PROGRAMMING APPLIED TO THE TEACHING OF MATHEMATICS FROM THE PERSPECTIVE OF THE THEORY OF THE REGISTERS OF SEMIOTIC REPRESENTATION: A DIDACTIC EXPERIENCE WITH THE NOTIONS OF DEPENDENT AND INDEPENDENT VARIABLES IN THE POLYNOMIAL FUNCTION OF THE FIRST GRADE
DOI:
https://doi.org/10.33871/22385800.2023.12.28.287-310Keywords:
Mathematics Education, Problem Solving, Computational Register, ScratchAbstract
We present an excerpt from a qualitative research with exploratory purposes theoretically based on the Theory of the Registers of Semiotic Representation, whose general objective was to investigate the possible contributions provided by the use of programming in the teaching-learning of affine function. The research includes the application and analysis of a teaching experience carried out in 2021 with eleven students in the first year of high school at a public school in the municipality of Teixeira de Freitas, Bahia. In this experiment, we applied a didactic sequence for teaching the concept of affine function in which students had to solve problems using the Scratch programming language. From the analysis of data referring to an activity of this sequence, we mainly concluded that conversions involving representations in natural language and in algebraic and computational registers contribute to the understanding of aspects related to the concept of affine function, such as the notion of variable, the dependency relationship between magnitudes, the use of letters or commands to represent possible numerical values and also to make generalizations.
Downloads
References
BARCELOS, T. S.; SILVEIRA, I. F. Pensamento Computacional e Educação Matemática: Relações para o Ensino de Computação na Educação Básica. In: XX Workshop sobre Educação em Computação e XXX Congresso da Sociedade Brasileira de Computação (n.p.). Anais […]. Curitiba, PR: 2012. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/256439343/. Acesso em: 15 mar. 2023.
BRANDT, C. F.; MORETTI, M. T. Aprendizagem da Álgebra segundo Raymond Duval. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, v. 2(1), 1-26, 2018. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/rebecem/article/download/19419/ 12599/70932. Acesso em: 15 mar. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a Base. Brasília, DF: MEC, SEB, 598 p. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 15 mar. 2023.
DANTE, L. R.; Viana, F. Matemática em contextos: função afim e função quadrática. 1ª ed. São Paulo: Ática.
DUVAL, R. Semiósis e Pensamento Humano: Registros semióticos e aprendizagem intelectuais. Tradução de Lênio Fernandes Levy e Marisa Rosâni Abreu da Silveira. São Paulo: Livraria da Física.
DUVAL, R. Registros de Representação Semiótica e Funcionamento Cognitivo do Pensamento. Revemat: R. Eletr. de Edu. Matem., v. 7(2), 266-297. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/revemat/article/view/1981-1322.2012v7n2p266. Acesso em: 15 mar.2023.
DUVAL, R. Entrevista: Raymond Duval e a Teoria dos Registros de Representação Semiótica. RPEM, Campo Mourão, PR, Brasil, v.2(3), p.10-34, 2013. Disponível em: https://periodicos.unespar.edu.br/index.php/rpem/article/view/5946. Acesso em: 15 mar. 2023.
DUVAL, R.; CAMPOS, T. M. M.; BARROS, L. G. X.; DIAS, M. A. Ver e ensinar a matemática de outra forma: introduzir a álgebra no ensino: qual o objetivo e como fazer isso? Organização: Tânia M. M. Campos. 1ed. São Paulo: PROEM.
FASSARELLA, L. S. Desconexão Procedimental e Programação no Ensino-Aprendizagem da Matemática: Considerações a partir da Teoria dos Registros de Representação Semiótica. Revemat: R. Eletr. de Edu. Matem., v. 15(2), p.1-24, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/revemat/article/view/76610. Acesso em: 15 mar. 2023.
FASSARELLA, L. S. Estimando probabilidades por simulações computacionais. Professor de Matemática On Line. v. 9(2), p.240-251, 2021. Disponível em: http://pmo.sbm.org.br/wp-content/uploads/sites/16/2021/02/art17_vol9_PMO_SBM_2021.pdf. Acesso em: 15 mar. 2023.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4ª ed. São Paulo: Atlas, 2002.
PAPERT, S. Mindstorms: Children, Computers, and Powerful Ideas. eBook Kindle, 2020. ISBN: 978-1-5416-7510-0.
AUTOR (2022).
SBC – Sociedade Brasileira de Computação. Ensino de Computação na Educação Básica. (s.d.). Disponível em: https://www.sbc.org.br/documentos-da-sbc/send/203-educacao-basica/1220-bncc-em-itinerario-informativo-computacao-2. Acessado em: 15 mar.2023.
SETTI, M. O. G. O Processo de Discretização do Raciocínio Matemático na Tradução para o Raciocínio Computacional: Um Estudo de Caso no Ensino/Aprendizagem de Algoritmos. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2009.
SILVA, A.S.; PACHÊCO, F.F.F.; SILVA, E.C.R.T da; MACHADO, G.B.B.; ALBUQUERQUE, M.S de. Introduzindo o estudo de função polinomial do primeiro grau: um olhar à luz da teoria dos registros de representação semiótica. RPEM, Campo Mourão, PR, Brasil, v.11, n.25, p.325-344, maio-ago. 2022. Disponível em: https://periodicos.unespar.edu.br/index.php/rpem/article/download/5148/4996/20285. Acesso em: 15 mar. 2023.
SIMONETTI D.; MORETTI, M. T. Base Nacional Comum Curricular do Ensino Médio e Registros de Representação Semiótica: uma articulação possível? Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, v. 11 (1), p.99-117, 2021. Disponível em: http://funes.uniandes.edu.co/27643/1/Simonetti2021Base.pdf. Acesso em: 15 mar.2023.
VALENTE J. A. Informática na Educação no Brasil: Análise e Contextualização Histórica. In: VALENTE, J. A. (Org.), O Computador na Sociedade do Conhecimento. Campinas, SP: UNICAMP/NIED, 1999, p. 1-13.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Paranaense de Educação Matemática
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.