SOLVING CLASSROOM PROBLEMS IN THE PERSPECTIVE OF LESSON STUDY: THE REPORT OF AN EXPERIENCE
DOI:
https://doi.org/10.33871/22385800.2023.12.27.507-525Keywords:
Teacher Education. , Pedagogical Residency Program. , Teaching and Learning. , Multiple concept.Abstract
This article, in the form of an experience report, was developed within the scope of the Pedagogical Residency Program (PRP) – Mathematical Subproject of the State University of Maringá with the objective of enabling the members of the PRP to reflect on the teaching practice thought from its preparation to its development in the classroom. For this, we use the principles of the Lesson Study methodology, combined with Problem Solving (PR). From a collaborative work between the coordination, the residents and preceptor teachers of the PRP, the stages of the Lesson Study (planning, execution, analysis and resumption of a class) involving the PR methodology were carried out. The application of the class occurred in a 6th grade class of the Adaile Maria Leite State College (Maringá, PR) with the presence of some residents, the preceptor teacher and the coordinating teacher. The collaborative work, focused on the development of students and their learning brought contributions both to future teachers who were able to see, in practice, the concepts studied during their training, and to the students of the 6th grade who actively participated in the teaching process having the opportunity to understand a new concept.
Downloads
References
BALDIN, Y. Y. O significado da introdução da Metodologia Japonesa de Lesson Study nos Cursos de Capacitação de Professores de Matemática no Brasil. In: XVIII Encontro Anual da SBPN e Simpósio Brasil-Japão, 2009, São Paulo, SP. Anais do SBPN 09. São Paulo, SP: SBPN, 2009.
BALDIN, Y. Y; FÉLIX, T. F. A pesquisa de aula (Lesson Study) como ferramenta de melhoria da prática em sala de aula. In: XIII Conferência Interamericana de Educação Matemática CIAEM-IACME, Recife, Brasil, 2011, p. 1-12.
BRANCA, N. A. Resolução de problemas como meta, processo e habilidade básica. In: KRULIK, S.; REYS, R. E. (Orgs.). A resolução de problemas na matemática escolar. Tradução de: Hygino H. Domingues e Olga Corbo. São Paulo: Afiliada, 1997. p. 4-12
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
CAPES, Coordenação De Aperfeiçoamento De Pessoal De Nível Superior. Programa Residência Pedagógica. Edital N°1/2020, Brasília 03 de janeiro de 2020. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/06012020-edital-1-2020-residencia-pedagogica-pdf. Acesso em: 13 dez. 2022.
CURI, E. Lesson Study: Contribuições para Formação de Professores que Ensinam Matemática. Revista Perspectivas em Educação Matemática: Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) – INMA/UFMS – v. 14, n. 34 – Ano 2021.
FIORENTINI, Dario; LORENZATO; Sergio. Investigação em educação matemática: percursos teóricos e metodológicos. Campinas, SP: Autores Associados, 2012.
MURATA, Aki. Introduction: conceptual overview of lesson study. In: HART, Lynn Cecillia; ALSTON, Alice S.; MURATA, Aki. (Eds.). Lesson Study Research and Practice in Mathematics Education, Learning Together, Springer, 2011, p.1-12.
PAULA, E. F. de; PAVANELLO, R. M. Sobre a Resolução de Problemas e o Estudo em Grupo. Revista Paranaense de Educação Matemática, Campo Mourão, v. 4, n. 7, p. 168–187, 2020. DOI: 10.33871/22385800.2015.4.7.168-187. Disponível em: https://periodicos.unespar.edu.br/index.php/rpem/article/view/6006. Acesso em: 13 dez. 2022.
POLYA, G. A arte de resolver problemas. Rio de Janeiro: Interciência, 2006.
REDLING, J. P. A metodologia de Resolução de Problemas: concepções e práticas pedagógicas de professores de Matemática do Ensino Fundamental. (Dissertação). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista, Bauru, 2011.
ROMANATTO, M. C. Resolução de Problemas na Formação de Professores e Pesquisadores. In: I Seminário em Resolução de Problemas. Rio Claro – SP. Anais... Rio Claro, 2008.
SCHOENFELD, A. H. Heurística na sala de aula. In: KRULIK, S.; REYS, R. E. (Orgs.). A Resolução de Problemas na matemática escolar. São Paulo: Afiliada, 1997. p. 13-31
TAKAHASHI, A.; MACDOUGAL, T. Collaborative Lesson Research (CLR). In: QUARESMA, M. A. et al (ed.). Mathematics lesson study around the world: theoretical and methodological issues. Hamburg: Springer, 2018. p. 143-152.
VALENTIM, E. S. A Divisibilidade no Ensino Fundamental. 2017. 62 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Matemática, Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande, 2017.
WALLE, J. A. V. de. Ensinando pela Resolução de Problemas. In: WALLE, J. Matemática no Ensino Fundamental: Formação de Professores e Aplicação em Sala de Aula. Tradução de: Paulo Henrique Colonesse. 6. ed. São Paulo: Penso Editora, 2009. p. 57-79.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Paranaense de Educação Matemática
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.