A CONTRIBUIÇÃO DAS FUNÇÕES DISCURSIVAS NA ANÁLISE DA PRODUÇÃO DOS ESTUDANTES NA RESOLUÇÃO DE PROBLEMAS

Authors

Abstract

Language plays a fundamental role in social development because of its communicative function. When we think of mathematics, it admits other uses necessary for the expansion of discourses, such as discourse functions and operations. Duval (2004) presents them as inherent to the teaching and learning process in mathematics, since they fulfill a cognitive function and act as a semiotic representation register for the development of thought. In this article, we present research conducted with high school students who were put to solve some mathematical problems, in order to produce discourses that could be analyzed in the light of discourse functions. Supported by elements of Didactic Engineering (ARTIGUE, 1986) and by the Theory of Semiotic Representation Registers, this study verified the contributions that discourse functions make possible as a tool for analyzing the students' production. Among the results, it is considered that the role they play is fundamental to observe the different learning of mathematical objects contained in the problems and some misunderstandings about the contents. The function of object designation stood out, as well as the functions related to sentence construction and discourse expansion.

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Author Biographies

Eduardo Sabel, Universidade Federal de Santa Catarina

Graduado em Licenciatura em Matemática da Universidade Federal de Santa Catarina - Campus Blumenau. Especialista em Ensino de Matemática (Farese). Mestre em Educação Científica e Tecnológica (PPGECT/UFSC). Foi aluno voluntário de Projeto de Iniciação Científica com pesquisa sobre uso de jogos em sala de aula. Já lecionou para turmas de ensino fundamental e médio da educação básica onde iniciou docência em 2015 pela SED/SC. Participa do GPEEM - Grupo de Pesquisa em Epistemologia e Ensino de Matemática - UFSC. Atualmente é Especialista de Ensino em Matemática no SENAI Florianópolis e Estudante de Doutorado em Educação Educação Científica e Tecnológica (PPGECT/UFSC. Pesquisa na área de ensino e aprendizagem da matemática, com foco nos registros de representação semiótica de Duval e no trabalho com materiais manipulativos na educação matemática.

Mericles Thadeu Moretti, Universidade Federal de Santa Catarina

Professor titular em exercício voluntário na Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC. Professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica - PPGECT/UFSC. Oriento, atualmente, seis alunos de doutorado e três de mestrado. Fui professor visitante na Universidade Estadual de Ponta Grossa - UEPG. Doutor em Educação Matemática - Universidade de Estrasburgo (1992). Pós-doutor - Universidade de Lisboa. Mestre em Matemática Aplicada - Unicamp. Licenciado em Matemática - UFSC. Na UFSC, entre outras atividades, fui Diretor do Centro de Ciências Físicas e Matemáticas e Presidente da Comissão de Avaliação Institucional. Editor chefe da REVEMAT (Revista Eletrônica de Educação Matemática). Líder do Grupo de Pesquisa ? GPEEM. Pesquisador do CNPq.

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Published

2022-12-01

How to Cite

Sabel, E., & Moretti, M. T. (2022). A CONTRIBUIÇÃO DAS FUNÇÕES DISCURSIVAS NA ANÁLISE DA PRODUÇÃO DOS ESTUDANTES NA RESOLUÇÃO DE PROBLEMAS. Revista Paranaense De Educação Matemática, 11(26), 338–360. Retrieved from https://periodicos.unespar.edu.br/rpem/article/view/5208

Issue

Section

Artigos Científicos