MATHEMATICAL REASONING THROUGH PROBLEM SOLVING: PROCESSES EVIDENCED BY 7TH GRADE ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS
DOI:
https://doi.org/10.33871/22385800.2023.12.27.158-181Keywords:
Mathematical reasoning. , Problem Solving. , Mathematical reasoning processes.Abstract
This article aims to investigate mathematical reasoning processes developed by a trio of students in the 7th grade of Elementary School in the city of Maringá in the State of Paraná. During the research, the students solved problems, supported by the Methodology of Teaching-Learning-Assessment of Mathematics through Problem Solving. From the theoretical framework adopted, we try to define what mathematical reasoning is, as well as the main aspects that envolve it, through an understanding organized by Jeannotte and Kieran (2017). The study is part of a broader project and it follows an interpretative and qualitative perspective based on the Design-Based Research (DBR) method. Data were collected through audios recording of dialogues between students and the teacher, as well as the records done by students when they solved the proposed problems. The transcribed and analyzed audios considering the theorical foundation. As a result, we found that providing opportunities for situations involving unusual problems in mathematics contributed to the mobilization evidenced mathematical reasoning processes such as, conjecturing, exemplifying, justifying, and validating.
Downloads
References
ALLEVATO, N.S. G.; ONUCHIC, L. R. Ensino-Aprendizagem-Avaliação de Matemática: por que através da Resolução de Problemas? In: ONUCHIC, L. R; ALLEVATO, N. S. G.; NOGUTI, F. C. H.; JUSTULIN, A. M. (org.). Resolução de Problemas: Teoria e Prática. Jundiaí: Paco Editorial, 2021. p.40-62.
ANJOS, L. Q.; JULIO, N. M. D.; JUSTULIN, A. M.; ARAMAN, E. M.O. Resolução de problemas: uma abordagem sobre o ensino da potenciação e expressões algébricas nos anos finais do ensino fundamental. ACTIO: Docência em Ciências, v. 7, n.1, p. 1-21, 2022.
ARAMAN, E. M. O.; SERRAZINA, M.L. Processos de raciocínio matemático na resolução de tarefas exploratórias no 3.º ano de escolaridade. Revista Paranaense de Educação Matemática, v. 9, n.18, p.118-136, 2020.
BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Investigação Qualitativa em Educação. Porto: Porto Editora,1994.
BRASIL. Secretária de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais (5.º a 8.ª séries): Matemática. Brasília: MEC/SEF, 1998.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília. MEC, 2018.
BRODIE, K. Teaching mathematical reasoning in secondary school classrooms. Nova Iorque: Springer, 2010.
CARNEIRO, L. F.; ARAMAN, E.M.O.; SERRAZINA, M. L. Processos do raciocínio matemático mobilizados por estudantes de 6.º ano do Ensino Fundamental ao resolverem uma tarefa de Geometria. JIEEM, v.13, n.1, p.35-45, 2020.
JEANNOTTE, D.; KIERAN, C. A conceptual model of mathematical reasoning for school mathematics. Educ Stud Math, v.96, n.2, p. 1-16, 2017.
JUSTULIN, A. M. A formação de professores de matemática no contexto da resolução de problemas. 2014. 254 p. Tese (Doutorado) – Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, 2014. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/127631. Acesso em: 26 out. 2022.
LANNIN, J.; ELLIS, A.B.; ELLIOTT, R. Developing essential understanding of mathematical reasoning for teaching mathematics in Prekindergarten-Grade 8. Reston: NCTM,2011.
MATA-PEREIRA, J. As ações do professor para promover o raciocínio matemático na sala de aula.2018. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade de Lisboa, Lisboa, 2018.
MATHIAS, C.; GONTIJO, C. Educação Matemática e Criatividade. (Matemática Humanista). Disponível em: https://youtu.be/94qLQQik5MA,13 de maio de 2021. Acesso em: 13 maio 2021.
OLIVEIRA, P. O raciocínio matemático à luz de uma epistemologia soft. Educação Matemática, Portugal, n.100, p.3-9, nov./dez. 2008.
ONUCHIC, L. R. Ensino-Aprendizagem de Matemática através da Resolução de Problemas. In: BICUDO, M. A. V. (org.). Pesquisa em Educação Matemática: Concepções &Perspectivas. São Paulo: UNESP, 1999. p. 199-2018.
PONTE, J.; QUARESMA, M.; MATA-PEREIRA, J. Como desenvolver o raciocínio matemático em sala de aula? Educação e Matemática, v.2, n.156, p. 7-11, 2020.
PONTE, J. P.; CARVALHO, R.; MATA-PEREIRA, J.; QUARESMA, M. Investigação baseada em design para compreender e melhorar as práticas educativas. Quadrante, v. XXV, n.2, p.77-98, 2016.
STYLIANIDES, G. Na analytic framework of reasoning-and-proof. For the Learning of Mathematics, v.28, n.1, p. 9-16, 2008.
VAN DE WALLE, J. A. Matemática no ensino fundamental: formação de professores e aplicação em sala de aula. Tradução Paulo Henrique Colonhese. 6. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009. 584 p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Paranaense de Educação Matemática
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.