MAPPING OF BRAZILIAN RESEARCH ON LABORATORIES ASSOCIATED WITH MATHEMATICS: ANALYSIS OF 40 YEARS OF ACADEMIC PRODUCTION
DOI:
https://doi.org/10.33871/22385800.2023.12.28.405-426Keywords:
Laboratories, Mathematics, State of Knowledgement, Research MappingAbstract
This article, the result of a doctoral investigation, intends to present a mapping of academic research (dissertations and theses) produced in Brazil, in the last 40 years (1983 to 2022), which bring the laboratories associated with Mathematics as one of its main focuses. As a scientific report of an inventorying research, which seeks to draw a panorama, it begins by briefly highlighting facts and texts historically demarcated in the development of the subject of laboratories. It then details methodologically the construction of the Research Database (Base) organized in a spreadsheet generated from data collected from 55 works, results of master’s degrees (academic and professional) and doctorates in postgraduate programs in the areas of Education, Teaching and Mathematics. Among the main results, it is highlighted the finding that the scientific production on laboratories has not been uniform, although the discussions on the subject are not recent. Since the first academic production (1983), there is a time lapse of 14 years for emergence of new works; even so, only from 2010 the production begins to take shape. It is also observed that the works are more concentrated in just two Brazilian regions (Northeast and Southeast); the Teaching area holds most of the researches; professional master’s degrees have assumed a prominent place in this production.
Downloads
References
ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. ABNT NBR 6028: Informação e documentação: Resumo, resenha e recensão: Apresentação. Rio de Janeiro: ABNT, 2021.
ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. ABNT NBR 14724: Informação e documentação: trabalhos acadêmicos: apresentação. Rio de Janeiro: ABNT, 2011.
BARBOSA, R. Parecer sobre Reforma do Ensino Primário e várias instituições complementares da instrução pública. Vol. X, Tomo II, 1883. Coleção Obras Completas de Rui Barbosa. Ministério da Educação e Saúde, Rio de Janeiro, p. 288-292, 1946. Disponível em: http://antigo.casaruibarbosa.gov.br/rbonline/obrasCompletas.htm. Acesso em: 26 Maio 2022.
CARVALHO, J. B. P. et al. Euclides Roxo e o movimento de reforma do ensino de Matemática na década de 30. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 81, n. 199, p. 415-424, set./dez. 2000. Disponível em: https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.81i199.955. Acesso em: 26 Maio 2022.
CERQUEIRA, A. L. P.; TINAUT, Z. M.; PEREIRA, E. F. Tendências Modernas do Ensino. In: CONGRESSO NACIONAL DE ENSINO DA MATEMÁTICA NO CURSO SECUNDÁRIO, 1., 1955, Salvador. Anais […]. Salvador: Tipografia Beneditina, 1957. p. 133-160.
FERREIRA, N. S. A. As pesquisas denominadas “estado da arte”. Educação & Sociedade. v. 23, n. 79, p. 257-272, ago. 2002. ISSN 1678-4626 versão online. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0101-73302002000300013. Acesso em: 26 maio 2022.
FIORENTINI, D. Mapeamento e balanço dos trabalhos do GT-19 (Educação Matemática) no período de 1998 a 2001. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPEd, 25., 2002, Caxambu. Anais [...], Caxambu: Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação Matemática, 2002. Disponível em: http://25reuniao.anped.org.br/te25.htm. Acesso em: 10 dez. 2022.
FIORENTINI, D. Memória e análise da pesquisa acadêmica em educação matemática no Brasil: o banco de teses do CEMPEM/FE-UNICAMP. Zetetiké, Campinas, v. 1, n. 1, p. 55-76. 1993. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646827. Acesso em: 26 Maio 2022.
GOLDENBERG, M. A arte de pesquisar: como fazer pesquisa qualitativa em ciências sociais. 3 ed., Rio de Janeiro: Record, 1999.
LAGOUT, É. Tachymétrie géométrie concrète en trois leçons: accessible, inaccessible, incalculable: cahier d'un soldat du génie. Rédaction des conférences faites par ordre du ministère de la guerre à l'Ecole régimentaire du génie de Versailles. Paris: Paul Dupont, 1874. Disponível em: https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k317434j?rk=21459. Acesso em: 26 Maio 2022.
LORENZATO, S. (Org.). O laboratório de ensino de matemática na formação de professores. Campinas: Autores Associados, 2006. (Coleção Formação de Professores).
SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico. 23. ed. rev. e atual. São Paulo: Cortez, 2007.
TAHAN, M. Didática da Matemática. São Paulo: Ed. Saraiva. v.2, 1962.
TROUCHE, L. Laboratórios de Matemática para o ensino, uma metáfora produtiva, ontem e hoje, tanto para alunos como para professores. 28 jul 2010. Conferência. V Colóquio de História e Tecnologia no Ensino da Matemática. Recife: UFPE, 2010. Disponível em: http://educmath.ens-lyon.fr/Educmath/recherche/projets/capes-cofecub/resolveUid/b70ef92dc65cb8d3a44bf8729616369e. Acesso em: 26 maio 2022.
VALENTE, W. R. História da Educação Matemática. Cadernos CEDES. v. 41, n. 115, p. 164-167. set. 2021. ISSN 1678-7110 versão online. Disponível em: https://doi.org/10.1590/CC245614. Acesso em: 22 Maio 2022.
VARIZO, Z. C. M. Concepção e implementação de um laboratório de educação matemática no ensino superior. In: VARIZO, Z. C. M.; CIVARDI, J. A. (org.). Olhares e reflexões acerca de concepções e práticas no laboratório de educação matemática. Curitiba: CRV, 2011. p. 21-42.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Paranaense de Educação Matemática
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.