Teaching practices in Mathematics and conceptions about Developmental Dyscalculia

possible relationships

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/rpem.2025.14.34.10106

Abstract

The aim of this qualitative article is to investigate math teachers' conceptions of Developmental Dyscalculia (DD) and the possible relationships between these conceptions and teaching practices. To gather the data, a semi-structured interview script was drawn up and applied to five primary, secondary and higher education teachers. The interviews were audio-recorded and transcribed in full. After transcribing the data, we began the process of uniting and categorizing it for subsequent analysis. From the data produced, four Convergent Themes emerged: Teachers' conceptions of Developmental Dyscalculia and students with this disorder; Teacher education and the contribution to the teacher's performance; Teaching practices for the care of students with dyscalculia; and Aspects necessary for the inclusion of students with DD and their learning. It emerged that the mathematics teachers have insufficient knowledge of DD, did not have approaches to DD in their education and, consequently, are not prepared to work with these students from an inclusive perspective. The testimonies emphasized that students with DD need targeted assistance for their learning and that educational policies need to be more specific in order to broaden the scope of the target audience of Special Education and guarantee every student the right to learn.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Aramis Wolf, Secretaria de Estado de Educação de Santa Catarina

Mestre em Educação Matemática pela Universidade Estadual do Paraná - PRPGEM/Unespar. Docente da Secretaria de Estado de Educação de Santa Catarina. 

Fábio Alexandre Borges, Universidade Estadual de Maringá

Possui graduação em Licenciatura Plena em Matemática pela Universidade Estadual de Maringá (2002), Mestrado (2006) e Doutorado (2013) em Educação Para a Ciência e a Matemática pela Universidade Estadual de Maringá. Realizou estágio de pós-doutoramento com a professora Márcia Cristina de Costa Trindade Cyrino, na Universidade Estadual de Londrina (2018-2019). É professor Associado da Universidade Estadual de Maringá desde 2023, nos cursos de: Licenciatura em Matemática, Programa de Pós-graduação em Educação para a Ciência e a Matemática e Mestrado Profissional em Educação Inclusiva. É Professor no Programa de Pós-graduação em Educação Matemática da Universidade Estadual do Paraná. Foi docente da Universidade Estadual do Paraná entre 2008 e 2023. Compõe a Diretoria Nacional da Sociedade Brasileira de Educação Matemática como segundo secretário na gestão 2022-2025. Foi editor da Revista Paranaense de Educação Matemática desde a sua criação no ano de 2012 até o ano de 2023. Editor do Periódico Educação Matemática em Revista (2022-2025), da SBEM. Foi Diretor de Ensino da Universidade Estadual do Paraná (2017-2019). Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Surdez e Ensino de Matemática. Membro co-fundador do Grupo 13 da SBEM (Diferença, Inclusão e Educação Matemática). Membro do Comitê Assessor de Área da Fundação Araucária em Ciências Humanas, na gestão de 2020/2024. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Especial, atuando principalmente nos seguintes temas: Educação Matemática Inclusiva, Ensino de Matemática para surdos e Formação docente em uma perspectiva inclusiva. 

References

BASTOS, José Alexandre et al. A prevalência da discalculia do desenvolvimento no sistema público de educação brasileiro. Arquivos de Neuro-Psiquiatria, v. 74, p. 201-206, 2016.

BORGES, Fábio Alexandre; CYRINO, Márcia Cristina de Costa Trindade; NOGUEIRA, Clélia Maria Ignatius. A formação do futuro professor de Matemática para a atuação com estudantes com deficiência: uma análise a partir de projetos pedagógicos de cursos. Boletim Gepem, n. 76, p. 134-155, 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional LDBEN. Brasília, DF: Presidência da República, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso: 2 maio 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: MEC/SEED, 2008.

MINAYO, Maria Cecília; COSTA, António Pedro. Fundamentos teóricos das técnicas de investigação qualitativa. Revista Lusófona de Educação, n. 40, p. 11-25, 2018.

GARNICA, António Vicente Marafioti; FERNANDES, Dea Nunes. Concepções de professores formadores de professores: exposição e análise de seu sentido doutrinário. Quadrante, v. 11, n. 2, p. 75-98, 2002.

GARNICA, Antonio Vicente Marafioti. Um ensaio sobre as concepções de professores de Matemática: possibilidades metodológicas e um exercício de pesquisa. Educação e Pesquisa, v. 34, p. 495-510, 2008.

GERSTMANN, Josef. Syndrome of finger agnosia, disorientation for right and left, agraphia and acalculia: Local diagnostic value. Archives of Neurology & Psychiatry, v. 44, n. 2, p. 398-408, 1940.

HAASE, Vitor Geraldi et al. O estatuto nosológico da discalculia do desenvolvimento. Transtornos de aprendizagem, v. 2, p. 139-144, 2011.

HUDSON, Diana. Dificuldades Específicas de Aprendizagem: Ideias Práticas para trabalhar com: Dislexia, Discalculia, Disgrafia, Dispraxia, TDAH, TEA, Síndrome de Asperger, TOC. Ed. Vozes. Petrópolis, 2019.

KOSC, L. Developmentol Dyscalculia. Journal of Learning Disabilities can be found at, v. 7, n. 3, p.163-177, março 1974.

LARA, I. Discalculia do Desenvolvimento: alguns estudos sobre definições, diagnósticos e intervenções pedagógicas. Com a Palavra, o Professor, v. 7, n. 17, p. 235-253, 30 abr. 2022.

MORAES, Roque. Análise de conteúdo. Porto Alegre, v. 22, n. 37, p. 7-32, 1999.

THOMPSON, Alba Gonzales. A relação entre concepções de matemática e de ensino de matemática de professores na prática pedagógica p. 11-44 (Primeira Parte: 11-28). Zetetiké, v. 5, n. 2, 1997.

Published

2025-08-31

How to Cite

Wolf, A., & Borges, F. A. (2025). Teaching practices in Mathematics and conceptions about Developmental Dyscalculia : possible relationships. Revista Paranaense De Educação Matemática, 14(34), 01–25. https://doi.org/10.33871/rpem.2025.14.34.10106

Issue

Section

Artigos Científicos