REVISÃO SISTEMÁTICA DE LITERATURA SOBRE O CONCEITO DE FUNÇÃO À LUZ DA TEORIA ANTROPOLÓGICA DO DIDÁTICO

Authors

Abstract

This article presents a Systematic Literature Review (RSL) of research in the context of Chevallard's Anthropological Theory of Didactics (ADT) (1992, 1999) and the mathematical concept Function. The question that led to the review was: What are the contributions of TAD in investigations that adopted the concept of function as an object of research? Relying on RSL, a research modality that is conducted by specific criteria and that proposes to present a synthesis of a large documentary corpus, the chosen bases are exposed, the delimitation of the question, the elaboration of search strategies, the selection of documents and the systematization of the results. The composition of the systematization is organized with the following categories: object, theoretical contribution, research methodology and the main results found for each research studied. Among these, dissertations and peer-reviewed articles, 20 researches originated from searches in the CAPES Theses and Dissertations catalog and in the SciELO journal portal are analyzed. It was observed that TAD is a theory that has been increasingly approached for contributing to studies in Mathematics Education, especially in the praxeological analysis of mathematical concepts. The analyzed researches show the relevance of TAD in the analysis of textbooks, in the observation of classes, in the use of technological resources and in the proposal of a Study and Research Path (PEP).

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Author Biographies

Jefferson Dagmar Pessoa Brandão, Instituto Federal da Paraíba - IFPB

Doutorando em Educação Matemática e Tecnológica pela Universidade Federal de Pernambuco. Mestre em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Estadual da Paraíba (2014). Especialista em Educação Matemática pela Universidade Estadual da Paraíba (2013). Especialista em Educação Inclusiva pelo Instituto Superior de Ensino de Cajazeiras (2009). Possui graduação em Matemática pela Universidade Estadual da Paraíba (2007). Atualmente é professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba, campus Campina Grande. Tem experiência na área de Matemática, com ênfase em EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino aprendizagem, resolução de problemas, didática da matemática, livro didático, sala de aula, conceito de função, formação de conceitos e ensino de estatística.

Iracema Campos Cusati, Universidade de Pernambuco - UPE

Licenciada e Bacharel em Matemática pela Universidade Federal de Viçosa (1992), Mestre em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (1999) e Doutora na área de Didática, Teorias de Ensino e Práticas Escolares pela Faculdade de Educação da USP (2013). Pós-doutora em Investigação e Docência Universitária pelo Instituto de Educação Superior Latinoamericano (2021). Professora Adjunta do Colegiado de Matemática da Universidade de Pernambuco - UPE Campus Petrolina e Professora Permanente dos Programas de Pós-Graduação em Formação de Professores e Práticas Interdisciplinares (PPGFPPI) - Mestrado Profissional da UPE e em Educação Matemática e Tecnológica (PPGEdumatec) - Mestrado e Doutorado da UFPE. Tem experiência na área de Educação atuando principalmente nos seguintes temas: História da Educação Matemática, Aprendizagem Matemática, Avaliação Educacional, Docência no Ensino Superior, Educação Integral, Formação de Professores para a Diversidade Cultural e Educação a Distância. Atualmente desenvolve estudos e pesquisas com ênfase em Didática da Matemática, Formação de Professores na perspectiva decolonial e em Políticas Públicas para a Educação Superior na América Latina. Avaliadora ad hoc de Cursos e de Instituições de Educação Superior (BASIs/INEP/MEC). Membro do Conselho Editorial da Editora Ibero-Americana de Estudos em Educação (EIEE) e membro afiliado da Rede CpE. Atua como Parecerista ad hoc em eventos científicos da FEA/USP nas áreas de Matemática e Educação.

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Published

2022-12-01

How to Cite

Brandão, J. D. P., & Cusati, I. C. . (2022). REVISÃO SISTEMÁTICA DE LITERATURA SOBRE O CONCEITO DE FUNÇÃO À LUZ DA TEORIA ANTROPOLÓGICA DO DIDÁTICO . Revista Paranaense De Educação Matemática, 11(26), 197–221. Retrieved from https://periodicos.unespar.edu.br/rpem/article/view/5150

Issue

Section

Artigos Científicos