ESCRITA REFLEXIVA E REGULAÇÃO DA APRENDIZAGEM: UMA INVESTIGAÇÃO NO CONTEXTO DA FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES DE MATEMÁTICA
Abstract
In this paper we present some results of a work aimed to identify and analyse evidence of regulation of the learning of preservice mathematics teachers, from reflective writings. Were analysed the reflective writings prospective teachers of mathematics students from a State University on the a work with arithmetic operations developed in a discipline within the scope of the mathematics education, during the first academic term of 2019. It was possible to identify that, in general, reflective writings present the finding and/or overcoming of some difficulty, or learning related to mathematical content and teaching practice, which is related to the regulation of learning.
Downloads
References
DIAS, P.; SANTOS, L.. Reflectir antes de agir. A avaliação reguladora em Matemática – B. In: MENEZES, L.; SANTOS, L.; GOMES, H.; RODRIGUES, C. (org.). Avaliação em Matemática: Problemas e desafios. 1. ed. Viseu: Secção de Educação Matemática da Sociedade Portuguesa de Ciências de Educação, 2008, p. 162-171.
FIORAVANTE, A. P. G.. Escrita reflexiva na formação inicial de professores: vivências no curso de pedagogia da FURG. 2014. 115 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Rio Grande, Rio Grande, 2014.
GALIAZZI, M. C.; LINDEMANN, R. H.. O diário de estágio: da reflexão pela escrita para a aprendizagem sobre ser professor. Olhar de professor. Ponta Grossa, v. 6, n. 1, p. 135-150, 2003.
GOMES, A.. Auto-avaliação das aprendizagens dos alunos e investimento na apropriação de critérios de avaliação. In: MENEZES, L.; SANTOS, L.; GOMES, H.; RODRIGUES, C. (org.). Avaliação em Matemática: Problemas e desafios. 1. ed. Viseu: Secção de Educação Matemática da Sociedade Portuguesa de Ciências de Educação, 2008, p. 101-116.
MENINO, H.; SANTOS, L.. Instrumentos de avaliação das aprendizagens em Matemática: o uso do relatório escrito, do teste em duas fases e do portefólio no 2º ciclo do Ensino Básico. In: Seminário de investigação em Educação Matemática, n. 15, 2004, Covilhã. Actas [...]. Covilhã: APM, 2004, p. 1-15.
MINÉ, V. A. A.. A escrita nas aulas de Matemática: contribuições na formação de professores. In: Conferência interamericana de Educação Matemática, n. XIII, 2011, Recife. Anais [...]. Recife: EDITORA, 2011. p. 1-9.
OLIVEIRA, G. S.; TEIXEIRA, B. R. Potencialidades para a escrita reflexiva de futuros professores de Matemática em um roteiro de elaboração de Relatório de Estágio de Observação. Revista Paranaense de Educação Matemática, v. 10, p. 235-258, 2021.
PASSOS, C. L. B.. A comunicação nas aulas de Matemática revelada nas narrativas escritas em diários reflexivos de futuros professores. Interacções. Lisboa, n. 8, p. 18-36, 2008.
PONTES, R. A. F.. Os registros reflexivos como prática de autoria pedagógica. In: Colóquio Internacional Educação e Contemporaneidade, n. V, 2011, São Cristovão. Anais [...]. São Cristovão: EDUCON, 2011. p. 1-15.
RODRIGUES, A. L.; TEIXEIRA, B. R. . Conhecimento especializado do professor de Matemática revelado na escrita reflexiva de futuros professores decorrente de simulações de aulas. Revista de Ensino de Ciências e Matemática (REnCiMa), v. 12, n.3, p. 1-26, 2021.
SANTOS, L. Auto-avaliação regulada: porquê, o quê e como? In: ABRANTES, P.; ARAÚJO, F. (Orgs.). Avaliação das Aprendizagens. Das concepções às práticas. Lisboa: Ministério da educação, Departamento do Ensino Básico, 2002.
SEMANA, S.; SANTOS, L.. Porque é importante explicar como pensei: os relatórios escritos na regulação das aprendizagens em Matemática. In: Actas do ProfMat 2008, Lisboa: APM, p.1-13, 2008.
SILVA, A. J. N.; PASSOS, C. L. B. Querido diário: o que dizem as narrativas sobre a formação e a futura prática do professor que ensinará matemática nos anos iniciais. Hipátia – Revista Brasileira de História, Educação e Matemática, Campos do Jordão, v.1, n.1, p. 46-57, dez. 2016.
UNIVERSITY OF BIRMINGHAM (England). Library Services. A short guide to reflective writing. 2015. Disponível em: <https://intranet.birmingham.ac.uk/as/libraryservices/library/skills/asc/documents/public/Short-Guide-Reflective-Writing.pdf>. Acesso em: 18 jul. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Paranaense de Educação Matemática
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.