TEACHING AFFINE FUNCTION THROUGH PROBLEM SOLVING
DOI:
https://doi.org/10.33871/22385800.2023.12.27.228-250Keywords:
Mathematics Education. , Problem-Situations. , Meaningful Learning. , High School.Abstract
The main objective of this work was to verify the contributions of the teaching of affine function through Problem Solving in Mathematics classes in classes of the 1st year of High School. The research was carried out in two classes of the 1st year of High School, in a State School located in the irrigated area of the municipality of Petrolina - PE, with a total of 41 participating students. In order to carry out this qualitative work, was used class diary to record all reports, doubts and progress of each student during the intervention, which following the ten steps of Problem Solving, as suggested by Onuchic and Allevato (2011). After analyzing the data obtained, the results indicate that teaching, through this methodology, linked to problem situations present in the students' daily lives, provided a change in the behavior of those involved, by arousing interest to learn more, both in the students and in the teacher-researcher. Problem solving proved to be an effective strategy, contributing positively to student learning.
Downloads
References
ALLEVATO, N. S. G.; ONUCHIC, L. R. Ensino-aprendizagem-avaliação de Matemática: por que através da resolução de problemas? In: Onuchic, L. R. et al. (Org.) Resolução de Problemas: teoria e prática. Jundiaí: Paco Editorial. 2014. p. 35-52.
ANDRADE, S. Ensino-aprendizagem de Matemática via resolução, exploração, codificação e decodificação de problemas. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 1998.
BRASIL. Ministério da Educação e da Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais (Matemática). Brasília: A Secretaria, 1998.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/#/site/inicio. Acesso em: jun. 2019
DANTE, L. R. Didática da Resolução de Problemas de Matemática. São Paulo: Ática, 2007.
DE PAULA, E. F; PAVANELLO, R. M. Sobre a Resolução de Problemas e o estudo em grupo. Revista Paranaense de Educação Matemática, Campo Mourão, v.4, n.7, p.168-187, jul-dez. 2015.
FLEMMING, D.M; LUZ, E.F; MELLO, A.C.C. Tendências em Educação Matemática: Livro didático. 2. ed. - Palhoça: Unisul Virtual, 2005.
ONUCHIC, L. R. Ensino-aprendizagem de matemática através da resolução de problemas. In: BICUDO, M. A. V. (Org.). Pesquisa em Educação Matemática: concepções e perspectivas. São Paulo: UNESP, 1999. p. 199-217.
ONUCHIC, L. R., ALLEVATO, N. S. G. Pesquisa em Resolução de Problemas: caminhos, avanços e novas perspectivas. Bolema, Rio Claro (SP), v. 25, n. 41, p. 73-98, dez. 2011.
PERNAMBUCO. Parâmetros para a Educação Básica do Estado de Pernambuco. Matemática. Ensino Fundamental e Médio. Undime/PE, 2012.
POLYA, G. A arte de resolver problemas: um novo aspecto metodológico. Tradução e adaptação Heitor Lisboa de Araújo. - 2 reimpr. Rio de Janeiro: Interciência, 1995.
SILVA, E. L., MENEZES, E. M. Metodologia da pesquisa e elaboração de dissertação. 4. ed. Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina, 2005.
SOARES, M. T. C., PINTO, N. B. Metodologia da resolução de problemas. In: 24ª Reunião ANPEd, 2001, Caxambu. Disponível em: http://www.anped.org.br/reunioes/24/tp1.htm#gt19 . Acesso em: 13 jun. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Paranaense de Educação Matemática
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.