Lesson Study por não-japoneses

jugyo Kenkyu é possível fora do Japão?

Autores

DOI:

https://doi.org/10.33871/rpem.2025.14.34.10314

Resumo

O ato de ensinar é uma atividade cultural, e como tal, é regido por quadros mentais que moldam comportamentos. O Jugyo Kenkyu, ou Lesson Study, como é mundialmente conhecido, é parte do sistema educacional japonês voltada para melhoria do ensino de professores da educação básica, e vem sendo implementado por outras culturas. Dada a complexidade e bases culturais japonesas do Jugyo Kenkyu, importa identificar aproximações, distanciamentos e obstáculos quando de sua aplicação em esferas escolares não-japonesas, relatados por educadores e pesquisadores japoneses, e materializados em uma revisão sistemática denominada Snowballing. A revisão foi baseada em nove trabalhos científicos, filtrados por descritores e critérios de inclusão desenhados em um protocolo, cujos principais resultados apontaram uso do ciclo planejamento-implementação-reflexão (aproximação); tratamento do Lesson Study como workshop, desconsideração de objetivos de longo prazo, foco no professor e não no ensino (distanciamento); carência de apoio administrativo e governamental (obstáculo).

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Maria Alice Veiga Ferreira de Souza, Instituto Federal do Espírito Santo

doutorado em Resolução de Problemas pela Universidade de Lisboa (2014), em Ensino de Números Racionais pela Rutgers University – Newark – United States of America (2018) e, em Frações pela Perspectiva de Medição pela Rutgers University – Newark – United States (2024), doutora em Psicologia da Educação Matemática pela Universidade Estadual de Campinas (2007), mestre em Educação Matemática pela Universidade Federal do Espírito Santo (2001), graduada em Matemática pela Universidade Federal do Espírito Santo (1995). É professora titular do Instituto Federal do Espírito Santo, onde trabalha, principalmente, na Pós-graduação Strictu Senso em Educação em Ciências e Matemática. Tem interesse em ensino, pesquisa e extensão ligados à formação de professores que ensinam matemática, em Resolução de Problemas, Lesson Study, Psicologia Cognitiva ligada ao processo de pensamento matemático, aplicações estatísticas e matemáticas na área da Educação, Ciências, Matemática e Engenharias.

Referências

BOGDAN, R.; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994.

FUJII, T. Implementing Japanese Lesson Study in foreign countries: misconceptions revealed. Mathematics Teacher Education and Development, [s. l], v. 16, n. 1, p. 65-83, 2014.

FUJII, T. Designing and adapting tasks in lesson planning: a critical process of Lesson Study. ZDM Mathematics Education, [s. l], v. 48, p. 411-423, 2016.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.

HARGREAVES, A. Changing teachers, changing times: teachers’ work and culture in the postmodern age. Cassell, 1994.

ISHIDA, Y.; MWANZA, P.; LUCHEMBE, M.; MASAITI, G.; NSAMA, P. Scaling up Lesson Study in urban and rural schools to realize sustainable, inclusive teacher professional development in Zambia. Journal of International Cooperation in Education, [s. l], [s. v.], p. 247-269, 2020.

ISODA, M. A brief history of mathematics lesson study in Japan. In: ISODA, M.; STEPHENS, M.; OHARA, Y.; MIYAKAWA, T. (ed.) Japanese Lesson Study in Mathematics: Its Impact, Diversity and Potential for Educational Improvement. World Scientific, [s. l], [s.v.], p. 8-15. 2007.

ISODA, M. Problem solving approaches in Mathematics Education as a product of japanese Lesson Study. Journal of Science and Mathematics Education in Southeast Asia, [s. l], v. 34, n. 1, p. 2-25, 2011.

ISODA, M.; BALDIN, Y. Y. Japanese Lesson Study, its nature and its impact on the teaching and learning mathematics. Paradigma, [s. l], v. 44, n. 1, p. 5-35, 2023.

KITADA, Y. Teacher Agency in the modification of Japanese Lesson Study in the United States. Educational Studies in Japan: International Yearbook, [s. l], v. 16, p. 45-57, 2022.

KUSANAGI, K. N. The bureaucratising of lesson study: a javanese case. Mathematics Teacher Education & Development, [s. l], v. 16, n. 1, p. 1-17, 2014.

KUSANAGI, K. N. Lesson study as pedagogic transfer: a sociological analysis. Springer, 2022. https://link.springer.com/book/10.1007/978-981-19-5928-8.

LEUNG, F. K. S.; PARK, K.; SHIMIZU, Y.; XU, B. Mathematics Education in East Asia. In: CHO, S. (ed.). INTERNATIONAL CONGRESS ON MATHEMATICAL EDUCATION, 12., 2015, Seoul. Proceedings [...]. Seoul, Coreia do Sul, 2015. p. 123-143.

MAKINAE, N. The origin of lesson study in Japan. In: SHIMIZU, Y.; SEKIGUCHI, Y.; HINO, K. (ed.). EAST ASIA REGIONAL CONFERENCE ON MATHEMATICS EDUCATION: IN SEARCH OF EXCELLENCE IN MATHEMATICS EDUCATION, 5., Tokyo, Proceedings [...]. Tokyo, Japão, 2010. v.2, p.140-147. 2010.

MASAMI, M.; REZA, S. A. M. R. Learning from Japanese approach to teachers’ professional development: can jugyou kenkyu work in other countries?, 3rd International Conference on Comparative Education in Teacher Training, Bulgarian Comparative Education Society, Sofia, Bulgaria, p. 18-22. 2005.

