AS CONTRIBUIÇÕES DO ARCO DE MAGUEREZ NO TRABALHO COM A RESOLUÇÃO DE PROBLEMAS ENVOLVENDO MATEMÁTICA FINANCEIRA

Authors

  • Felipe Miranda Mota UNIVERSIDADE FEDERAL DE ALAGOAS
  • Cláudia de Oliveira Lozada Universidade Federal do ABC (UFABC)

DOI:

https://doi.org/10.33871/22385800.2023.12.27.386-414

Keywords:

Problem Solving. , Arch of Maguerez. , Financial Math.

Abstract

In order to answer the question What are the contributions of the Arch of Maguerez in Problem Solving tasks involving the Arch of Maguerez? The present study aimed to investigate, from the proposition of a task using Problem Solving involving Financial Mathematics, the contributions of the Arch of Maguerez. To this end, we seek support from scholars who deal with Problem Solving (BRITO, 2012; PROENÇA, 2018) and problematization based on the Arch of Maguerez (BERBEL, 2012; BORDENAVE; PEREIRA, 2015). We opted for a qualitative research methodology (LUDKE; ANDRÉ, 2018) through a case study (YIN, 2010). Faced with the application of two problems arising from a guiding situation that considered facts of reality, we noticed the contribution of the stages of the Arch of Maguerez in solving problems, as well as in exposing the students' ideas. In addition, starting from the guiding situation, the process of reading, analysis, collaboration, sharing of ideas, data processing, production, result and reflection, would allow the students to look at what was being treated beyond just a numerical solution, but which critical reflections were possible with the use of this solution. In addition, we point out that working with Problem Solving and Maguerez's Arch together allowed the connection between reality and the classroom, and that the school is a place of preparation for the individual's performance in society and that Mathematics must be used in the search for solutions to various problems in the social sphere.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALLEVATO, N. S. G.; ONUCHIC, L. R. Ensino-aprendizagem-avaliação de matemática: por que através da resolução de problemas? In. ONUCHIC, L. R.; ALLEVATO, N. S. G.; NOGUTI, F. C. H.; JUSTULIN, A. M. (Orgs.) Resolução de problemas: teoria e prática. Jundiaí: Paco, 2014.

ALVARENGA, D.; VALE, I. A exploração de problemas de padrão: um contributo para o desenvolvimento do pensamento algébrico. Revista Quadrante, Portugal, v. 16, n. 1, p. 27 -55, 2007.

ANDRÉ, M. Questões sobre os fins e sobre os métodos de pesquisa em educação. Revista Eletrônica de Educação. São Carlos, SP: UFSCar, v. 1, n. 1, p. 119-131, 2007.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Tradução: Luis Antero Reto, Augusto Pinheiro. 1. ed. São Paulo: Edições 70, 2016.

BERBEL, N. A. N. A metodologia da problematização com o Arco de Maguerez: uma reflexão teórico-epistemológica. Londrina: EDUEL, 2012.

BORDENAVE, J. D.; PEREIRA, A. P. Estratégias de ensino-aprendizagem. 33ª. ed. Petrópolis: Vozes, 2015.

BRASIL. Secretaria de Ensino Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: matemática, 1º e 2º Ciclos. Brasília: SEF/MEC, 1997.

BRASIL. Secretaria de Ensino Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: matemática, 3º e 4º Ciclos. Brasília: SEF/MEC, 1998.

BRASIL. Secretaria de Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais Mais - Ensino Médio. Orientações Educacionais Complementares aos Parâmetros Curriculares. Brasília: SEF/MEC, 2002.

BRASIL. Secretária de Educação. Base Nacional Comum Curricular: Ensino Fundamental e Médio. Brasília, 2018.

BRASIL, CAPES. Documento de Área – Ensino. Brasília, 2019.

BRITO, M. R. F. Alguns aspectos teóricos e conceituais da solução de problemas matemáticos. In: BRITO, M. R. F. (Org.). 2. ed. Solução de problemas e a matemática escolar. Campinas: Alínea, 2010.

CHAMBERLIN, S. A. Mathematical problems that optimize learning for academically advanced students in grades K±6. Journal of Advanced Academics, v.22, n.1, p. 52-76, 2010.

CHARLES, R; LESTER, F. Mathematical problem solving. Springhouse: Learning Institute, 1986.

CHIZZOTTI, A. Pesquisa em ciências humanas e sociais. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2001.

