MATHEMATICS TEACHER TRAINING IN PUBLIC HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS IN PARAÍBA: A LOOK AT THE SUBJECTS INVOLVING BASIC EDUCATION MATHEMATICS
DOI:
https://doi.org/10.33871/22385800.2023.12.28.243-267Keywords:
Degree in Mathematics, Curriculum Matrices, Mathematics for Basic EducationAbstract
This work consists of qualitative and bibliographical research using document analysis. We aimed, through the analysis of the Pedagogical Project of the Course (PPC), to investigate how the disciplines that contemplate the contents of Mathematics in basic education are present in the licentiate courses in Mathematics of the Public Institutions of Higher Education of Paraíba, from four elements: objectives, methodology, bibliography, and workload. We probed the curricular matrices of four (4) Institutions and twelve (12) Campuses. The matrices were analyzed according to the subjects that contained content related to basic Mathematics education in their syllabi. A categorization of the themes of the disciplines was elaborated, and from this instrument, we proceeded to the analysis of the obtained data. The results showed distinctions and a lack of content aimed at the mathematical training of teachers, that is, considerable differences were found, mainly concerning the workload and curricular components in the initial training of Mathematics teachers in Paraíba.
Downloads
References
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP 02/2019 – Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Brasília, DF, 2019.
BRASIL.MEC.CNE. Parecer CNE/CES 1.302/2001. Diretrizes curriculares nacionais para os cursos de matemática, bacharelado e licenciatura. Diário Oficial da União, Brasília, 05 mar. 2002a, Seção 1, p. 15.
CHERVEL, A. História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Teoria e Educação, Porto Alegre, nº 2, p. 177-229, 1990.
CHEVALLARD, Y. La transposition didactique – Du savoir savant au savoir enseigné, La Pensée sauvage. Grenoble, deuxième édition augmentée, 1991.
CURI, E.; PIRES, C. M. C. Pesquisas sobre a formação do professor que ensina matemática por grupos de pesquisa de instituições paulistanas. Educação Matemática em Pesquisa, São Paulo, v. 10, n. 1, pp. 151-189, 2008.
FIORENTINI, D. et al. Formação de professores que ensinam Matemática: um balanço de 25 anos da pesquisa brasileira. Educação em revista, Belo Horizonte, n. 36, dez. 2002.
FIORENTINI, D. A formação matemática e didático-pedagógica nas disciplinas da licenciatura em matemática. Revista de Educação PUC-Campinas, n. 18, 2005.
FIORENTINI, D. e OLIVEIRA, A. T. de C. C. de. O Lugar das Matemáticas na Licenciatura em Matemática: que matemáticas e que práticas formativas? Bolema, Rio Claro (SP), v. 27, n. 47, p. 917-938, dez. 2013.
GATTI, B. A Formação de professores no Brasil: características e problemas. Educação & Sociedade, v. 31, p. 1355-1379, 2010.
GIL. A. C. Metodologia do Ensino Superior. Grupo GEN, 2020. 9788597023954. Disponível em: https://integrada.minhabiblioteca.com.br/#/books/9788597023954/. Acesso em: 17 nov. 2021.
GRILO, J. de S. P.; BARBOSA, J. C.; LUNA, A. V. de A. Repercussões de disciplinas específicas na ação do professor de matemática da educação básica. Educação Matemática Pesquisa (Online), v. 17, p. 4-24, 2015.
KLEIN, F. Elementary Mathematics from an Advanced Standpoint: Vol. I. Arithmetic, Algebra. Analysis, NY, USA, Dover Publ, 2004.
LIBÂNEO, J. C. Didática. Cortez, 2017. E-book. 9788524925573. Disponível em: https://integrada.minhabiblioteca.com.br/#/books/9788524925573/. Acesso em: 22 ago. 2022.
LINS, R. C. A formação pedagógica em disciplinas de conteúdo matemático nas licenciaturas em matemática. Revista de Educação PUC-Campinas, n. 18, 2005.
LUDKE, M. Formação de docentes para o ensino fundamental e médio: as licenciaturas. CRUB, 1994.
MOREIRA, P. C. O Conhecimento matemático do professor: formação na licenciatura e prática docente na escola básica. 2004. 195f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2004
MOREIRA, P. C.; DAVID, M. M. M. S. A formação matemática do professor: licenciatura e prática docente na escolar. 2° ed. Belo Horizonte: Autêntica editora, 2010.
MOREIRA, P. C.; FERREIRA, A. C. O lugar da matemática na licenciatura em matemática. Bolema: Boletim de Educação Matemática, v. 27, p. 981-1005, 2013.
MOREIRA, P. C.; FERREIRA, A. C. A formação matemática do professor da Educação Básica: das concepções historicamente dominantes às possibilidades alternativas atuais. Perspectivas da Educação Matemática, Campo Grande, v. 14, n. 35, p. 1-30, 2021.
NACARATO, A. M. A formação do professor de Matemática: pesquisa x políticas públicas. Editora Unijuí. Ano 21. N° 75. 2006, p. 131-153
NASCIMENTO, D. T. do. Formação inicial docente: análise do curso de licenciatura em matemática na Universidade Federal da Paraíba - Campus I a partir do Projeto Pedagógico do Curso. 2022. 128f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2022.
OLIVEIRA, V. C. A. de; LINARDI, P. R.; SANTOS, J. R.V. dos. Desconstruindo Tabus na Formação Matemática de Professores de Matemática. Perspectivas da Educação Matemática, v. 14, n. 35, p. 1-25, 16 ago. 2021.
PAVANELLO, R. M. A pesquisa na formação de professores de Matemática para a escola básica. Educação matemática em Revista, São Paulo, n° 15. Ano 10. 2003, p. 8-13.
SANTOS, J. R. V. dos; LINS, R. C. Para uma outra formação matemática na Licenciatura em Matemática. Perspectivas da Educação Matemática, Campo Grande, v. 7, n. 14, 2014.
SANTOS, J. R. V. dos; LINS, R. C. Uma Discussão a Respeito da (s) Matemática (s) na Formação Inicial de Professores de Matemática. Educação Matemática Pesquisa (Online), v. 18, p. 351-372, 2016.
SIMÕES, M. L. e NASCIMENTO, D. T. do. Uma análise da matriz curricular dos cursos de licenciatura em Matemática das IES federais do Brasil. Anais do Congresso Nacional de Educação – IV CONEDU, v. 1, 2017.
WATSON, A. School Mathematics as a special kind of mathematics. For the Learning of Mathematics. v. 28, n. 3, p. 3-7, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Paranaense de Educação Matemática
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.