O ENSINO DA COERÊNCIA A PARTIR DE MECANISMOS DA SEMÂNTICA DE PERGUNTAS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/22386084.2024.13.25.325-352

Keywords:

Coherence, Question semantics, Text production and interpretation, Linguistics and Education

Abstract

This paper aims to discuss how to improve textual production by working with the rules that ensure the general coherence of the text based on the semantics of questions, which postulates three criteria that determine the pertinence of an answer: (i) non-contradictoriness, (ii) informativeness and (iii) relevance (GROENENDIJK, 1999; FERREIRA, 2023). In this paradigm, such criteria are tools for analyzing verbal interactions, that is, oral texts. Our contribution is to show that they can also be worked on in the analysis of written and multimodal texts, remembering the rules assumed in textual linguistics (CHAROLLES, 1998). We illustrate with a didactic sequence on coherence that stimulates students' textual production and linguistic reflection (GERALDI, 1997).

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANTUNES, I. Lutar com as palavras: coesão e coerência. São Paulo: Parábola Editorial, 2005.

BACICH, L.; MORÁN, J. Aprender e ensinar com foco na educação híbrida. Revista Pátio, n. 25, p. 45-46, jun. 2015.

BACICH, L.; MORAN, J. (Orgs.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018.

BORGES NETO, J. A semântica das perguntas. (Texto apresentado em simpósio durante o LV Seminário do GEL - Franca/SP, julho de 2007)

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Brasil no PIRLS 2021: Sumário Executivo. Brasília: Inep, 2023.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Brasil no Pisa 2018 [recurso eletrônico]. Brasília: Inep, 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais: Língua Portuguesa. Brasília: Secretaria da Educação Fundamental, 1997.

BÜRING, D. Contrastive Topic. In: FERY, Caroline & SHIN Ishihara (eds) Handbook of Information Structure. Oxford University Press, 2014.

BÜRING, D. On D-trees, beans, and B-accents. Linguistics & Philosophy 26 (5): 511-545, 2003.

CHAROLLES, M. Introdução aos problemas da coerência dos textos. O texto: leitura e escrita, v. 2, p. 39-90, 1988.

CHIERCHIA, G.; MCCONNELL-GINET, S. Meaning and grammar: An introduction to semantics. 1990.

FERREIRA, M. Pragmática: significado, comunicação e dinâmica contextual: Contexto. 2023,

GERALDI, J. W. (Org.). O texto na sala de aula. São Paulo: Ática, 2011.

GERALDI, J. W. Portos de passagem. 4ª Ed. Martins Fontes, 1997.

GROENENDIJK, J.; STOKHOF, M. Studies on the Semantics of Questions and the Pragmatics of Answers. These (Doutorado) - University of Amsterdam. 1984.

GROENENDIJK, J. The logic of interrogation (classical version). In Matthews, T.; Strolovitch, D., editors, Proceedings of S.A.L.T. IX, p. 109-126. LSA, 1999.

HAMBLIN, C. Questions in Montague English. Foundations of Language 10: 41-53 (Reprinted in Partee. B. (ed.) (1976) Montague Grammar, Texas: University of Texas Press, 1973.

HASAN, R. & HALLIDAY, M. Cohesion in English. London: Martin JR, 1976.

HEIM, H. & KRATZER, A. Semantics in Generative Grammar, Blackwell Textbooks in Linguistics, Oxford: Blackwell Publishers Ltd, 1998.

KOCH, I. V. O texto e a construção dos sentidos. 10 ed. - São Paulo: Contexto, 2020.

KOCH, I. V.; ELIAS, V. M. Ler e escrever: estratégias de produção textual. 2 ed. - São Paulo: Contexto, 2018.

KOCH, I. V.; ELIAS, V. M. Ler e compreender: os sentidos do texto. 3 ed. - São Paulo: Contexto, 2021.

KOCH, I. V.; TRAVAGLIA, Luiz Carlos. A coerência textual. 18 ed. - São Paulo: Contexto, 2018.

MORÁN, J. Mudando a educação com metodologias ativas. In: SOUZA, C. A. de; MORALES, O. E. T. (org.). Coleção mídias contemporâneas. Convergências midiáticas, educação e cidadania: aproximações jovens. Ponta Grossa: UEPG/ PROEX, 2015, p. 15-33.

PARTEE, B. H. Some transformational extensions of Montague grammar. Journal of Philosophical Logic, v.2, p. 509-534, 1973.

PILATI, Eloísa. Linguística, Gramática e Aprendizagem Ativa. Campinas: Pontes, 2017.

ROBERTS, C. Information Structure in Discourse: Towards an Integrated Formal Theory of Pragmatics. In: YOON, J. H. & KATHOL, A. (eds.) OSU Working Papers in Linguistics 49: Papers in Semantics, 91–136, 1996.

STALNAKER, R. C. Context and Content. New York: Oxford University Press, 1999.

Published

2024-07-09

Issue

Section

Dossiê: Homenagem a João Wanderley Geraldi