Comandos de produção textual:

uma análise reflexiva sobre o processo de escrita como forma de interação

Authors

  • Karime Torres Bedin UNIOESTE
  • Terezinha da Conceição Costa-H¨übes UNIOESTE

DOI:

https://doi.org/10.33871/22386084.2022.11.22.569-591

Abstract

ABSTRACT: Understanding language in text production teaching as a method of interaction means to assume a discursive behavior, which considers the relationship among individuals located socio-historically. It is this understanding that underlies the Curriculum of the Initial Years (AMOP, 2007, 2015, 2020), when guiding the teaching of Portuguese language (PL), from which we inquire ourselves: what elements of a proposal of writing as a method of interaction are being guaranteed in written text production instructions? Thus, in this article, we aim to reflect on writing as a method of interaction and on its implications in conducting text production activity. For this, we look at text production instructions prepared by teachers of the 5th year of Elementary School – initial years - from the western region of Paraná, supported by authors such as Geraldi (1997), Menegassi (2004), Costa-Hübes (2012), without losing sight of writings from the Bakhtin Circle. The analyses show us that there are still few interaction elements observed by teachers in the elaboration of text production instructions that precede the student's writing.

 Key-words: Written as a method of interaction; Curriculum assumptions; Text production instructions; Reflective analysis.

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Author Biography

Terezinha da Conceição Costa-H¨übes, UNIOESTE

Professora Associada da Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE - atuando no Programa de Pós-graduação em Letras e no Curso de graduação em Letras. Fez o Estágio Pós-doutoral em Linguística Aplicada pela Universidade Federal de Santa Catarina (2012-2013), Doutorado em Estudos da Linguagem pela Universidade Estadual de Londrina - UEL (2004-2008); Mestrado em Estudos da Linguagem pela Universidade Estadual de Londrina - UEL (2000-2002); graduada em Letras pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE (1990-1993). Tem experiência na área de Linguística, ênfase em Linguística Aplicada, com pesquisas envolvendo os temas: formação (inicial e continuada) de professores e ensino da Língua Portuguesa na sua relação com a oralidade, a leitura, a produção textual e a análise linguística, subsidiado pela concepção dialógica de linguagem. É líder do grupo de pesquisa Linguagem, Cultura e Ensino. É membro associado da ANPOLL, vinculando-se ao GT Gêneros textuais/discursivos. Atua em ações de formação continuada em Língua Portuguesa ofertadas por municípios, pelo Estado e pelo MEC. Orcid Number https://orcid.org/0000-0002-9063-7982. Registro no Web of SCIENCE. Número de ID RESEARCH U-3711-2018.

Published

2022-12-13

Issue

Section

Artigos de fluxo contínuo