Challenges and overcoming strategies of Lesson Study in the supervised internship in Mathematics

a systematic literature review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/rpem.2025.14.34.10399

Abstract

This article presents an excerpt from a master's dissertation guided by the following research questions: What challenges arise during the implementation of Lesson Study (LS) processes in the context of the Supervised Curricular Internship in Mathematics? What approaches are adopted to overcome these challenges? More specifically, the aim of this paper is to present a systematic analysis of the challenges faced in carrying out Lesson Studies within the Supervised Curricular Internship in Mathematics and the strategies employed to address them, based on Brazilian research. A Systematic Literature Review was conducted, covering a time span of the last 12 years (2013–2024). The selected databases were the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD), the CAPES Theses and Dissertations Catalog, the proceedings of the I and II SILSEM, and journals featuring a dossier or special thematic issue on Lesson Study. Among the challenges identified are: finding available supervising teachers; ensuring effective collaboration among the groups; working with the Exploratory Approach and/or Problem Solving; taking into account students’ conceptions and anticipating their strategies and difficulties; allocating sufficient time for the various stages of the formative process; and coordinating participants’ schedules (teacher educators, prospective teachers, and supervising teachers) to ensure attendance and commitment to activities. The strategies adopted to overcome these challenges included group discussions, reflective sessions, dialogues for adjustments and improvements to future practices, and the active participation of the supervising teacher to provide support and share experiences.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Emilly Joyce Alcântara da Silva, PPG Mathematics and Technological Education - EDUMATEC - CE - UFPE

Graduada em Licenciatura em Matemática pela UFCG; Mestra em Educação Matemática e Tecnológica pela UFPE; Doutorando em Educação Matemática e Tecnológica pela UFPE; Participa do grupo de pesquisa GETEMAT- LACAPE - UFRPE.

Paula Moreira Baltar Bellemain, PPG Mathematics and Technological Education - EDUMATEC - CE - UFPE


Licenciada em Matemática pela UFPE (1986-1990); Doutora em Didática das Disciplinas Científicas pela Universidade Joseph Fourier - Grenoble I - França (1992-1996); Pós-doutorado em Didática da Matemática - Universidade de Montpellier II - França (2012-2013); Coordenadora da área de Matemática no PIBID UFPE (2020-2024)

References

AMÂNCIO, R. A.; ZAIDAN, S. Princípios do Estudo de Aula: aproximações e distanciamentos em uma experiência com futuros professores. Revista Paranaense de Educação Matemática, v. 12, n. 29, p. 291-313, 2023.

AMÂNCIO, R. A.; ZAIDAN, S. Uma experiência de Estudo de Aula no estágio curricular supervisionado. In: SILSEM - SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE LESSON STUDY NO ENSINO DE MATEMÁTICA, 2., 17-19 maio 2023, online. Anais do II SILSEM... Chapecó: UFFS, 2024.

BALDIN, Y. Y. O significado da introdução da Metodologia Japonesa de Lesson Study nos Cursos de Capacitação de Professores de Matemática no Brasil. In: XVIII Encontro Anual da SBPN e Simpósio Brasil-Japão, 2009, São Paulo, SP. Anais do SBPN 09.

BALDIN, Y. Y.; FELIX, T. F. A Pesquisa de Aula (Lesson Study) como ferramenta de melhoria da prática na sala de aula. In: XIII CONFERÊNCIA INTERAMERICANA DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA (CIAEM), 13., 2011, Recife. Anais [...]. Recife, 2011.

BEZERRA, R. C.; CAETANO, R. S. Uma adaptação da Lesson Study: contribuições à formação inicial de professoras de Matemática. Revista Paranaense de Educação Matemática, v. 12, n. 29, p. 368-385, 2023.

BEZERRA, R. C.; CAETANO, R. S. Potencialidades e dificuldades: a Lesson Study na Formação Inicial de professoras de Matemática. In: SILSEM - SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE LESSON STUDY NO ENSINO DE MATEMÁTICA, 2., 17-19 maio 2023, online. Anais do II SILSEM... Chapecó: UFFS, 2024.

