LANDSCAPES OF INVESTIGATION AND TEXTBOOKS: A LOOK AT RESEARCH CARRIED OUT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/22385800.2023.12.28.361-385

Keywords:

Landscapes of investigation, Mathematics Teaching, Textbook

Abstract

This article aims to present the State of Knowledge about research that has as its object of study the relationship between Ole Skovsmose's landscapes of investigation and books and/or teaching materials. The time frame for investigation took place between 2010 and 2022. The searches were carried out in the catalog of theses and dissertations of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES); in national journals, in online format, focusing on teaching and research, which have Qualis Capes A1, A2 and B1 strata, totaling 112 analyzed journals; and in the annals of the X, XI, XII and XIII National Meeting of Mathematics Education (ENEM). In the initial search for research that explored Ole Skovsmose's theory, we identified 234 works, of which 20 are related to textbooks and/or teaching materials. After analysis, it was observed that the results demonstrate a great concentration on the theme Financial Education and that the researches were preponderant to Elementary School. Even so, research indicates that textbooks can favor scenarios for investigation in different themes and teaching stages, but that there are still gaps in support for teachers who intend to advance to investigative environments.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABREU, G. O. C. de. A prática de modelagem matemática como um cenário de investigação na formação continuada de professores de matemática. 2011. 103 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação Matemática) – Universidade Federal de Ouro Preto, Ouro Preto, 2011.

ALMEIDA, K. F.; SOUZA, R. B. Educação Matemática Crítica e materiais apostilados: perspectivas e concepções de ensino de fração. Revista Paranaense de Educação Matemática. RPEM, Campo Mourão, Pr, v.6, n.12, p.306-325, jul.-dez. 2017.

ALRØ, H. SKOVSMOSE, O. Diálogo e Aprendizagem em Educação Matemática. 2. ed. Tradução: Orlando de Andrade Figueiredo. Belo Horizonte, MG: Autêntica Editora, 2010.

BARBOSA, O. L.; CUNHA, P. G. M. Pandemia e a precarização do direito ao acesso à educação. Revista Pet Economia Ufes. Vol. 1, p. 33-36, julho, 2020.

BENNEMANN, M; ALLEVATO, N. S. G. Educação matemática crítica. Rev. Prod. Disc. Educ. Matem., São Paulo, v.1, n.1, pp. 103-112, 2012

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Centro Gráfico, 1988. Disponível em: < http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm > Acesso em: 25 fev. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Base nacional comum curricular. Brasília: MEC/SEB, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf >. Acesso em: 23 mar .2022.

CAMPOS, A. B.; JUNIOR, M. A. K. Contribuições da educação financeira crítica para tomada de decisões de consumo de jovens-indivíduos-consumidores. Encontro Nacional de Educação Matemática, 2013. Disponível em: http://sbem.iuri0094.hospedagemdesites.ws/anais/XIENEM/pdf/1981_720_ID.pdf. Acesso em: 23 mar. 2022.

CARVALHO, J. B. P. Políticas Públicas e o Livro Didático de Matemática. Bolema, Rio Claro – SP, v. 21, n. 29, p. 1-11, 2008. Disponível em: < https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/1714> Acesso em: 25 fev. 2022.

CARVALHO, J. B. P.; LIMA, P. F. Escolha e uso do livro didático. In: CARVALHO, J. B. P. (Coord.) Matemática: Ensino Fundamental. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2010. p. 15-30. (Coleção Explorando o Ensino, v. 17) Disponível em: < http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=7842-2011-matematica-capa-pdf&category_slug=abril-2011-pdf&Itemid=30192 > Acesso em: 25 fev. 2022.

FAUSTINO, A. C; SILVA, G. H. G.; MOURA, A. Q. Apresentação. Revista Paranaense de Educação Matemática. RPEM, Campo Mourão, Pr, v.6, n.12, jul.-dez. 2017.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 63° ed. Rio de Janeiro / São Paulo: Paz e Terra, 2020.

