THE THEORY OF MENTAL ACTIONS AND MATHEMATICAL LEARNING OF STUDENTS WITH INTELLECTUAL DISABILITIES: A SYSTEMATIC REVIEW OF LITERATURE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/22385800.2023.12.28.45-62

Keywords:

Inclusive Mathematics Education, Intellectual impairment, Mental actions by stages

Abstract

This article presents a systematic literature review that sought to identify research that uses the Theory of Planned Formation of Mental Actions and Concepts, by the Soviet physician and psychologist Piotr Yakovlevich Galperin, to promote mathematical learning in Basic Education in regular school, to classify which of these researches are directed to the mathematical learning of students with intellectual disabilities and to discuss which aspects of the theory in question contribute to the mathematical learning of these students. The theory is based on the perspective of learning and development of cultural-historical psychology and considers motivation fundamental for the appropriation of concepts. The formation of mental actions begins with the elaboration of the guiding basis of the new action, followed by the formation of its material aspect. The linguistic aspect of the action indicates one of the stages of concept formation, until reaching the action as a mental act. To meet the purpose of this review, a search protocol was elaborated in the most frequent databases in research in the educational field, with inclusion and exclusion criteria defined to cover the works that meet the defined objectives. The selected productions recognize the contributions of Galperin's theory to the mathematical learning of students with intellectual disabilities: the theory offered more direction to teaching, and enabled students to advance regarding mathematical concepts in the phase of material actions towards the phase of external language. In addition, motivation, which is considered paramount by the theory, generated student engagement during the research. The review found a growing number of researches relating the theory of mental actions with mathematical learning, but the investigations are reduced considering students with intellectual disabilities enrolled in basic education in regular school, which may indicate new research in the field of Inclusive Mathematics Education using Galperin's theory.

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Author Biographies

Gisély de Abrêu Corrêa, Instituto Federal do Espírito Santo

Doutoranda em Educação, em Ciências e Matemática pelo Instituto Federal do Espírito Santo-IFES. Mestra em Educação, em Ciências e Matemática pelo Instituto Federal do Espírito Santo-IFES (2017). Pós-graduada como Especialista em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo - UFES (1998) e graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Espírito Santo - UFES (1994). Ampla experiência na área de Educação, magistério e gestão, com ênfase na Educação Infantil e Ensino Fundamental. Participou do Grupo de Pesquisas Educação Matemática, História e Diversidades (IFES), de 2015 a 2020, desenvolvendo estudos relacionados à Síndrome de Down e matemática na perspectiva da Teoria da Formação Planejada das Ações Mentais e dos Conceitos e participa do GPEMI - Grupo de Pesquisa em Educação Matemática Inclusiva (IFES).

Edmar Reis Thiengo, Instituto Federal do Espírito Santo

Professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo, atuando no curso de Licenciatura em Matemática e no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática Educimat/Ifes. Realizou estágio Pós-Doutoral no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Matemática da Universidade Federal do Rio de Janeiro PEMAT/UFRJ. Doutor em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo Ufes, mesma instituição onde tornou-se Mestre em Educação, desenvolvendo pesquisas na área de História da Matemática; Licenciado em Ciências e Matemática pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Carangola MG. Membro da Comissão Permanente de Ações Afirmativas dos Programas de Pós-Graduação do IFES; foi Coordenador do Curso de Licenciatura do Ifes - campus Vitória (2015-2019); foi Coordenador do Programa de Residência Pedagógica (2018-2019); foi Coordenador da Área de Matemática (2019-2021). Líder do Grupo de Pesquisa em Educação Matemática Inclusiva (GPEMI) e do Grupo de Pesquisa Educação, História e Diversidades (GPEHDi), desenvolvendo pesquisas na área da Educação Matemática e suas relações com as pessoas historicamente excluídas. Coordenador do Grupo de Trabalho 13 da Sociedade Brasileira de Educação Matemática - GT13 da SBEM: Diferença, Inclusão e Educação Matemática (2021-2024).

Maria Alice Veiga Ferreira de Souza, Instituto Federal do Espírito Santo

Graduação em Matemática pela Universidade Federal do Espírito Santo-UFES, mestrado em Educação Matemática pela Universidade Federal do Espírito Santo-UFES, doutorado em Psicologia da Educação Matemática pela Universidade Estadual de Campinas-UNICAMP, pós-doutorado em Resolução de Problemas de Matemática na Universidade de Lisboa - Portugal, pós-doutorado em Números Racionais e 4A-Instructional Model na Rutgers University - United States of America. É professora titular de Matemática das graduações e pós-graduações do Instituto Federal do Espírito Santo - Ifes. É docente do Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e Matemática (Educimat) do Ifes Foi Coordenadora Geral de Pesquisa e Extensão do Cefor - Reitoria - Ifes, Coordenadora Administrativa do Mestrado em Educação Agrícola UFRRJ-Ifes, Coordenadora da pós-graduação em Engenharia de Produção do Campus Cariacica - Ifes. É pesquisadora bolsista da Fapes. Possui experiência na área de Matemática, atuando principalmente na área de Cálculo Diferencial e Integral, Álgebra Linear e Probabilidade e Estatística nas Engenharias e Cursos das Ciências Exatas. Na Educação Matemática atua, principalmente, nos seguintes temas e áreas: Lesson Study, formação de professores, linguagem matemática, habilidade matemática, representação mental e teorias de aprendizagem. Foi membro da Câmara de Assessoramento da FAPES.

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Published

2023-08-17

How to Cite

de Abrêu Corrêa, G., Reis Thiengo, E., & Veiga Ferreira de Souza, M. A. (2023). THE THEORY OF MENTAL ACTIONS AND MATHEMATICAL LEARNING OF STUDENTS WITH INTELLECTUAL DISABILITIES: A SYSTEMATIC REVIEW OF LITERATURE. Revista Paranaense De Educação Matemática, 12(28), 46–62. https://doi.org/10.33871/22385800.2023.12.28.45-62

Issue

Section

Artigos Científicos