TOMKELSKI, M. L. Aprendizagens Profissionais de Professores de Matemática do Ensino Médio no Contexto dos Estudos de Aula. Revista Acta Scientiae, Canoas, v. 22, n. 03, p. 2-28, mai./jun. 2020.

RICHIT, A.; TOMKELSKI, M.L. Meanings of mathematics teaching forged through reflection in a lesson study. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, v. 18, n. 9, p. 1-15, 2022.

RICHIT, A.; TOMKELSKI, M. L.; RICHIT, A. Compreensões sobre perímetro e área mobilizadas a partir da abordagem exploratória em um Estudo de Aula. Revista Acta Scientiae, Canoas, v. 23, n. 5, p. 2-27, 2021.

ROLDÃO, M. C. Currículo: um processo de construção, gestão e formação reflexiva centrado na escola. In: VI ENCONTRO DE INVESTIGAÇÃO EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 6., 1997, Castelo de Vide. Anais [...]. Portalegre: SPCE, 1998, p. 31-39.

STIGLER, J.W.; HIEBERT, J. Closing the teaching gap. Phi Delta Kappan, v. 91, n. 3, p. 32-39, 2009.

TOMASI, A. P. Aspectos da colaboração profissional docente mobilizados em um estudo de aula (lesson study) no contexto brasileiro. 2020, 102 f. Dissertação de Mestrado em Educação – Universidade Federal Fronteira Sul – UFFS, Chapecó – SC, 2020.

UNESCO. Os desafios do ensino de matemática na educação básica. Brasília: UNESCO, São Carlos: EdUFSCar, 2016.

ZABALZA, M. A. Diseño y desarrollo curricular. Madrid: Narcea Ediciones, 2017.

Published

2023-12-19

How to Cite

Franceschi, L., & Richit, A. (2023). Escolha do tópico e definição de objetivos: : elementos do desenvolvimento curricular em Matemática em um Estudo de Aula no Ensino Fundamental I. Revista Paranaense De Educação Matemática, 12(29), 82–99. https://doi.org/10.33871/22385800.2023.12.29.82-99