AN EXPERIENCE IN THE SUPERVISED INTERNSHIP IN THE 6TH GRADE OF ELEMENTARY SCHOOL: LINKS BETWEEN ACADEMIC MATHEMATICS, SCHOOL MATHEMATICS
DOI:
https://doi.org/10.33871/22385800.2023.12.28.462-476Keywords:
Teacher education, Supervised internship, Academic mathematics and school mathematicsAbstract
This work aims to report an experience in the supervised internship that occurred in the 6th grade of Elementary School at CAp-UFRJ related to the teaching of multiples and divisors, in which the first author was the supervising teacher of the second. In the context of remote teaching, the experience took place through an activity on the Geogebra Classroom platform, concerned and mediated by the authors. Our objective with this work is therefore to discuss how such experience crossed us and constituted itself as a structuring element of our education as teachers. In this sense, the experience report will not focus on the productions of basic education students, but on our perceptions and interventions in relation to the activity. To do so, we will dialogue with authors who deal with teacher education and the role of supervised internship in it, in addition to those who deal with the articulations between academic mathematics and school mathematics, building connections with our experience. With our report, we expect to show that the supervised internship is not only the place of school mathematics in teacher education, but that it is also a place of crossings between it and academic mathematics.
Downloads
References
BONDY, J. A.; MURTY, U. S. R. Graph theory with applications. 1ª ed. London: Macmillan, 1976.
FERNANDES, F. S.; GIRALDO, V.; MATOS, D. The Decolonial Stance in Mathematics Education: pointing out actions for the construction of a political agenda. The Mathematics Enthusiast, v. 19, n. 1, p. 6-27, 2022.
GIRALDO, V. Formação de professores de matemática: para uma abordagem problematizada. Ciência e Cultura, v. 70, n. 1, p. 37-42, 2018.
GIRALDO, V. Isso não é uma aula de análise: como ensinamos e o que aprendemos com as componentes curriculares de matemática acadêmica na licenciatura em matemática. In: TRALDI JR., A.; TINTI, D. S.; RIBEIRO, R. M. (org.). Formação de professores que ensinam matemática: processos, desafios e articulações com a educação básica. São Paulo: Sociedade Brasileira de Educação Matemática Regional São Paulo, 2020. p. 114-136. E-book.
GIRALDO, V. Que Matemática para a Formação de Professores? Por uma Matemática Problematizada. In: XIII Encontro Nacional de Educação Matemática, 2019, Cuiabá. Anais do XIII Encontro Nacional de Educação Matemática. Cuiabá: SBEM-MT, 2019. v. 1, p. 1-12.
GIRALDO, V.; ROQUE, T. Por uma Matemática Problematizada: as Ordens de (Re)Invenção. Perspectivas da Educação Matemática, v. 14, n. 35, p. 1 - 21, 2021.
LIMA, M. S. L.; PIMENTA, S. G. Estágio e docência: diferentes concepções. Poíesis pedagógica, Goiânia, v. 3, n. 3 e 4, p. 5-24, 2006.
MOREIRA, P. C.; DAVID, M. M. Academic mathematics and mathematical knowledge needed in school teaching practice: Some conflicting elements. Journal of Mathematics Teacher Education, v. 11, n. 1, p. 23-40, 2008.
PIMENTA, S. G. O estágio na formação de professores: unidade entre teoria e prática. Cadernos de pesquisa, n. 94, p. 58-73, 1995.
ROSA, M.; BICUDO, M. A. V. Focando a constituição do conhecimento matemático que se dá no trabalho pedagógico que desenvolve atividades com tecnologias digitais. In: PAULO, R. M.; FIRME, I. C.; BATISTA, C. C. (orgs.). Ser professor com tecnologias: sentidos e significados. São Paulo: Cultura Acadêmica Editora, 2018. p. 13-44. E-book.
SILVA, U. D.; OLIVEIRA, A. T. C. C. Reflexões sobre as influências do estágio supervisionado nas práticas de professores recém-egressos da Licenciatura em Matemática. In: XIII Encontro Nacional de Educação Matemática, 2019, Cuiabá. Anais do XIII Encontro Nacional de Educação Matemática. Cuiabá: SBEM-MT, 2019, v. 1, p. 1-14.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Paranaense de Educação Matemática
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.