PROBLEM SOLVING IN MATHEMATICS EDUCATION: RESEARCH GROUPS FORMATION ACTING ACTIVELY IN BRAZIL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/22385800.2023.12.27.182-206

Keywords:

Mathematics Education. , Problem Solving. , Research Groups. , Research Groups Directory in Brazil.

Abstract

In this paper, we aim to analyze/describe how research groups are formed in problem solving active in Brazil, clearing up their leaders, foundation time, geographic regions, states of the federation, higher education institutions, the prevailing fields, research lines, and application sectors. The theoretical contributions are linked to the specific literature on problem solving in mathematics education and the descriptive research survey with a quantitative-qualitative approach. The database consulted was the directory of research groups in Brazil, on August 22, 2022, under the search command “Problem Solving”. From 44 resulting groups, we validated a total number of 24 in the Mathematics education inquiry region. The main results showed an amount of 44 leaders, a predominance of groups with collective leadership (20 groups), and an average foundation of 8,6 years, the long-lived one lasting 30 years of actuation and a significant part having between 2 and 5 years (11 groups), appearing, mainly in 2019 (4 groups). The groups are located in 22 institutions, concentrated in the Southeast and Northeast regions with 10 and 6 groups, respectively, and show a predominant link in the Human Sciences/Education field. Concerning the research lines, the groups have one, two, or even three themes in the core of problem-solving and act, above all, in Basic Education. We point out the need for this collective of researchers to create research networks in order to consolidate the theme to envision the founding of a working group at the International Seminar on Research in Mathematics Education. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carlos Alex Alves, Paulista State University "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)/BAURU CAMPUS

Doctoral student of the Graduate Program in Education for Science (PPGEdC) at the São Paulo State University "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP), Bauru Campus. Professor at the State Secretariat for Education and Science and Technology (SEECT). Paraiba, Brazil.

Prof. Dr. Tiêgo dos Santos Freitas, Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)

Doutor em Ciência, Tecnologia e Educação pelo CEFET/RJ. Mestre em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela UEPB. Licenciado em Matemática pela Universidade Federal de Campina Grande (UFCG).

Leandro Londero da Silva, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)/CAMPUS DE BAURU

Doutor em Educação. Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência da Universidade Estadual Paulista (UNESP), campus Bauru. São Paulo, Brasil.

References

ALVES, C. A.; SILVA, L. L. The constitution of research groups in Mathematics Education in Brazil. Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, Brasília, v. 13, n. 1, p. 1-20, jan. 2023.

ANDRADE, S. Um caminhar crítico reflexivo sobre Resolução, Exploração e Proposição de Problemas Matemáticos no Cotidiano da Sala de Aula. In: ONUCHIC, L. R.; LEAL JUNIOR, L. C.; PIRONEL, M. (Org.). Perspectivas para Resolução de Problemas. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2017, p. 355-396.

BABBIE, E. Métodos de pesquisas de survey. Tradução de Guilherme Cezarino. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 1999.

BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Tradução de Maria Alvarez, Sara do Santos e Telmo Baptista. Porto, Portugal: Porto Editora, 1994.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Relatório de amostragem do Saeb 2019 [recurso eletrônico]. – Brasília, DF: Inep, 2021. Disponível em: https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/avaliacoes_e_exames_da_educacao_basica/relatorio_de_amostragem_do_Saeb_2019.pdf. Acesso em: 18 nov. 2022.

BURDICK, A.; DRUCKER, J.; LUNENFELD, P.; PRESNER, T.; SHNAPP, J.; JUNGK, I. Um breve guia para as Humanidades Digitais. TECCOGS – Revista Digital de Tecnologias Cognitivas, São Paulo, n. 21, p. 69-98, jan./jun. 2020. Tradução de Isabel Jungk.

CASARIL, C. C. Importância das Universidades Públicas para a Economia Local e Regional: o caso da UNIOESTE e UTFPR em Francisco Beltrão. Geosul, Florianópolis, v. 34, n. 70, p. 286-314, jan./abr. 2019.

CERVO, A. L.; BERVIAN, P. A.; SILVA, R. Metodologia Científica. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2006.

CNPq – CONSELHO NACIONAL DE DESENVOLVIMENTO CIENTÍFICO E TECNOLÓGICO. Diretório de Grupos de Pesquisa – Objetivos. 2022. (Online). Disponível em: https://lattes.cnpq.br/web/dgp/objetivos/. Acesso em: 19 nov. 2022.

CNPq – CONSELHO NACIONAL DE DESENVOLVIMENTO CIENTÍFICO E TECNOLÓGICO. Diretório de Grupos de Pesquisa – Líder de grupo de pesquisa. 2022a. (Online). Disponível em: https://bityli.com/iYP8P. Acesso em: 19 nov. 2022.

D’AMBROSIO, U. Educação Matemática: uma visão do estado da arte. Pro-Posições, Campinas, v. 4, n. 1, p. 18-23, mar. 1993.

ESQUINCALHA, A. C. (Org.). Estudos de gênero e sexualidades em educação matemática: tensionamentos e possibilidades. Brasília, DF: SBEM Nacional, 2022.