SAITO, E. Issues of practising lesson study for learning community in Vietnam. Vietnam Journal of Education, [s. l], v. 6, p. 70-78, 2022. https://doi.org/10.52296/vje.2022.179

SHIMIZU, Y. Aspects of mathematical teacher education in Japan: focusing on the teachers’ roles. Journal of Mathematics Teacher Education, [s. l], v. 2, p. 107-116, 1999.

SHIMIZU, Y. Participating in lesson study to share new visions and immutable values: a japanese approach to lifelong development of mathematics teachers. In: Mathematics Lauching Futures. In: HERBERT, S.; TILLYER, J.; SPENCER, T. (ed.). BIENNIAL CONFERENCE OF THE AUSTRALIAN ASSOCIATION OF MATHEMATICS TEACHERS INC., 24., 2013, Melbourne. Proceedings [...]. Melbourne, 2013. p. 22-35.

SHIMIZU, Y.; KANG, H. Discussing students’ thinking and perspectives for improving teaching: an analysis of teachers’ reflection in post-lesson discussions in lesson study cycles. ZDM Mathematics Education, [s. l], v. 54, n. 2, p. 419-431, 2022.

STIGLER, J.; HIEBERT, J. The teaching gap: best ideas from the world’s teachers for improving education in the classroom. Free Press, 1998.

TAKAHASHI, A. Lesson Study: the fundamental driver for mathematics teacher development in Japan. In: KAUR, B. et al. (ed.). Professional Development of Mathematics Teachers, Mathematics Education – An Asian Perspective, 2017.

TAKAHASHI, A. The role of the knowledgeable other in Lesson Study: examining the final comments of experienced Lesson Study practitioners. Mathematics Teacher Education and Development, [s. l], v. 16, n. 1, p. 4-21, 2014.

TAKAHASHI, A. Characteristics of Japanese mathematics lessons. Tsukuba Journal of Educational Study in Mathematics. Hamamatsu: Maeda Printing Co., 2006.

TAKAHASHI, A. Current trends and issues in lesson study in Japan and the United States. Journal of Japan Society of Mathematical Education, [s. l], v. 82, n. 12, p. 15-21, 2000.

TAKAHASHI, A.; MCDOUGAL, T. Collaborative lesson research: maximizing the impact of lersson study. ZDM Mathematics Education, [s. l], v. 48, p. 513-526, 2016.

TAKAHASHI, A.; YOSHIDA, M. How can we start Lesson Study? Ideas for establishing Lesson-Study communities. Teaching Children Mathematics, [s. l], v. 10, n. 9, p. 436-443, 2004.

TAKAHASHI, A.; WATANABE, T.; YOSHIDA, M.; WANG-IVERSON, P. Improving Content and Pedagogical Knowledge through Kyozaikenkyu. In: Building Our Understanding of Lesson Study. Philadelphia, PA: Research for Better Schools, Inc., p. 101-110. 2005.

TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à Pesquisa em Ciências Sociais: a pesquisa qualitativa em Educação. São Paulo: Atlas, 1987.

VINUTO, J. A amostragem em bola de neve na pesquisa qualitativa: um debate em aberto. Temáticas, [s. l], v. 22, n. 44, p. 203-220, 2014.

WATANABE, T. Japanese lesson study in the United States. Journal of the International Society for Design and Development in Education, [s. l], v. 3, n. 11, 2018.

WATANABE, T.; TAKAHASHI, A.; YOSHIDA, M. A critical step for conducting effective lesson study and beyond. In: ARBAUGH, F., TAYLOR, P. M., (ed.). Inquiry into Mathematics Teacher Education. Association of Mathematics Teacher Educators (AMTE) Monograph Series 52008, p. 131-142, 2008.

WATANABE, T.; TAKAHASHI, A.; YOSHIDA, M. How can we start Lesson Study?: Ideas for establishing lesson study communities. Teaching Children Mathematics, v. 10, n. 9, p.436-443, 2004. DOI:10.5951/TCM.10.9.0436

WOHLIN, C. Guidelines for snowballing in systematic literature studies and a replication in software engineering. In: INTERNATIONAL CONFERENCE ON EVALUATION AND ASSESSMENT IN SOFTWARE ENGINEERING, 18, 2014, London. Anais [...]. London: Universidade Brunel, 2014, p. 1-10.

WATANABE, T.; LO, J.-J.; SON, J.-W. Intended treatment of fractions and fractions operations in mathematics curricula from Japan, Korea and Taiwan. In: SON, J.-W. (ed.). What Matters? Research Trends in International Comparative Studies in Mathematics Education, Springer International Publishing, p. 33-62. 2017.

WNUK, K.; GARREPALLI, T. Knowledge management in software testing: a systematic snowball literature review. e-Informatica Software Engineering Journal, [s. l], v. 12, p. 51-78, 2018.

YOSHIDA, M. Lesson Study: a case of a japanese approach to improving instruction through school-based teacher development. 1999. Thesis (PhD Education) – University of Chicago, Chigaco, 1999.

Downloads

Publicado

31-08-2025

Como Citar

Souza, M. A. V. F. D. S. (2025). Lesson Study por não-japoneses: jugyo Kenkyu é possível fora do Japão?. Revista Paranaense De Educação Matemática, 14(34), 01–25. https://doi.org/10.33871/rpem.2025.14.34.10314

Edição

Seção

Artigos Científicos