Can the sandwiches be split? The semiotic representation registers and concrete materials in teacher training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/rpem.2025.14.34.10083

Abstract

Even in higher education, the many ways to represent fractions and the plurality of their meanings can be a challenge. Thus, this article explores the results from an excerpt from a didactic sequence in the context of teacher training, applied in two classes – one in the second and another in the fifth semester – of the undergraduate program in Mathematics at a public university. The results were analyzed from the perspective of the Theory of Registers of Semiotic Representation, the use of concrete material in teaching and the learning of fractions. The goal of the sequence was to introduce a possibility for the teaching of fractions using fraction bars (concrete material) and the Problem-Solving Methodology, as well as to assess the potentialities and limitations of the developed material. In this context, this text brings an analysis of the data collected from the audiovisual resources and the participants’ written notes referring to the first generating problem. Based on Bardin’s content analysis, three categories were designed, which allowed us to understand how the undergraduate students transit between different representation register forms and how the fraction bars may influence problem solving. Among the results, we highlight that the bars were useful for both the verification of the solutions and the interpretation of the problem. We also observed that, with some exceptions, the students mastered algebraic procedures but had a difficult time with the formation and representation of the situation in the other registers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elisandra Bar de Figueiredo, Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC

Possui graduação em Licenciatura Plena em Matemática pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (2001), mestrado em Matemática pela Universidade Federal de São Carlos (2004) e doutorado em Matemática pela Universidade Federal de São Carlos (2008). É professora associada do Departamento de Matemática do Centro de Ciências Tecnológicas da Universidade do Estado de Santa Catarina - CCT/UDESC, desenvolvendo atividades de ensino e pesquisa nas áreas de Matemática e Educação Matemática. Professora do Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional (PROFMAT). Áreas de trabalho e interesse: Tecnologia, Ensino Superior e Formação Docente.

Débora Eloísa Nass Kieckhoefel, Universidade do Estado de Santa Catarina

Licenciada (2012) e Mestra (2019) em Matemática pela Universidade do Estado de Santa Catarina UDESC e Mestra em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" UNESP (2015). Professora efetiva do Departamento de Matemática da Universidade do Estado de Santa Catarina (Udesc), campus Joinville. Atualmente está envolvida em atividades de ensino, pesquisa e extensão relacionadas ao uso de tecnologias e materiais concretos para o ensino de matemática.

Juliana Elisa Hänsch, Universidade do Estado de Santa Catarina

Licencianda em matemática, bolsista de Iniciação Científica da Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) e voluntária no programa de extensão Playground da Matemática na UDESC.

References

ALLEVATO, N. S. G.; ONUCHIC. L. R. Ensino-Aprendizagem-Avaliação de Matemática: Por que através da Resolução de Problemas? In: ONUCHIC. L. R.; ALLEVATO, N. S. G.; NOGUTI, F. C. H.; JUSTULIN, A. M. (Org.). Resolução de Problemas: teoria e prática. 2. ed. Jundiaí: Paco Editorial, 2021, p. 37-57.

AZEVEDO, E. B.; FIGUEIREDO, E. B.; PALHARES, P. B. Adaptação no roteiro da Metodologia de Ensino-Aprendizagem-Avaliação de Matemática do GTERP para ensinar Cálculo Diferencial e Integral através da Resolução de Problemas. Revista de Educação Matemática, [s. l.], v. 17, p. e020012, 2020. Disponível em: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/187. Acesso em: 08 dez. 2024.

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Trad. Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2016.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Ministério da Educação e do Desporto: Secretaria de Educação Fundamental. Brasília, 1997.

DUVAL, R. Semiósis e pensamento humano: Registros semióticos e aprendizagens intelectuais. Trad. Lênio Fernandes Levy e Marisa Rosâni Abreu Silveira. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2009.

DUVAL, R. Registros de representação semiótica e funcionamento cognitivo do pensamento. Revemat: Revista eletrônica de educação matemática, Florianópolis, v. 7, n. 2, p. 266-297, 13 dez. 2012. Tradução de Méricles Thadeu Moretti.

FIORENTINI, D.; MIORIM, M. A. Uma reflexão sobre o uso de materiais concretos e jogos no Ensino da Matemática. Boletim da SBEM. SBM: São Paulo, ano 4, n. 7, 1990.

LORENZATO, S. Laboratório de ensino de matemática e materiais didáticos manipuláveis. In: LORENZATO, S. (org.). O laboratório de ensino de matemática na formação de professores. 3. ed. Campinas: Autores Associados, 2012.

MATOS, J. M.; SERRAZINA, M. L. Didáctica da Matemática. Lisboa: Matemática Universidade Aberta, 1996.

MIRANDA, C. A.; REZENDE, V. Diferentes representações dos números racionais: uma análise de livros didáticos de matemática. Debates em Educação Científica e Tecnológica, Vitória, v. 7, n. 3, p. 46-688, mar. 2017. Disponível em: https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/206/201. Acesso em: 08 dez. 2024.

NACARATO, A. M. Eu trabalho primeiro no concreto. Revista de Educação Matemática (REMat), Ano 9, Vol.9, nº 9-10, p. 1-6, 2004-2005.

OLIVEIRA, E. N. O aprendizado de frações por meio de materiais concretos: uma tentativa de superar dificuldades elementares. 2022. (Graduação) - Curso de Licenciatura em Matemática, Centro de Ciências Tecnológicas, Universidade do Estado de Santa Catarina, Joinville, 2022.

ONUCHIC, L. R.; ALLEVATO, N. S. G. As Diferentes “Personalidades” do Número Racional Trabalhadas através da Resolução de Problemas. Bolema, Rio Claro/SP, Ano 21, nº 31, p. 79 a 102, 2008.

PASSOS, C. L. B. Materiais manipuláveis como recursos didáticos na formação de professores de matemática. In: LORENZATO, S. (org.). O laboratório de ensino de matemática na formação de professores. 3. ed. Campinas: Autores Associados, 2012.

Published

2025-08-31

How to Cite

Bar de Figueiredo, E., Kieckhoefel, D. E. N., & Hänsch, J. E. (2025). Can the sandwiches be split? The semiotic representation registers and concrete materials in teacher training. Revista Paranaense De Educação Matemática, 14(34). https://doi.org/10.33871/rpem.2025.14.34.10083

Issue

Section

Artigos Científicos