DISCUSSÕES DE UM GRUPO DE PROFESSORAS SOBRE ASPECTOS DO PENSAMENTO ALGÉBRICO NA RESOLUÇÃO DE UMA SITUAÇÃO DO CAMPO ADITIVO

Authors

Abstract

In this study, the objective is to analyze which aspects of algebraic thinking are present in the discussions between teachers who teach Mathematics in the early years of Elementary School, during the exploration of a situation of the additive conceptual field. Based on a qualitative approach, of the intervention research type, data were collected through audio-recordings of two meetings of a training process, within the scope of continuing education. The results showed the mobilization of aspects of algebraic thinking related to different languages ​​used by teachers to present their resolution strategies from an addictive situation. It is considered that the collective and dialogic formative context and the nature of the problem of the additive conceptual field were favorable elements for the exploration of aspects of algebraic thinking.

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Author Biography

Cassia Edmara Coutinho Murback Maggioni, Unespar

Atualmente é professora do colegiado de Pedagogia na Universidade Estadual do Paraná - UNESPAR. Graduada em Pedagogia pela Faculdade Estadual de Ciências e Letras de Campo Mourão (2003). Graduada em História pela Universidade Estadual do Piauí (2018). Especialização em educação: supervisão e coordenação pedagógica (2007). Mestra em Educação Matemática - PRPGEM (2021). Atua principalmente nas áreas: Fundamentos Teóricos e Metodológicos do ensino (História, Geografia, Matemática e Ciências), Didática, Estágio Supervisionado e Gestão Escolar. Membro do Grupo de Estudos sobre Prática e Tecnologia na Educação Matemática e Estatística - GEPTEMatE.

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Published

2022-09-14

How to Cite

Murback Maggioni, C. E. C., & Oliveira, C. dos S. (2022). DISCUSSÕES DE UM GRUPO DE PROFESSORAS SOBRE ASPECTOS DO PENSAMENTO ALGÉBRICO NA RESOLUÇÃO DE UMA SITUAÇÃO DO CAMPO ADITIVO. Revista Paranaense De Educação Matemática, 11(25), 415–432. Retrieved from https://periodicos.unespar.edu.br/rpem/article/view/5163

Issue

Section

Número Temático: Didática da Matemática