DIGITAL TECHNOLOGIES FOR THE DEVELOPMENT OF STATISTICAL LITERACY: OVERVIEW OF BRAZILIAN RESEARCH

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/22385800.2023.12.28.133-154

Keywords:

Teaching statistics, Digital Technologies, Statistical education, Statistical literacy

Abstract

This work is characterized as a Systematic Literature Review (SLR) article and aims to understand how Digital Technologies have been used for the Statistical Literacy of Basic Education students. For this, a Systematic Literature Review of Brazilian works was carried out, in the time interval from 2017 to 2022, available in the database: Catalog of Theses and Dissertations of CAPES. As a result, we highlight the use of GeoGebra Software, the Easy Statistics learning object and the Khan Academy Platform, as educational digital technologies that enable the development of Statistical Literacy. SLR also revealed the potential of digital, non-educational technologies such as Whatsapp, Google Forms and electronic spreadsheets; because they were used to favor the planning process, collection and organization of dataThe handling of these technological resources, added to the planning and the choice of adequate pedagogical strategies can collaborate for the development of the Statistical Literacy.

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Author Biographies

Milena Vasconcelos Gomes, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará

Licenciada em Matemática, pela Universidade Estadual do Piauí (UESPI). Mestranda no Programa de Pós- Graduação em Ensino de Ciências e Matemática (PGECM) do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará – IFCE.

Maria Silvania Marques Xavier de Souza, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE)

Licenciada em Matemática pela Universidade Federal do Ceará. Mestranda do Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática, pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE).

Endereço:

Av. Treze de Maio, 2081 - Benfica. Fortaleza - CE. CEP: 60040-215

 

Juscileide Braga de Castro, Universidade Federal do Ceará

Licenciada em Matemática pela Universidade Federal do Ceará (UFC), Mestre e Doutora em Educação pela Universidade Federal do Ceará. Professora Adjunta da Universidade Federal do Ceará, na Faculdade de Educação / FACED, vinculada ao Departamento de Teoria e Prática do Ensino. Professora no Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática (PGECM) do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE). Integrante do Grupo de Pesquisa e Produção de Ambientes Interativos e Objetos de Aprendizagem (PROATIVA) e Líder do Grupo de Pesquisa e Produção Colaborativa de Mídias Digitais e Aprendizagem da Matemática (PROMÍDIA), onde desenvolve recursos Educacionais Digitais, projetos interdisciplinares e pesquisas na área de Matemática e Tecnologias Digitais. Faz parte da Rede de Educação Matemática do Nordeste (REM-NE).

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Published

2023-08-17

How to Cite

Gomes, M. V., Souza, M. S. M. X. de ., & Castro, J. B. de . (2023). DIGITAL TECHNOLOGIES FOR THE DEVELOPMENT OF STATISTICAL LITERACY: OVERVIEW OF BRAZILIAN RESEARCH. Revista Paranaense De Educação Matemática, 12(28), 133–154. https://doi.org/10.33871/22385800.2023.12.28.133-154

Issue

Section

Artigos Científicos