LUNA. L. C. O uso da calculadora em livros didáticos dos anos finais do ensino fundamental: análise à luz da educação matemática crítica. 2019. 103 f. Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2019.

MADALENA S. P.; ABRAHÃO, A. M. C; ARANTES, S. A. C.; SILVA, L. A. Uma visão crítica de problemas do campo conceitual aditivo presentes em livros didáticos disponibilizados na internet. Revista Paranaense de Educação Matemática, Campo Mourão, PR, Brasil,

v.11, n.25, p.459-483, maio-ago. 2022. Disponível em: < https://periodicos.unespar.edu.br/index.php/rpem/article/view/5153 > Acesso em: 08 out 2022.

MENDONÇA, J. M. Educação financeira escolar na educação infantil: análise das atividades de material utilizado na Rede Municipal de Ensino do Recife. 222 f. Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós-graduação em Educação Matemática e Tecnológica, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2020.

MESQUITA, F. N. A.; CARVALHO, J. C.; GUERRA, R. B. Articulação de conteúdos no livro didático e a Educação Matemática Crítica. In: X Encontro Nacional de Educação Matemática Educação Matemática, Cultura e Diversidade. Salvador – BA, 2010. Disponível em: < https://atelierdigitas.net/CDS/ENEM10/artigos/CC/T16_CC1562.pdf > Acesso em: 23 mar. 2022.

MILANI, R. Transformar Exercícios em Cenários para Investigação: uma Possibilidade de Inserção na Educação Matemática Crítica. Revista do programa de pós-graduação em educação matemática da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS). v. 13, n. 31, 2020. Disponível em: < https://periodicos.ufms.br/index.php/pedmat/article/view/9863/7365> Acesso em: 23 mar. 2022.

MUNAKATA, K. Livros didáticos e formação de professor são incompatíveis? Brasília-DF: Congresso Brasileiro de Qualidade na Educação: formação de professores, out., vol. 1, n. 6. MEC/SEF, 2001, p. 89-94. Disponível em: < http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/vol1b.pdf >. Acesso em: 25 fev. 2022.

OLIVEIRA, A. A.; SANTOS, L. T. B.; PESSOA, C. A. S. Do Exercício Aos Cenários Para Investigação: a aplicação de atividades de educação financeira por professoras dos anos iniciais do ensino fundamental em uma escola de Recife – PE. Revista Paranaense de Educação Matemática, Campo Mourão -PR, v. 06, n. 12, p. 158-186, jul.-dez. 2017. Disponível em: < https://periodicos.unespar.edu.br/index.php/rpem/article/view/6081 > Acesso em: 08 out 2022.

QUEIROZ, M. R. P. P. P.; BARBOSA, J. C. Características da Matemática Financeira Expressa em Livros Didáticos: conexões entre a sala de aula e outras práticas que compõem a Matemática Financeira disciplinar. Bolema, Rio Claro (SP), v. 30, n. 56, p. 1280 - 1299, dez. 2016. Disponível em: < https://www.scielo.br/pdf/bolema/v30n56/1980-4415-bolema-30-56-1280.pdf > Acesso em: 23 mar. 2022.

SANTANA, L. R. C. N. Educação financeira: um olhar para o manual do professor que ensina matemática de duas coleções do ensino fundamental – um estudo de caso.

f. Dissertação (mestrado) - Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática, Universidade Estadual de Santa Cruz, Ilhéus, 2021.

SANTOS. L. T. B. Educação financeira em livros didáticos de matemática dos anos iniciais do ensino fundamental: quais as atividades sugeridas nos livros dos alunos e as orientações presentes nos manuais dos professores? Dissertação de Mestrado em Educação Matemática e Tecnológica do Centro de Educação - Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2017.

SANTOS, L. T. B.; PESSOA, C. A. S. Atividades de Educação Financeira a partir da perspectiva dos ambientes de aprendizagem de Skovsmose. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v.21, n.2, pp. 130-151, 2019. Disponível em: < https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/39367 > Acesso em: 08 out. 2022.