FERNANDES, F. S. Histórias da posição científico-acadêmica da Educação Matemática no Brasil: sistematização e perspectivas. Zetetiké, Campinas, v. 25, n. 2, p. 222-239, maio/ago. 2017.

FIORENTINI, D.; LORENZATO, S. Investigação em educação matemática: percursos teóricos e metodológicos. 3. ed. Campinas: Autores Associados, 2012.

FLEMMING, D. M.; LUZ, E. F.; MELLO, A. C. C. Tendências em Educação Matemática. 2. ed. Palhoça: UnisulVirtual, 2005.

GIESELER, L. C.; SCHNEIDER, B.; POSSAMAI, J. P.; ALLEVATO, N. S. G. A Proposição e Resolução de Problemas na aprendizagem de Matemática: possibilidades para o Ensino Superior. Revista Eletrônica da Matemática, Bento Gonçalves, v. 7, n. especial, dez. 2021.

JUSTULIN, A. M.; ONUCHIC, L. de la R. Aprendizagens docentes no contexto da resolução de problemas. Jornal Internacional de Estudos em Educação Matemática, Londrina, v. 14, n. 4, p. 432-441, dez. 2021.

KILPATRICK, J. Fincando estacas: uma tentativa de demarcar a educação matemática como campo profissional e científico. Zetetiké, Campinas, v. 4, n. 5, p. 99-120, jan./jun. 1996.

KILPATRICK, J. Investigación en educación matemática: su historia y alguns temas de actualidad. In: KILPATRICK, J.; RICO, L.; GOMEZ, P. (Org.). Educación Matemática. México: Grupo Editorial Iberoamérica & una empresa docente, 1994, p. 1-18.

LUNA, J. M. O. O que revelam as pesquisas sobre mulheres e sua relação com o aprender e o ensinar matemática? In: ESQUINCALHA, A. C. (Org.). Estudos de gênero e sexualidades em Educação Matemática: tensionamentos e possibilidades. Brasília: SBEM Nacional, 2022. p. 102-117.

MAINARDES, J. Grupos de Pesquisa da área de Educação no Brasil: revisão de literatura. Cadernos de Educação, Pelotas, n. 65, p. 1-23, 2021.

MAINARDES, J. Grupos de pesquisa em educação como objeto de estudo. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 52, abr. 2022.

MOREIRA, M. A. A área de ensino de ciências e matemática na capes: panorama 2001/2002 e critérios de qualidade. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 2, n. 1, p. 36-59, jan./abr. 2002.

OLIVEIRA, F. A. G.; PEREIRA, R. A. O discurso de ódio no Brasil do Agora: analisando os ecos do negacionismo científico e a LGBTIFOBIA como uma política de estado. Diversidade e Educação, Rio Grande, v. 9, n. 2, p. 345-373, jan. 2022.

ONUCHIC, L. A resolução de problemas na educação matemática: onde estamos? E para onde iremos?. Revista Espaço Pedagógico, Passo Fundo, v. 20, n. 1, out. 2013.

ONUCHIC, L. de la R. Grupo de Trabalho e Estudos em Resolução de Problemas. INTERMATHS, Vitória da Conquista, v. 3, n. 1, p. 8-16, jan./jun. 2022.

ONUCHIC, L. de la R.; ALLEVATO, N. S. G. A. Pesquisa em Resolução de Problemas: caminhos, avanços e novas perspectivas. Boletim de Educação Matemática, Rio Claro, v. 25, n. 41, p. 73-98, dez./2011.

ONUCHIC, L. R. Ensino-aprendizagem de Matemática através da resolução de problemas. In: BICUDO, M. A. V. (Org.) Pesquisa em Educação Matemática: Concepções e Perspectivas. São Paulo: UNESP, 1999, p. 199-218.

PROENÇA, M. C. de; MAIA-AFONSO, É. J. Resolução de problemas: análise de propostas de ensino em dissertações de mestrado profissional. Revista Paranaense de Educação Matemática, Campo Mourão, v. 9, n. 18, p. 180–201, dez. 2020.

SCHROEDER, T. L.; LESTER JR, F. K. Developing understanding in mathematics via problem solving. In: TRAFTON, P. R.; SHULTE, A. P. (Eds.). New directions for elementary school mathematics. Reston: NCTM, 1989, p. 31-42.

SILVEIRA, A. A.; ANDRADE, S. Ensino-Aprendizagem de Análise Combinatória via Exploração, Resolução e Proposição de Problemas no Ensino Médio. Revista de Educação Matemática, Guarulhos, v. 17, mai. 2020.

SRIRAMAN, B.; ENGLISH, L. Surveying Theories and Philosophies of Mathematics Education. In: SRIRAMAN, B.; ENGLISH, L. (Org.). Theories in Mathematics Education: seeking new frontiers. Berlin: Springer, 2010, p. 7-32.

Published

2023-05-05

How to Cite

Alves, C. A., Freitas, T. dos S., & Silva, L. L. da. (2023). PROBLEM SOLVING IN MATHEMATICS EDUCATION: RESEARCH GROUPS FORMATION ACTING ACTIVELY IN BRAZIL. Revista Paranaense De Educação Matemática, 12(27), 182–206. https://doi.org/10.33871/22385800.2023.12.27.182-206

Issue

Section

Número Temático: Resolução de Problemas na Educação Matemática