BEZERRA, C. A.; QUARESMA, M. Desenvolvimento do conhecimento didático de futuros professores no contexto do Estudo de Aula. Revista Paranaense de Educação Matemática, v. 12, n. 29, p. 325-349, 2023.

CAMPOS, J. S. K.; SOUZA, M. A. V. F. Formação de professores para aula de Resolução de Problemas a partir de um Lesson Study: contribuições, constrangimentos e desafio. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE LESSON STUDY NO ENSINO DE MATEMÁTICA - (SILSEM), 1. Anais [...]. Vitória: Edifes Parceria, 2023.

CAMPOS, J. S. K. Formação de professores para aula de Resolução de Problemas a partir de um Lesson Study: contribuições, constrangimentos e desafios. 2020. Dissertação (Mestrado) - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santos, Vila Velha, ES, Brasil, 2020.

COELHO, F. G. A metodologia da lesson study na formação de professores: uma experiência com licenciandos de matemática. 2014. 59 f. 2014. Dissertação (Mestrado)-Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil, 2014.

CORRÊA, C. C. M. Formação de professores e o estágio supervisionado: tecendo diálogos, mediando a aprendizagem. Educação em Revista, v. 37, p. e29817, 2021.

COSTA, E. de M.; SILVA, E. J. A. da. O ensino da área do triângulo por meio da Lesson Study: Uma experiência com Estágio supervisionado. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE LESSON STUDY NO ENSINO DE MATEMÁTICA, 2., 17-19 maio 2023, online. Anais do II SILSEM... Chapecó: UFFS, 2024.

FÉLIX, T. F. Pesquisando a melhoria de aulas de matemática seguindo a proposta curricular do estado de São Paulo, com a metodologia da pesquisa de aulas (lesson study). 2010. 137 f. Dissertação (Mestrado) – Centro de Ciências Exatas e Tecnologia, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2010.

FONÇATTI, M. C. A Lesson Study como contexto formativo para o programa de residência pedagógica em um curso de licenciatura em Matemática. 2022. 211 f. Tese de Doutorado – Universidade Estadual Paulista, Presidente Prudente, 2022.

FONÇATTI, M. C.; MORELATTI, M. R. M. A Lesson Study com contexto para o estágio das Licenciaturas em Matemática: Por que utilizá-la? Educere et Educare, v. 14, n. 32, p. 10-17648/educare. v14i32. 22526, 2019.

GATTI, B. A. A formação inicial de professores para a educação básica: as licenciaturas. Revista Usp, n. 100, p. 33-46, 2014.

GONÇALVES, K. V.; FIORENTINI, D. Origens e apropriação cultural do Lesson Study:: contribuições à aprendizagem do professor que ensina Matemática. Revista Paranaense de Educação Matemática, v. 12, n. 29, p. 226-249, 2023.

MAKINAE, N. The original and development of lesson study in Japan. In: HUANG, Rongjin; TAKAHASHI, A.; PONTE, J. P. (orgs.). Theory and practice of lesson study in mathematics: An international perspective. [S. l.]: Springer, 2019. p. 169–181.

MORAES, F. R. F. O Desenvolvimento do Conhecimento Didático de Futuros Professores de Matemática com o Estudo de Aula e Robótica Educacional. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE LESSON STUDY NO ENSINO DE MATEMÁTICA - (SILSEM), 1. Anais [...]. Vitória: Edifes Parceria, 2023.

MURATA, A. Introduction: conceptual overview of lesson study. In: HART, L. C.; ALSTON, A.; MURATA, A. (Orgs.). Lesson study research and practice in mathematics education. New York: Springer, 2011. p. 1-12.

NÓVOA, A. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de pesquisa, v. 47, n. 166, p. 1106-1133, 2017.

