An investigation on the take of awareness of elementary students in the development of Mathematical Modeling activities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/22385800.2021.10.23.72-97

Keywords:

Ensino Fundamental, Educação Matemática, Metacognição

Abstract

In this research, with a qualitative approach, we investigate the take of awareness of fifth and sixth grade students in elementary school while developing Mathematical Modeling activities. Associated with a conscious decision-making process, in this article, take of awareness is considered from a metacognitive perspective. Mathematical Modeling is considered within the scope of Mathematics Education. The question that guides the research is: What do fifth and sixth grade students of Elementary School manifest in relation to take of awareness of their ideas and their resolution steps when investigating a situation through Mathematical Modeling? Written records, audios and videos of the students' conversations while developing the activity constitute the research data. The study points out that take of awareness, in the context of Modeling activities, is manifested by students: given the need to revisit and monitor their own cognitive processes; due to mediation activities performed by another (teacher, student and/or activity); and due to the relationships it establishes with knowledge and experiences already lived by them. It also points out that in a Mathematical Modeling activity, when the student becomes aware of their ways of learning, they end up enhancing their learning, the relationships they establish between concepts, their ways of thinking and acting, as well as overcoming difficulties.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maykon Jhonatan Schrenk, Escola Municipal Pedro Álvares Cabral – EMPAC, Santa Helena/PR. Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Unioeste, Cascavel/PR.

Mestre em Educação em Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Unioeste/Cascavel (2020). Graduado em Licenciatura em Matemática pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR/Toledo (2016). Atualmente é professor dos Anos Iniciais do Ensino Fundamental da Escola Municipal Pedro Álvares Cabral - EMPAC/Santa Helena. Tem experiência na área de Matemática com ênfase em Educação Matemática, principalmente em Modelagem Matemática.

Rodolfo Eduardo Vertuan, Universidade Tecnológica Federal do Paraná – UTFPR, Toledo/PR.

Professor do Magistério Superior da Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Câmpus Toledo. Docente Permanente do Programa de Pós-Graduação, Mestrado Profissional, em Ensino de Matemática (PPGMAT) da UTFPR, Londrina e Cornélio Procópio, desde agosto de 2015, do Programa de Pós-Graduação, Mestrado e Doutorado, em Educação em Ciências e Educação Matemática (PPGECEM) da UNIOESTE, Cascavel, desde abril de 2017 e do Programa de Mestrado Profissional em Rede Nacional (PROFMAT) da UTFPR, Toledo, desde março de 2018. Possui Licenciatura em Matemática (2004), Especialização em Educação Matemática (2005), mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática (2007) e doutorado em Ensino de Ciências e Educação Matemática (2013) pela Universidade Estadual de Londrina. Foi diretor da regional do Paraná da Sociedade Brasileira de Educação Matemática de 2013 à 2019. Atualmente, é coordenador do Grupo de Pesquisa em Educação e Educação Matemática (GEPEEM-Too) e Diretor-Geral do Câmpus Toledo da UTFPR. Tem experiência na área de Educação Matemática com ênfase em Ensino e Aprendizagem da Matemática, especialmente em Modelagem Matemática e Criatividade.

Published

2021-12-14

How to Cite

Schrenk, M. J., & Vertuan, R. E. (2021). An investigation on the take of awareness of elementary students in the development of Mathematical Modeling activities. Revista Paranaense De Educação Matemática, 10(23), 72–97. https://doi.org/10.33871/22385800.2021.10.23.72-97