THE LESSON STUDY TRAINING METHODOLOGY IN A RESEARCH PROJECT DEVELOPED IN A CURRICULUM IMPLEMENTATION CONTEXT: ADVANCES AND DIFFICULTIES

avanços e dificuldades

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/22385800.2023.12.29.119-142

Abstract

This text presents a Research Project that was developed in a scenario of curricular implementation, seeking to highlight the learning and challenges arising from the training process, using the Lesson Study as a training methodology/  For this, we resorted to a qualitative approach, of interpretative typology. The results of the Project were collected through videos, photographs and observational protocols. It is considered that the Lesson Study methodology, used in this Project, allowed a great advance on the part of teachers and trainers in professional knowledge, making it even possible to point out evidence of student learning. Among the results, the contributions of the Lesson Study methodology to research on learning, teacher training, the context in which teaching and learning occur, the content to be taught, didactics and, mainly, the curriculum stand out. proposed and implemented. They also reveal an important principle of teacher training based on research, reflection, collaboration and the effective participation of teachers, enabling them to appropriate curricular indications and build a consistent theoretical-methodological repertoire that contributes to the improvement of teaching and learning in Basic Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Priscila Bernardo Martins, Universidade Cruzeiro do Sul

Docente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática

Edda Curi, Universidade Cruzeiro do Sul

Coordenadora e Docente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática

Suzete Souza Borelli, Universidade Cruzeiro do Sul

Docente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática

References

BORELLI, S. S. Estudos de Aula na formação de professores de Matemática em turmas dos 7º anos do Ensino Fundamental que ensinam números inteiros. 2019. 247f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática) —Universidade Cruzeiro do Sul. São Paulo, 2019.

BROWN, M. W. The Teacher-Tool Relationship: theorizing the design and use of curriculum materials. In: REMILLARD, J. T; HERBEL-EISENMANN, B. A.; LLOYD, G. M. (Ed.). Mathematics Teachers at Work: connecting curriculum materials and Classroom Instruction. [s. l.]: Routledge.

CURI, E.; MARTINS, P. B. Contribuições e desafios de um projeto de pesquisa que envolve grupos colaborativos e a metodologia Lesson Study. Revista Brasileira de Ensino de Ciências e Tecnologia: REBCT, Ponta Grossa, v. 11, n. 2, p. 268-287, 2018.

CURI, E. Reflexões sobre um Projeto de Pesquisa que envolve grupos colaborativos e a metodologia Lesson Study. In: CURI, E.; NASCIMENTO, J. C. P.; VECE, J. P. (Org.). Grupos Colaborativos e Lesson Study: contribuições para a melhoria do ensino de Matemática e desenvolvimento profissional de professores. São Paulo: Alexa Cultural, 2018, p. 17-33.

MARTINS, P. B. Potencialidades dos estudos de aula para a formação continuada de um grupo de professores que ensinam matemática na rede municipal de São Paulo no contexto de uma pesquisa envolvendo implementação curricular. 2020. 251f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática) - Universidade Cruzeiro do Sul. São Paulo, 2020.

SÃO PAULO. Secretaria Municipal de Educação. Coordenadoria Pedagógica. Currículo da Cidade: Ensino Fundamental: Matemática. São Paulo: SME/ COPED, 2017. SÃO PAULO (Município).

SÃO PAULO. Secretaria Municipal de Educação. Coordenadoria Pedagógica. Orientações Didáticas do Currículo da Cidade: Matemática: volume 1. São Paulo: ME/COPED, 2018.

SÃO PAULO. Secretaria Municipal de Educação. Coordenadoria Pedagógica. Orientações Didáticas do Currículo da Cidade: Matemática: volume 2. São Paulo: SME/COPED, 2018.

SÃO PAULO. Secretaria Municipal de Educação. Coordenadoria Pedagógica. Caderno da Cidade Saberes e Aprendizagens: Matemática. São Paulo: SME/ COPED, 2017.

SCHÖN, D. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2000.

SHULMAN, L. Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review, [s. l.], v. 57, n. 1, p. 1-22, 1987.

Published

2023-12-19

How to Cite

Martins, P. B., Curi, E., & Souza Borelli, S. . (2023). THE LESSON STUDY TRAINING METHODOLOGY IN A RESEARCH PROJECT DEVELOPED IN A CURRICULUM IMPLEMENTATION CONTEXT: ADVANCES AND DIFFICULTIES: avanços e dificuldades. Revista Paranaense De Educação Matemática, 12(29), 119–142. https://doi.org/10.33871/22385800.2023.12.29.119-142