COLOMBO, A. A.; BERBEL, N. A. N. A metodologia da problematização com o arco de Maguerez e sua relação com os saberes de professores. Semina: Ciências Sociais e Humanas, Londrina, v. 8, n. 2, p. 121-146, 2007.

DE CORTE, E.; VERSCHAFFEL, L.; GREER, B. Connecting mathematics problem solving to the real world. Disponível em: https://citeseerx.ist.psu.edu/document?repid=rep1&type=pdf&doi=e385ed2e292d83abb83d746a32763ca53c46809f. Acesso em: 20 nov. 2022.

ECHEVERRÍA, M. D. P. P.; POZO, J. I. Aprender a resolver problemas e resolver problemas para aprender. In: POZO, J. I. (Org.). A solução de problemas: aprender a resolver, resolver para aprender. Porto Alegre: ArtMed, 1998. p. 13-42.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia. São Paulo: Paz e Terra, 2017.

GRAESSER, A.; KUO, B.; LIAO, C. Complex problem solving in assessments of collaborative problem solving. Journal of Intelligence, v. 5, n. 2, p. 1-19, 2017.

MAHARANI, H. R. Creative thinking in mathematics: are we able to solve mathematical problems in a variety of way?. In: INTERNATIONAL CONFERENCE ON MATHEMATICS, SCIENCE, AND EDUCATION, 2014, Helsinki, Finland, Proceedings… Institute of Electrical and Electronics Engineers (IEEE): Helsinki, Finland. p. 120-125.

MAYER, R. E. Thinking, problem solving, cognition. 2. ed. New York: WH Freeman and Company, 1992.

PISA. Collaborative problem-solving framework: PISA 2015. Disponível em: https://www.oecd.org/pisa/pisaproducts/Draft%20PISA%202015%20Collaborative%20Problem%20Solving%20Framework%20.pdf. Acesso em: 20 out. 2022.

PROENÇA, M. C. Resolução de problemas: encaminhamentos para o ensino e a aprendizagem de Matemática em sala de aula. Maringá: Eduem, 2018.

PROENÇA, M. C.; MAIA-AFONSO, E. J.; MENDES, L. O. R.; TRAVASSOS, W. B. Dificuldades de alunos na resolução de problemas: análise a partir de propostas de ensino em dissertações. Bolema, Rio Claro, v. 36, n. 72, p. 262 -285, 2022.

SCHOENFELD A. H. Learning to think mathematically: problem solving, metacognition, and sense making in mathematics (Reprint). Journal of Education, v. 196, n.2, p. 1-38, 2016.

SCHROEDER, T. L.; LESTER JR, F. K. Developing understanding in mathematics via problem solving. In: TRAFTON, P. R.; SHULTE, A. P. (Ed.). New Directions for Elementary School Mathematics. Reston: NCTM, 1989. p. 31-42.

SILVA, M. C. A.; GASPARIN, J. L. A teoria da ação comunicativa de Jürgen Habermas e suas influências sobre a educação escolar. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS, 7, 2006, Campinas. Anais... Campinas: FE/HISTEDBR, 2006.

SILVA, C. M. S.; SIQUEIRA FILHO, M. G. Matemática: resolução de problemas. Brasília: Líber Livro, 2011.

SKOVSMOSE, O. Educação matemática crítica: a questão da democracia. Campinas: Papirus, 2001.

SZABO, Z. K.; KORTESI, P.; GUNCAGA, J.; SZABO, D.; NEAG, R. Examples of Problem-Solving Strategies in Mathematics Education Supporting the Sustainability of 21st-Century Skills. Sustainability, v.12, p. 1- 28, 2020.

YACKEL, E., COBB, P., WOOD, T. Small-group interactions as a source of learning opportunities in second-grade mathematics. J. Res. Math. Edu. v. 22, n. 5, p. 390–408, 1991.

YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 4. ed. Porto Alegre: Bookman, 2010.

ZABALA, A. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.

Published

2023-05-05

How to Cite

Miranda Mota, F. ., & Lozada, C. de O. (2023). AS CONTRIBUIÇÕES DO ARCO DE MAGUEREZ NO TRABALHO COM A RESOLUÇÃO DE PROBLEMAS ENVOLVENDO MATEMÁTICA FINANCEIRA. Revista Paranaense De Educação Matemática, 12(27), 386–414. https://doi.org/10.33871/22385800.2023.12.27.386-414

Issue

Section

Número Temático: Resolução de Problemas na Educação Matemática