GEOMETRIC THINKING, VISUALIZATION AND IMAGINATION IN THE TEACHING OF GEOMETRY:
CONNECTIONS AND STRATEGIES FOR LEARNING
DOI:
https://doi.org/10.33871/rpem.2025.14.34.10095Abstract
Graphic representations have been fundamental in the transmission of ideas and in human development. In Geometry teaching, they play an essential role, especially in learning concepts such as quadrilaterals, by promoting geometric thinking. This study aims to investigate how doctoral students in Science and Mathematics Teaching in a Geometry subject apply these skills in practical activities of geometric creation and analysis. The research adopts a qualitative and exploratory approach, with eight participants. Practical tasks and electronic forms were used to collect data, ensuring sequential and authentic responses. The activities included the formulation of conjectures, initial imagination and the use of concrete materials, such as strips of paper, to stimulate the construction and analysis of quadrilaterals. The results indicated progress in the development of geometric thinking and visualization, and also revealed challenges such as predicting geometric relationships and identifying properties. It is concluded that interactive activities, combined with the use of concrete materials, are essential to enhance geometric learning, integrating theory and practice. The study reinforces the need to train educators who are able to explore methodologies that promote visualization and imagination, strengthening the teaching of geometry.
Downloads
References
ARCAVI, A. Revisiting visual representations in mathematics education: issues and developments. In: LOMPSCHER, J.; SCHNEIDER, M. Mathematics and cognition: rethinking representation in math learning and teaching. New York: Springer, p. 43–61, 2021.
ARCAVI, A. The Role of Visual Representations in the Learning of Mathematics. Educational Studies in Mathematics, v. 52, p. 215-241, 2003.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. 2. ed. Porto: Porto Editora, 1994.
CIFUENTES, J. C. Uma Via Estética de Acesso ao Conhecimento Matemático. Boletim GEPEM, Rio de Janeiro, v. 46, p. 55-72, 2005.
DUVAL, R. Representation, vision and visualization: cognitive functions in mathematical thinking. In: PITTALUGA, J. (org.). Semiosis in mathematics education. Lyon: IREM de Lyon, p. 21–36, 2011.
FERREIRA, L. H. da C. Desenvolvimento do pensamento geométrico com visualização de figuras espaciais por meio da metodologia de oficinas. 2010. 137f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) – Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais. Belo Horizonte, 2010.
FLORES, C. R. Olhar, saber, representar: sobre a representação em perspectiva. São Paulo: Musa Editora, 2007.
FLORES, C. R.; WAGNER, D. R.; BURATTO, I. C. F. Pesquisa em visualização na educação matemática: conceitos, tendências e perspectivas. Revista Educação Matemática e Pesquisa. v. 14, n. 1, p. 31–45, 2012.
FROTA, M. C. R.; COUY, L. Estratégias para o ensino-aprendizagem de funções com um foco no Pensamento Visual. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, IV, Brasília, 2009. Anais […]. Brasília: SBEM, 2009.
HILBERT, D.; COHN-VOSSEN, S. Geometry and the imagination. New York: Chelsea Publishing Company, 1932.
KALEFF, A. M. R. Vendo e entendendo poliedros: do desenho ao cálculo do volume através de quebra-cabeças e outros materiais concretos. Niterói: EdUFF, 2003.
LEIVAS, J. C. P. Imaginação, Intuição e Visualização: a riqueza de possibilidades da abordagem geométrica no currículo de cursos de Licenciatura em Matemática. Tese (Doutorado em Educação, UFPR), Curitiba, 2009, 294p.
PRESMEG, N. Visualizing mathematics: The role of visualization in mathematical thought and learning. In: LERMAN, Stephen (org.). Encyclopedia of mathematics education. Dordrecht: Springer, p. 660–664, 2014.
RÊGO, R. G. do; RÊGO, R. M. do. Matemáticativa II. João Pessoa: Editora Universitária/UFPB, 1999.
SKEMP, R. Psicología del aprendizaje de las matemáticas. 2. ed. Madrid: Ediçiones Morata, 1993.
TALL, D. Advanced mathematical thinking. Dordrecht: Kluwer, 1991.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Paranaense de Educação Matemática

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.







