THE THEORY OF MENTAL ACTIONS AND MATHEMATICAL LEARNING OF STUDENTS WITH INTELLECTUAL DISABILITIES: A SYSTEMATIC REVIEW OF LITERATURE
DOI:
https://doi.org/10.33871/22385800.2023.12.28.45-62Keywords:
Inclusive Mathematics Education, Intellectual impairment, Mental actions by stagesAbstract
This article presents a systematic literature review that sought to identify research that uses the Theory of Planned Formation of Mental Actions and Concepts, by the Soviet physician and psychologist Piotr Yakovlevich Galperin, to promote mathematical learning in Basic Education in regular school, to classify which of these researches are directed to the mathematical learning of students with intellectual disabilities and to discuss which aspects of the theory in question contribute to the mathematical learning of these students. The theory is based on the perspective of learning and development of cultural-historical psychology and considers motivation fundamental for the appropriation of concepts. The formation of mental actions begins with the elaboration of the guiding basis of the new action, followed by the formation of its material aspect. The linguistic aspect of the action indicates one of the stages of concept formation, until reaching the action as a mental act. To meet the purpose of this review, a search protocol was elaborated in the most frequent databases in research in the educational field, with inclusion and exclusion criteria defined to cover the works that meet the defined objectives. The selected productions recognize the contributions of Galperin's theory to the mathematical learning of students with intellectual disabilities: the theory offered more direction to teaching, and enabled students to advance regarding mathematical concepts in the phase of material actions towards the phase of external language. In addition, motivation, which is considered paramount by the theory, generated student engagement during the research. The review found a growing number of researches relating the theory of mental actions with mathematical learning, but the investigations are reduced considering students with intellectual disabilities enrolled in basic education in regular school, which may indicate new research in the field of Inclusive Mathematics Education using Galperin's theory.
Downloads
References
BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da República, [2016]. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/Constituicao.htm. Acesso em: 1º maio 2022.
BRASIL. [Lei nº 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional]. LDB: Lei de diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Senado Federal, Coordenação de Edições Técnicas, 2017. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm. Acesso em: 1º maio 2022.
BRASIL. [Lei nº. 13146/15]. Lei brasileira de inclusão da pessoa com deficiência - estatuto da pessoa com deficiência. Brasília: SEF, 2015. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm. Acesso em: 1º maio 2022.
CORRÊA, G. de A. Apropriação do conceito de sistema de numeração decimal por uma criança com síndrome de Down na perspectiva da teoria da formação planejada das ações mentais. Educimat, 2017. 146 p. Dissertação (Mestrado). Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática. Instituto Federal do Espírito Santo. Vitória, 2017. Disponível em: https://repositorio.ifes.edu.br/xmlui/handle/123456789/245. Acesso em: 9 jul. 2022.
CORRÊA, G. de A.; THIENGO, E. R. Jogos do Sistema de Numeração Decimal para Crianças com Síndrome de Down - jogo 1: ganha 100 primeiro. 1a edição. Vitória: Editora Ifes, 2017. Disponível em: https://educapes.capes.gov.br/handle/capes/564160. Acesso em: 9 jul. 2022.
DINIZ, M. Inclusão de pessoas com deficiência e/ou necessidades específicas: avanços e desafios. Ed. Autêntica, 1ª ed., 2012.
GALPERIN, P. Y. A formação dos conceitos e das ações mentais. Tradução: Suely Aparecida do Nascimento Mascarenhas. Revista AMAzônica, Vol. 11, nº 2, 2013. pág. 440-450. Título original: La formación de los conecptos y las acciones mentales. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4730780. Acesso em: 9 jul. 2022.
MANSUR, D. R.; ALTOÉ, R. O. Ferramenta tecnológica para realização de revisão de literatura em pesquisas científicas: importação e tratamento de dados. Revista Eletrônica Sala de Aula em Foco. Vitória, v. 10, n. 1, 2021, pág. 8-28. Disponível em: https://ojs.ifes.edu.br/index.php/saladeaula/article/view/1206. Acesso em: 1º maio 2022.
MILLI, E. P.; THIENGO, E. R. Uma revisão sistemática de literatura sobre pesquisas que mapearam trabalhos envolvendo aprendizagens de conceitos matemáticos de alunos com deficiência intelectual. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA (SIPEM). VIII, 2021. Anais eletrônicos, 2021, p. 2799-2815. Disponível em: https://even3.blob.core.windows.net/anais/381605.pdf. Acesso em: 9 jul. 2022.
NÚÑEZ, I. B. Vygotsky, Leontiev, Galperin: Formação de conceitos e princípios didáticos. Brasília: Liber Livro, 2009.
RESENDE, A. C. B. de. Aprendizagem em ciências e matemática de uma criança com trissomia 8: discussões a partir da teoria das ações mentais por etapas. Educimat, 2017. 133 p. Dissertação (Mestrado). Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática. Instituto Federal do Espírito Santo. Vitória, 2016. Disponível em: https://repositorio.ifes.edu.br/handle/123456789/122. Acesso em: 9 jul. 2022.
TALIZINA, N. F. Psicologia de la Enseñanza. Traducido del ruso por Ana Clavijo. Editorial Progreso, Moscú, 1988.
VIGINHESKI, L. V. M. O soroban na formação de conceitos matemáticos por pessoas com deficiência intelectual: implicações na aprendizagem e no desenvolvimento. 2017. 275 p. Tese (Doutorado em Ensino de Ciência e Tecnologia) -Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Ponta Grossa, 2017. Disponível em: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/2471. Acesso em: 14 jul. 2022.
VIGOTSKI, L. S. Psicologia pedagógica. Tradução Paulo Bezerra. 3ª edição. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Paranaense de Educação Matemática
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.