A PROPOSAL FOR A PRAXEOLOGICAL ORGANIZATION FOR THE CONSTRUCTION OF THE PERIMETER AND AREA MEASUREMENT FORMULA OF KOCH'S ISLAND FRACTAL
Abstract
This paper is part of a proposal for a master's thesis in progress that presents previous analysis carried out from the construction of a Praxeological Organization (PO) for the understanding of formulas for calculating the measures of perimeter and area of the Island of Koch Fractal. For this, the research will consist of a qualitative interpretive approach and, as a theoretical and methodological support of our investigation, we use the Anthropological Theory of Didactics (ADT), which will allow modeling the knowledge through a PO. Thus, we intend to perform a praxeological analysis of some tasks that can be conducted to 2nd year high school students, in the construction and exploration of formulas to determine the perimeter and area measures of the Koch Island Fractal, also known as Snowflake. We will use TAD to try to identify the objects and Mathematical Organizations (OM) that are involved in such situations, as well as the praxeological quartet that we evidence with the proposed tasks.
Downloads
References
ALMOULOUD, S. A. Fundamentos da didática da matemática. Curitiba: UFPR, 2007.
ARTAUD, M. Constituir uma organização matemática e uma organização de estudo –
praxeologias para o professor e sua ecologia. In: ALMOULOUD, S. A.; FARIAS, L. M. S.;
HENRIQUES, A. (org.). A teoria antropológica do didático: princípios e fundamentos.
princípios e fundamentos. Curitiba: CRV, 2018. Cap. 5. p. 135-180.
BICUDO, M. A. V. (org.) Educação Matemática. São Paulo: Centauro, 2005.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base.
Brasília: MEC, 2018.
CARVALHO, H. C. Geometria Fractal: perspectivas e possibilidades no ensino de
matemática. 2005. 101 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Educação em Ciências e
Matemática, Universidade Federal do Pará, Belém, 2005.
CHEVALLARD, Y. A teoria antropológica do didático face ao professor de matemática. In:
ALMOULOUD, S. A.; FARIAS, L. M. S.; HENRIQUES, A. (org.). A teoria antropológica
do didático: princípios e fundamentos. princípios e fundamentos. Curitiba: CRV, 2018. Cap.
p. 31-50.
CHEVALLARD, Y. Analyse des pratiques enseignantes et didactique des mathématiques:
l’approche anthropologique: l’approche anthropologique. In: L’université d’été analyse des
pratiques enseignantes et didactique des mathématiques, 1998, La Rochelle. Actes IREM de
Clermont-Ferrand. La Rochelle: Irem de Clermont-Ferrand, 1998. p. 91-120.
CHEVALLARD, Y. L’analyse des pratiques enseignantes en théorie anthropologique du
didactique. Recherches en Didactique Des Mathématiques, Grenoble: La Pensée Sauvage,
v. 19, n. 2, p. 221-266, 1999.
CHEVALLARD, Y. La transposition didactique: du savoir savant au savoir enseigné. 2. ed.
Grenoble: La Pensée Sauvage, 1991.
CHEVALLARD, Y. Organiser L'etude: 3 ecologie & regulation. 3 Ecologie & Regulation.
Disponível em:
http://yves.chevallard.free.fr/spip/spip/IMG/pdf/Organiser_l_etude_3.pdf. Acesso em: 18 ago.
CHEVALLARD, Y. Organiser L'etude: 3 ecologie & regulation. 3 Ecologie & Regulation.
Disponível em:
http://yves.chevallard.free.fr/spip/spip/IMG/pdf/Organiser_l_etude_3.pdf. Acesso em: 18 ago.
GRESSLER, M. D. Construindo uma percepção complexa da realidade a partir do estudo dos
fractais. 2008. 150 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Educação em Ciências e Matemática,
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, P, 2008.
LOVIS, K. A; FRANCO, V. S. As concepções de um grupo de professores de matemática
sobre a importância da geometria na educação básica. Revista Paranaense de Educação
Matemática, Campo Mourão, v. 4, n. 7, p. 72-88, nov. 2020. Disponível em:
http://revista.unespar.edu.br/index.php/rpem/article/view/462/362. Acesso em: 15 fev. 2021.
MACHADO, Silvia Dias Alcântara. Educação Matemática uma (nova) Introdução. São
Paulo: Educ, 1999.
MINELI, J. P. Fractais: generalização de padrões no ensino fundamental. 2012. 88 f.
Dissertação (Mestrado) - Curso de Educação Matemática, Pontifícia Universidade Católica
de São Paulo, São Paulo, 2012.
PAIS, L. C. Didática da Matemática: uma análise da influência francesa. 4. ed. Belo
Horizonte: Autêntica, 2019.
PARANÁ. Secretária de Estado da Educação do Paraná. Diretrizes Curriculares da
Educação Básica: Matemática. Curitiba: Secretária de Estado da Educação do Paraná, 2008.
SALLUM, É. M. Fractais no ensino médio. Revista do Professor de Matemática, Rio de
Janeiro, v. 57, n. 1, p. 1-8, 2005. Disponível em: http://rpm.org.br/cdrpm/57/1.htm. Acesso
em: 23 abr. 2020.
VEJAN, M. P; FRANCO, V. S. Geometria não-euclidiana/ geometria dos fractais. 2009.
Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/2207-8.pdf.
Acesso em: 17 abr. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Paranaense de Educação Matemática
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.