SILVA. A. D. P. Atividades de educação financeira em livro didático de matemática: como professores colocam em prática? Dissertação de Mestrado em Educação Matemática e Tecnológica do Centro de Educação - Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2018.

SILVA, A. P. P. N.; SOUZA, R.T.; VASCONCELLOS, V. M. R. O Estado da Arte ou o Estado do Conhecimento. Educação. Porto Alegre, Porto Alegre, v. 43, n. 3, e 37452, set 2020. Disponível em: <http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822020000300005&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em: 03 out.2022.

SILVA, F. G.; PESSOA, C. A. S.; SANTOS, L. T. B. Educação Financeira: um estudo dos livros dos 4º e 5º anos do Ensino Fundamental no âmbito da Estratégia Nacional de Educação Financeira (ENEF). Perspectivas da Educação Matemática – INMA/UFMS – v. 13, n. 33, 2020. Disponível em: < https://periodicos.ufpe.br/revistas/emteia/article/view/247275 > Acesso em: 08 out 2022.

SILVA, I. T. Programa de educação financeira nas escolas de ensino médio: uma análise dos materiais propostos e sua relação com a matemática. Dissertação de Mestrado em Educação Matemática e Tecnológica do Centro de Educação - Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2017.

SILVA, I. T; SELVA, A. C. V. Programa de educação financeira nas escolas - ensino médio: uma análise dos materiais na perspectiva da educação matemática crítica. RPEM, Campo Mourão - PR, v.6, n.12, p.350-370, jul.-dez. 2017.

SILVA, I. T; SELVA, A. C. V. Programa De Educação Financeira Nas Escolas – Ensino Médio: uma análise das orientações contidas nos livros do professor e suas relações com a matemática. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 9, n. 1, p. 140-157, 2018.

SILVA, M. M. F. Educação financeira na educação de jovens e adultos: o livro didático, as concepções de professores e o planejamento de suas práticas. 232 f.: Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós-graduação em Educação Matemática e Tecnológica, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2021.

SILVA, M. M. F.; SELVA, A. C. V. Educação Financeira: uma análise das atividades propostas no livro didático de matemática do ensino médio da educação de jovens e adultos. Revista Paranaense de Educação Matemática. RPEM, Campo Mourão, PR, Brasil, v.09, n.20, p.236-260, nov.-dez. 2020.

SKOVSMOSE, O. Cenários para Investigação. Tradução: Jonei Cerqueira Barbosa. Bolema, Rio Claro – SP, v. 13, n. 14, 2000. Disponível em: <http://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/10635/7022> Acesso em: 04 jun 2020.

SKOVSMOSE, O. Desafios da reflexão em educação matemática crítica. Tradução: Orlando de Andrade Figueiredo. Campinas - SP: Papirus, 2008.

SKOVSMOSE, O. Educação crítica: incerteza, matemática, responsabilidade. São Paulo: Cortez, 2007.

SKOVSMOSE, O. Um convite à educação matemática crítica. Tradução: Orlando de Andrade Figueiredo. Campinas - SP: Papirus, 2014.

VIEIRA, G. S.; SILVA, F. G.; PESSOA, C. A. S. ENEF: um estudo dos livros de educação financeira dos anos finais do ensino fundamental. EM TEIA – Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, v. 12, n. 1, 2021. Disponível em: < https://periodicos.ufpe.br/revistas/emteia/article/view/247275 > Acesso em: 08 out. 2022.

Published

2023-08-17

How to Cite

Krefta, S. ., Paulo Trevisan, E., & Trevisan, A. (2023). LANDSCAPES OF INVESTIGATION AND TEXTBOOKS: A LOOK AT RESEARCH CARRIED OUT. Revista Paranaense De Educação Matemática, 12(28), 361–385. https://doi.org/10.33871/22385800.2023.12.28.361-385

Issue

Section

Artigos Científicos