PAINE, L. preface: Historical and Cultural Perspectives on Lesson Study in Japan and China. In: HUANG, Rongjin; TAKAHASHI, A.; PONTE, J. P. (orgs.). Theory and practice of lesson study in mathematics: An international perspective. [S. l.]: Springer, 2019. p. 163–167.

PEREIRA, F. V.; DE LIMA, F. J.; ALVES, F. R. V. Desafios e possibilidades do curso de Licenciatura em Matemática e a formação inicial docente: uma reflexão a partir da revisão sistemática de literatura (RSL). REAMEC-Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, v. 12, p. e24019-e24019, 2024.

PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Estágio e docência. 8. ed. Cortez Editora, 2017.

PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Estágio e docência. 5. ed. Cortez Editora, 2010.

PONTE, J. P. da; PINA NEVES, R. da S.; MACEDO, A. D. R. de; QUARESMA, M. Formación inicial de profesores de Matemáticas: una experiencia de intercambio internacional a partir de los estudios de aula. PARADIGMA, Maracay, v. 44, n. 2, p. 213–240, 2023.

RODRIGUES, C. O.; QUARESMA, M.; PONTE, J. P. Estudo de aula no estágio curricular supervisionado: revelando crenças de futuros professores de matemática. Zetetiké, v. 32, p. 1-22, 2024.

SAMPAIO, R.; MANCINI, M. Estudos de revisão sistemática: um guia para síntese criteriosa da evidência científica. Brazilian Journal of Physical Therapy, v. 11, n. 1, p. 83–89, jan. 2007.

SILVA, A. Dias R. de M. Contribuições da Jugyou Kenkyuu e da engenharia didática para a formação e o desenvolvimento profissional de professores de matemática no âmbito do estágio curricular supervisionado. 2020. 260 f. Tese (Doutorado) - Universidade Federal de Pernambuco, PE. Programa de Pós-graduação em Educação Matemática e Tecnológica, 2020.

SILVA, E. J. A. da; COSTA, E. de M. Reflexões acerca da Lesson Study no Estágio Curricular Supervisionado de Matemática: uma experiência no Ensino Médio. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE LESSON STUDY NO ENSINO DE MATEMÁTICA, 2., 17-19 maio 2023, online. Anais do II SILSEM... Chapecó: UFFS, 2024.

SILVA, E. J. A. da; BELLEMAIN, P. M. B. Pesquisas brasileiras sobre estudo de aula na formação inicial de professores de matemática. In: Simpósio Internacional de Pesquisa em Educação Matemática: a Educação Matemática num mundo pós-pandêmico. Anais...Campina Grande, UEPB, 2024. Disponível em: https://www.even3.com.br/anais/6sipemat/800343-pesquisas-brasileiras-sobre-estudo-de-aula-na-formacao-inicial-de-professores-de-matematica. Acesso em: 11 de ago. 2025

SILVA, E. J. A. da. O estudo de aula na formação inicial de professores de Matemática: desafios e superações no contexto do Estágio Curricular Supervisionado. 2025. 177 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática e Tecnológica) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2025. Disponível em: https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/62022. Acesso: 15 de Jul. 2025.

SOUZA, C. da F. Estudo de aula de matemática com robótica educacional na formação inicial do professor de matemática. 2021. 449 f. Doutorado em Educação. Instituição de Ensino: Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2021.

UTIMURA, G. Z.; BORELLI, S. de S. CURI, E. Lesson Study (Estudo de Aula) em diferentes países: uso, etapas, potencialidades e desafios. Educação Matemática Debate, v. 4, n. 10, p. 1-16, 2020. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7485343. Acesso em: 19 de julho de 2022.

Published

2025-08-31

How to Cite

Alcântara da Silva, E. J., & Moreira Baltar Bellemain, P. (2025). Challenges and overcoming strategies of Lesson Study in the supervised internship in Mathematics: a systematic literature review. Revista Paranaense De Educação Matemática, 14(34), 01–23. https://doi.org/10.33871/rpem.2025.14.34.10399

Issue

Section

Artigos Científicos