STATE OF KNOWLEDGE OF BRAZILIAN RESEARCH ON ALGEBRA IN THE EARLY YEARS OF SCHOOL: TEACHING AND LEARNING STRATEGIES AND THEORIES THAT SUPPORT THE DISCUSSIONS
DOI:
https://doi.org/10.33871/22385800.2023.12.28.108-132Keywords:
Algebra, Early years of school, Teaching strategy, Teaching and learning theoriesAbstract
This article presents a state of knowledge about Brazilian researches concerning Algebra in the early years of school. The publications selected for analysis (dissertations and theses) are comprehended over the period of time of the last five years, that is, from 2016 to 2020. The construction of this state of knowledge had as main objective to elaborate a synthesis that would enlighten the most used strategies for teaching and learning the topics related to Algebra and about the main theories that researchers refer to, when dealing with these topics. As a result, two tables are presented where the constructed syntheses are communicated, so that a reader will be able to perceive what different strategies and theories have supported researchers to develop their work, in which they approach Algebra during the scholar years and during teacher training courses. In this way, it is possible to have an overview of the research movements carried out on this theme in Brazil during the recent years.
Downloads
References
ANDRADE, L. C. C. Expressões algébricas na educação básica: a validação de atividades de ensino e aprendizagem. 2016. 132 f. Dissertação (Mestrado) - Programa Universidade de Brasília, Brasília, 2016.Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/10482/21666
Acesso em: 9jul. 2021.
ARAÚJO, N. S. S. Equação do 1º grau: a compreensão da equivalência nos anos iniciais.2020.116 f. Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática, Universidade Estadual de Santa Cruz, Ilhéus, BA,2020. Disponível em: http://www.biblioteca.uesc.br/biblioteca/bdtd/201810092D.pdf. Acesso em: 7 jul. 2021.
ARCEGO, P. Representações semióticas mobilizadas no estudo da área do círculo no ensino fundamental. 2017. 155 f. Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática e Ensino de Física, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2017.Disponível em:https://repositorio.ufsm.br/bitstream/handle/1/13530/DIS_PPGEMEF_2017_ARCEGO_%20PRISCILA.pdf. Acesso em: 5 jul. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 23 jul. de 2021.
FAVERO, D. C. B. P. As mudanças geradas pela Base Nacional Comum Curricular (BNCC) em uma coleção de livros didáticos para o ciclo de alfabetização na abordagem do pensamento algébrico. 2020. 185 f. Dissertação (Mestrado) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2020. Disponível em: https://tede2.pucsp.br/bitstream/handle/23130/2/D%C3%A9bora%20Cristina%20Borba%20Pereira%20Favero.pdf . Acesso em: 15jul. 2021.
FERREIRA, M. C. N. Álgebra nos anos iniciais do ensino fundamental: uma análise do conhecimento matemático acerca do pensamento algébrico. 2017. 147 f. Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós-graduação em Ensino e História das Ciências e da Matemática- Universidade Federal do ABC, Santo André,2017. Disponível em: http://biblioteca.ufabc.edu.br/index.php?codigo_sophia=106022 . Acesso em: 11jul. 2021.
GOMA, J. L. de S. A comunicação escrita matemática envolvendo o pensamento algébrico com futuras professoras dos anos iniciais do Ensino Fundamental. 2019. 92 f. Dissertação (Mestrado) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2019. Disponível em: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/22865. Acesso em: 19 jul. 2021.
GOMES, L. P. da S. Introdução à álgebra nos anos iniciais do ensino fundamental: uma análise a partir da Teoria da Objetivação. 2020. 180f. Tese (Doutorado) - Programa de pós-graduação em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/29327 . Acesso em: 21 jul. 2021.
LIMA, J. R. de C. Pensamento algébrico no currículo do ciclo de alfabetização: estudo comparativo de duas propostas. 2018. 80 f. Dissertação (Mestrado) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2018. Disponível em: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/21287. Acesso em: 7 jul. 2021.
LINS, R. C.; GIMENES, J. Perspectivas em aritmética e álgebra para o século XXI. Campinas: Papirus, 2001.
MIRANDA, K. F. M. G. S. Explorando tarefas com a Escala Cuisenaire nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental. 2019. 135 f. Dissertação (Mestrado) - Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional, Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2019. Disponível em: http://www.bibliotecadigital.uel.br/document/?code=vtls000231237. Acesso em: 3jul. 2021.
MOROSINI, M. C; FERNANDES, C. M. B. Estado do Conhecimento: conceitos, finalidades e interlocuções. Educação por escrito, Porto Alegre, v. 5, n. 2, p. 154-164, jul.-dez. 2014.
PINHEIRO, A. C. O. Ensino de álgebra e a crença de autoeficácia docente no desenvolvimento do pensamento algébrico. 2018.144 f. Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós- Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências, Bauru, 2018.Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/154898. Acesso em: 11 jul. 2021.
ROCHA, A. M. Contribuições dos jogos para ensinar Álgebra nos anos iniciais do Ensino Fundamental: perspectivas histórica e atual. 2017.116 f. Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas, Universidade Federal do Pará, Instituto de Educação Matemática e Científica, Belém, 2017.Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=6013898 .Acessado em: 27 jul. 2021.
SANTANA, R. R. F. Um estudo sobre as relações entre o desenvolvimento do pensamento algébrico, as crenças de autoeficácia, as atitudes e o conhecimento especializado de professores pre-service e in-service.2019. 321f. Dissertação (Mestrado) - Programa de pós-graduação Educação para a Ciência. Universidade Estadual Paulista “Júlio De Mesquita Filho” (UNESP)-Faculdade de Ciências. Bauru, 2019.Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/183663. Acesso em: 3 ago. 2021.
SANTOS, C. C. S.O pensamento algébrico nos anos iniciais do ensino fundamental: a percepção de regularidade e o pensamento relacional. 2017. 182p. Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade São Francisco. Itatiba: USF, 2017.
Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=5003752. Acesso em: 9jul. 2021.
SANTOS, O. J. Fundamentos sociológicos da educação. Belo Horizonte: FUMEC, 2005.
TEIXEIRA, A. C. N. A introdução do raciocínio funcional no 5° ano do ensino fundamental: uma proposta de intervenção. 2016.149 f. Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática. Universidade Estadual de Santa Cruz. Ilhéus, Bahia,2016.Disponível em : https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=3658377 . Acesso em: 21jul.2021.
TRÍDICO, D. H. de M. Contribuições de um curso de formação continuada para professores dos anos iniciais no desenvolvimento do conhecimento tecnológico, pedagógico e de conteúdo algébrico. 2019. 129 p. Dissertação (Mestrado) - Programa de Mestrado Profissional em Educação Escolar, Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, São Paulo, 2019. Disponível em: https://hdl.handle.net/20.500.12733/1639041. Acesso em: ago. 2021.
VIGOTSKI, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Paranaense de Educação Matemática
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.