THE SOFTWARE ‘RULER AND COMPASS’ AS A TOOL FOR TEACHING GEOMETRY
DOI:
https://doi.org/10.33871/22385800.2023.12.28.499-514Keywords:
Teaching, Online, Software, Ruler and CompassAbstract
This article aims to report the experience using Compass and Ruler (C.a.R.) – a tool for teaching and experiencing geometry by René Grothmann–, in a workshop at the 18th National Week of Science and Technology of the Goiano Federal Institute (IFGoiano) - Campus Urutaí, 2021. Due to the social distance caused by the Sars-CoV-2 virus, the software was used in a remote workshop, which was organized by scholarship students of the Institutional Program of Initiation to Teaching Scholarship (PIBID/Mathematics) mathematics subproject. We studied the software, created the workshop session script, developed the activities, presented the workshop project to the PIBID coordination for corrections and guidelines, carried out a simulation and on October 7th, 8th, 2021, we held the workshop with thirteen students and the support of the subproject supervisor. The planning process and the pedagogical practice of the workshop were important for our professional training, notably the interaction between the participants and the scholarship students, as we followed their reasoning and intervened, provoking them with questions so that they could achieve the appropriate result.
Downloads
References
ARANHA, M. L. A. História da educação. 2. ed. ver. e atual. São Paulo: Moderna, 1996.
BONA, B. O. Análise de softwares educativos para o ensino de matemática nos anos iniciais do ensino fundamental. Experiências em Ensino de Ciências. V. 4(1), p p. 35-55, 2009. Disponível em: <http://www.if.ufrgs.br/eenci/artigos/Artigo_ID71/v4_n1_a2009.pdf >. Acesso: 05 de junho de 2015.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática/Ministério da Educação. Secretaria da Educação Fundamental. 3 ed. Brasília: A Secretaria, Brasília 1996.
COSTA, M. D. O desenho básico na área tecnológica. In: CONGRESSO NACIONAL DE
DESENHO, 2, Florianópolis, 1981. Anais... Florianópolis: UFSC, 1982. p.89-93.
D’AMBROSIO, B. Como ensinar matemática hoje. Temas & Debates. Sociedade Brasileira de Educação Matemática. Ano II, Nº 2. Brasília, 1989. p.15-19
FERREIRA, R. Construção de polígonos regulares com régua (não graduada) e compasso: Um problema com séculos de história. Educação e Matemática, 2013, 121: 39-43.
GAMA, R. A tecnologia e o trabalho na história. São Paulo: Nobel/EDUSP, 1986.
KENSKI, V. M. Tecnologias e ensino presencial e a distância. Editora Papirus, Campinas, SP, 2003.
MASSIRONI, M. Ver pelo desenho: aspectos técnicos, cognitivos, comunicativos. Trad. Cidália de Brito. São Paulo: Martins Fontes, 1982.
NASCIMENTO, R A. O ensino do desenho na educação brasileira: apogeu e decadência de uma disciplina escolar. 1994. 75f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista, Marília
PINHEIRO, G. P. O desenho para o arquiteto. Rio de Janeiro: Rodrigo & Cia, 1939. 55p.
ROSSINI, M. A. P. Um estudo sobre o uso de régua, compasso e um Software de geometria dinâmica no ensino da Geometria hiperbólica. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) - Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2010.
SILVA, M. C. L. Desenho e geometria na escola primária: um casamento duradouro que termina com separação litigiosa. História da Educação, 2014, 18.42: 61-73.
SMITH, D; LATHAM, M. The Geometry of René Descartes. New York: Dover Publications, 1954.
URBANEJA, P. M. G. Los Orígenes de la Geometría Analítica. Fundación Canaria Orotava de Historia de la Ciência. La Orotava, 2003.
ZUIN, E. S. L. Da régua e do compasso: as construções geométricas como um saber escolar no Brasil. Dissertação de Mestrado. 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Paranaense de Educação Matemática
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.