AN ANALYSIS OF THE PROBLEM-SOLVING METHODOLOGY FOR TEACHING SPATIAL GEOMETRY IN INITIAL TEACHER TRAINING

Authors

  • Leandro da Luz Barbosa Unespar
  • Luciano Ferreira
  • Talita Secorun dos Santos

DOI:

https://doi.org/10.33871/22385800.2023.12.27.317-339

Keywords:

Mathematics Education. , Degree in Mathematics. , Teaching-learning. , Problema Solving

Abstract

This article aims to show and analyze how the approach of teaching via Problem Solving can favor the teaching practice in the teaching of Spatial Geometry in the initial formation in a degree course in mathematics. To achieve the objectives of the research, five actions were used that implement teaching through problem solving, defined by Proença, which are: choice of problem; introduction of the problem; assistance to students during the resolution; discussion of students' strategies and the articulation of students' strategies to content. This implementation occurred in two classes of a degree course in mathematics at a public university in the State of Paraná. For data collection, two questionnaires were made, one at the beginning of the research, with open questions, for a diagnosis of the class, and the other after the application of the activity, with objective questions. The results show that most of the students are unaware of this approach, and still have disconnected ideas of what it really is, however, after the application of the activity, we realized that the approach was well accepted by future teachers, since they considered using the approach when they were formed. In this sense, it is necessary to reflect on the use of different methodologies and approaches of mathematics teaching, in order to increase the range of knowledge of students so that they can, when teachers, act significantly with regard to teaching practices

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALLEVATO, N. S. G.; ONUCHIC, L. R. Ensinando matemática na sala de aula através da resolução de problemas. Boletim GEPEM, Rio de Janeiro, v. 33, n. 55, p. 133-156, 2009.

ASSUNÇÃO; J. A.; MOREIRA, A. M.; SAHELICES, C, C. Aprendizagem significativa: resolução de problemas e implicações para aprendizagem de função. Aprendizagem Significativa em Revista/Meaningful Learning Review.v.8. n.2, p. 30-44, 2018.

AUSUBEL, D. P. Aquisição e retenção do conhecimento: uma perspectiva cognitiva. Lisboa: Editora Plátano, 2003.

BARROS, R.C. P.; PAVANELLO, R.M. Relações entre figuras geométricas planas e espaciais no ensino fundamental: o que diz a BNCC. Jornal Internacional de Estudos em Educação Matemática, v. 15, n. 1, p. 11-19, 2022.

BICALHO, J. B. de S.; ALLEVATO, N. S. G.; SILVA, J. F. A Resolução de Problemas na formação inicial: compreensões de futuros professores de Matemática. Educação Matemática Debate, Montes Claros v. 4, n. 10, p. 1-26, 2020.

BIZINOTO, J. H. Resolução de problemas de geometria métrica espacial com utilização da tecnologia da informação e comunicação. 2016. 87f. Dissertação (Mestrado em Matemática) - Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional, Universidade Federal do Triângulo Mineiro, Uberaba, 2016.

BOTTA, E. S. Investigação do Ensino-Aprendizagem de Matemática através da Metodologia de Resolução de problemas. XII EBRAPEM, Rio Claro, 2008.

COSTA, A. C.; BERMEJO, A. P. B.; MORAES, M. S. F. Análise do ensino de Geometria Espacial. X Encontro Gaúcho de Educação Matemática, Ijuí, 2009.

FASSARELLA, L. S.; ROCHA, R. J. Geogebra 3D: Relato de uma experiência na superação de dificuldades de aprendizagem em geometria espacial. Kiri-Kerê-Pesquisa em Ensino, São Mateus, n. 5, 2018.

IEZZI, G.; HAZZAN, S. Fundamentos de Matemática Elementar: Sequências, matriz, determinantes, sistemas. 8 ed. São Paulo, Atual editora, 2013.

LIMA, E, L.; CARVALHO, P. C. P.; WAGNER, E.; MORGADO, A.

C. A matemática do ensino médio. v. 2. 5 ed. Rio de Janeiro: SBM, 2004.

MARTINS, E. B.; ANDRADE, S. Ensino e Aprendizagem de Geometria Espacial: uma aplicação da metodologia de resolução de problemas. Anais XV EBRAPEM. Campina Grande: Realize Editora, 2011.

MENDES, L. O. R.; AFONSO, É. J. M.; PROENÇA, M. C. Análise da compreensão de licenciandos em Matemática sobre o ensino via resolução de problemas. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 4, p. 1-23, 2020.

MENDES, L. O. R.; PEREIRA, A. L; PROENÇA, M. C. O que dizem as pesquisas sobre a Resolução de Problemas na formação inicial de professores de Matemática: um olhar sobre as fragilidades metodológicas. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 22, n. 2, p. 721-750, 2020.

MENDES, L. O. R.; PROENÇA, M. C. O ensino de matemática via Resolução de Problemas na formação inicial de professores. Revista de Educação Matemática, São Paulo, v. 17, p. 01-24, 2020.

MENDES, L. O. R.; PROENÇA, M. C.; PEREIRA, A. L. As potencialidades da Resolução de Problemas nas pesquisas sobre a formação inicial de professores de matemática. Revista Paranaense de Educação Matemática, Campo Mourão, v. 9, n. 19, p. 821-839, 2020.

MOREIRA, M. A. Mapas conceituais e aprendizagem significativa. Cadernos da Aplicação, v. 11, n. 2, p. 143-156, 2012.

NUNES, C. B. O processo ensino-aprendizagem-avaliação de geometria através da resolução de problemas: perspectivas didático-matemáticas na formação inicial de professores de matemática. 2010. 430f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Universidade Estadual Paulista, Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática, Rio Claro, 2010.

PROENÇA, M. C. de. Resolução de Problemas: encaminhamentos para o ensino e a aprendizagem de Matemática em sala de aula. 1 ed. Maringá: Eduem, 2018.

RANZAN, A. L. Uma nova abordagem para o ensino da geometria: do tridimensional para o plano. 2010. 67f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2010.

ROGENSKI, M. L. C.; PEDROSO, S. M. D. O Ensino da Geometria na Educação Básica: realidade e possibilidades. 2009. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/ portals/pde/arquivos/44-4.pdf. Acesso em: 20 maio de 2022.

SCALABRIN, A. M. M. O. Geometria Espacial com o software GeoGebra 3d: análise dos processos de ensinar e de aprender no ensino médio. 2019. 185f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências) - Universidade Estadual de Roraima, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências, Boa Vista, 2019.

SETTIMY, T. F. DE O.; BAIRRAL, M. A. Dificuldades envolvendo a visualização em Geometria Espacial. VIDYA, v. 40, n. 1, p. 177-195, Santa Maria, 2020.

SOARES, M. T. C.; PINTO, N. B. Metodologia da resolução de problemas. 24ª Reunião ANPEd, 2001.

SOUZA, L. A. Uma proposta para o ensino da geometria espacial usando o Geogebra 3D. 2014. 79 f. Dissertação (Mestrado em Matemática) - Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande, 2014.

Published

2023-05-05

How to Cite

da Luz Barbosa, L., Ferreira, L., & Secorun dos Santos, T. (2023). AN ANALYSIS OF THE PROBLEM-SOLVING METHODOLOGY FOR TEACHING SPATIAL GEOMETRY IN INITIAL TEACHER TRAINING. Revista Paranaense De Educação Matemática, 12(27), 317–339. https://doi.org/10.33871/22385800.2023.12.27.317-339

Issue

Section

Número Temático: Resolução de Problemas na Educação Matemática