The perspective of pedagogy undergraduates on teaching of division via problem solving

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/rpem.2025.14.33.10274

Abstract

This article aims to analyze the perspective of Pedagogy undergraduates when they go through a process of teaching the concept of division via Problem Solving. Using a qualitative approach and participant observation, the research was developed with 12 undergraduate Pedagogy students from a public university in the North of Paraná, in which we worked the four stages of the proposal for organizing teaching for learning mathematical concepts, namely: a) using the problem as a starting point, b) concept formation, c) content definition and d) application to new problems. Data were collected through a questionnaire and the resolutions to a problem made by the participants. To analyze these data, we used Content Analysis. Our results reveal that the research participants consider it important to teach Mathematics with differentiated strategies, arousing interest and encouraging student participation. Furthermore, problem solving worked in this way made it possible to understand the conceptual characteristics of division, such as why division by zero does not exist. We conclude that including Problem Solving in the curricula of Pedagogy courses can strengthen the formation of future teachers.

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Author Biographies

Laís Vitória Lazarini, Universidade Estadual de Maringá

Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência e a Matemática da Universidade Estadual de  Maringá (UEM). E-mail: laislazarini15@gmail.com – ORCID: https://orcid.org/0009-0008-8920-8321.

Luiz Otavio Rodrigues Mendes, Universidade Estadual do Paraná

Possui graduação em Licenciatura Plena em Matemática (2016) e Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática (2018), ambos pela Universidade Estadual de Ponta Grossa - UEPG. Possui Doutorado em Educação Para a Ciência e a Matemática (2023) pela Universidade Estadual de Maringá - UEM. É professor na Universidade Estadual do Paraná - UNESPAR Campus Apucarana. Participa do Grupo de Estudos em Resolução de Problemas na Educação Matemática - GERPEM/UEM. Tem experiência na área da Educação Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas. formação de professores, resolução de problemas, tecnologias no ensino e revisão sistemática. 

Marcelo Carlos de Proença, Universidade Estadual de Maringá

Licenciado em Matemática (2005), mestre (2008) e doutor (2012) pela Universidade Estadual Paulista "Julio de Mesquita Filho" - UNESP, campus de Bauru-SP. Professor Associado nível B do Departamento de Matemática da Universidade Estadual de Maringá - UEM. Professor do quadro permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência e a Matemática - PCM da UEM. Membro do Comitê Gestor de Formação Inicial e Continuada de professores da Educação Básica, da UEM. É Coordenador da área de Matemática do PIBID da UEM (2022-2024). É líder do Grupo de Estudos em Resolução de Problemas na Educação Matemática (GERPEM). Atua na área de Educação Matemática, abordando os seguintes temas: resolução de problemas (ensino e aprendizagem), Formação inicial e continuada de professores que ensinam Matemática, formação de conceitos geométricos. É membro do grupo de pesquisa nacional, denominado Rede de Grupos de Pesquisa em Resolução de Problemas no Brasil, criado em 2022.

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Published

2025-04-30

How to Cite

Lazarini, L. V., Mendes, L. O. R., & Proença, M. C. de. (2025). The perspective of pedagogy undergraduates on teaching of division via problem solving. Revista Paranaense De Educação Matemática, 14(33), 01–26. https://doi.org/10.33871/rpem.2025.14.33.10274

Issue

Section

Artigos Científicos