TEACHING GREATNESS VOLUME THROUGH PROBLEM SOLVING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/22385800.2023.12.27.461-479

Keywords:

Mathematics education. , Mathematics teaching. , Problem solving.

Abstract

The objective of this work is to report an experience through exploration and problem solving for the construction of the volume concept carried out by students from the 6th and 7th of elementary school. The methodological path of this work followed the guidelines of design research, which is a type of qualitative methodology, and which includes three phases of an investigation in the teaching experience modality: the preparation of the experience, the experimentation in the classroom and the retrospective analysis. For this, we developed a teaching proposal through the exploration and resolution of problems about the volume content of the prism and the cylinder. The theoretical framework adopted brings discussions about problem solving and its importance in mathematics teaching, as well as about the construction of concepts. The results showed that the students who participated in the teaching experiment showed understanding of the concept of volume, as well as being motivated to participate in the activities.

 

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Author Biographies

Rosineide de Sousa Jucá, universidade do Estado do Pará

 Doutora em Educação em Ciências e Matemática (UFMT)

Professora adjunta do departamento de Matemática, Estatística e Informática  da Universidade do Estado do Pará - UEPA

Professora do Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade do Estado do Pará - PPGED

Professora formadora do Centro de Formação dos profissionais da Educação da Secretaria de Educação do Estado do Pará

Professora orientadora do Clube de Ciências da Univeridade Federal do Pará.

Ninarosa Tavares da Costa, Universidade do Estado do Pará

Graduada em Ciências Contábeis pela Universidade Paulista. Especialização em MBA em Gestão Tributária pela Universidade da Amazônia - UNAMA 

Discente do curso de Licenciatura em Matemática pela Universidade do Estado do Pará - UEPA.

Membro  do Grupo de Pesquisa em Educação Matemática da Universidade do Estado do Pará - GPEMAT.

Professora estagiária do Clube de Ciências da Universidade Federal do Pará 

Kymberli Luana Santos Ramos, Universidade do Estado do Pará

Licenciada no curso de Matemática pela Universidade do Estado do Pará. 

Mestranda do Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade do Estado do Pará.

Membro do Grupo de Pesquisa em Educação Matemática (GPEMAT) da Universidade do Estado do Pará.

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Published

2023-05-05

How to Cite

Jucá, R. de S., Costa, N. T. da ., & Ramos, K. L. S. . (2023). TEACHING GREATNESS VOLUME THROUGH PROBLEM SOLVING. Revista Paranaense De Educação Matemática, 12(27), 461–479. https://doi.org/10.33871/22385800.2023.12.27.461-479

Issue

Section

Número Temático: Resolução de Problemas na Educação Matemática