Apropriation of the linguistic system of the Portuguese language by deaf students:

an analysis based on the reading, writing,m revision and rewriting

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/22386084.2022.11.22.592-618

Keywords:

1. Revisão de literatura, 2. Práticas pedagógicas, 3. Sistema linguistico, 4. Surdos

Abstract

It is analyzed literary productions that focus on reading, writing, revision and rewriting of deaf students to verify the process of appropriation of the linguistic system of the written Portuguese. We question: Are deaf students able to appropriate the language system of Portuguese with the current teaching practices? A systematic review of the literature was conducted in the databases of the Scientific Electronic Library Online and the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations. With the descriptors "reading", "writing", and "deaf", 185 publications were identified, with a final sample of 13 studies. Results: i) deaf people with gaps in mother tongue and written Portuguese; ii) lack of review and rewriting practices of texts; iii) absence of proposals for reading/writing as pedagogical work, which allows the deaf, the construction of meaning in written discourses.

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Author Biographies

Elsa Midori Shimazaki, Universidade do Oeste Paulista

Graduada em Letras Anglo-Portuguesas pela Universidade Estadual de Maringá e em Pedagogia pela Fundação Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Mandaguari; Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Campinas; Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo. Foi professora do Departamento de Teoria e Prática da Educação e é professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Oeste Paulista - UNOESTE e da Universidade Estadual de Maringá - UEM. Faz parte dos grupos de pesquisa: Estado, Políticas Educacionais e Democracia (EPED), Ensino e Inclusão de Pessoas com Deficiência e Aprendizagem e Desenvolvimento Escolar e Interação e Escrita e é líder do grupo de pesquisa Educação, Linguagem e Letramento. Atua nas áreas de Educação Especial; Educação Matemática, Leitura e Escrita, Alfabetização; Formação de professores, Políticas educacionais. Realizou estágio de pós-doutorado no Programa e Pós-Graduação em Letras da Universidade Estadual de Maringá.

Cristina Ferreira Acencio, Secretaria de Estado da Educação do Paraná - SEED/PR.

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual de Maringá(UEM), Especialização em Gestão Escolar, Especialização em Psicopedagogia Clínica e Institucional, Especialização em Educação Especial e Mestre em Educação pela UEM. Atualmente é professora de apoio em contraturno escolar na Prefeitura do Município de Maringá e Pedagoga do Governo do Estado do Paraná. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Inclusiva, é colaboradora como docente do curso de Pós-graduação na instituição JF Cursos.

Published

2022-12-13

Issue

Section

Artigos de fluxo contínuo