Professional Identity and Narratives: the voice(s) of early education teacher(s)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/nupem.2024.16.39.9063

Keywords:

Early education, Teacher training, Survey group, Mathematical language

Abstract

This article aims to describe the attendance of early education teachers at the IX Seminário Nacional de Histórias e Investigações em aulas de Matemática (IX SHIAM) and present through written narratives how this Seminar brought insights into the construction and development of their Professional Identities (PI). To do so, we convey the voices of early education teachers through their narratives regarding the participation in this event. We noticed that their involvement was significant to give voice to the teachers who develop mathematical skills with children and to learn about other realities. This process, especially the reflexive way in which they constructed their narratives, promoted the construction and development of their PI. We therefore noticed the need for rethinking the ways of making research, taking a creative stance by giving voice to the early education teachers, recognizing their practical knowledge as scientific knowledge and part of PI.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BIKLEN, Sari Knopp; BOGDAN, Roberto. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos: Porto Editora, 1994.

CLANDININ, Jean. Handbook of narrative inquiry: mapping a methodology. London: Sage, 2007.

CLANDININ, Jean; CONELLY, Michael. Pesquisa narrativa: experiência e História em pesquisa qualitativa. Uberlândia: EDUFU, 2015.

CYRINO, Márcia Cristina de Costa Trindade. Identidade Profissional de (futuros) Professores que Ensinam Matemática. Perspectivas da Educação Matemática, v. 10, n. 24, p. 699-712, 2017.

CYRINO, Márcia Cristina de Costa Trindade. Mathematics teachers’ professional identity y development in communities of practice: reifications of proportional reasoning teaching. Bolema, v. 30, n. 54, p. 165-187, 2016.

D’AMBROSIO, Beatriz Silva; LOPES, Celi Espasandin. Trajetórias profissionais de educadoras Matemáticas. Campinas: Mercado das Letras, 2014.

DE PAULA, Enio Freire; CYRINO, Márcia Cristina Trindade de Costa. Identidade profissional de professores que ensinam Matemática: panorama de pesquisas brasileiras entre 2001-2012. Zetetike, v. 25, n. 1, p. 27-45, 2017.

DINIZ-PEREIRA, Júlio Emílio; CAÑETE, Lílian Sipoli Carneiro. A escrita do diário de bordo e as possibilidades da reflexão crítica sobre a prática docente. In: LACERDA, Mitsi Pinheiro de (Org.). A escrita inscrita na formação docente. Rio de Janeiro: Rovelle, 2009, p. 17-36.

EDWARDS, Carolyn; GANDINI, Lella; FORMAN, George. As cem linguagens da criança. Porto Alegre: Artes Médicas, 2018.

FIORENTINI, Dario; LORENZATO, Sergio. Investigação em Educação Matemática: percursos teóricos e metodológicos. Campinas: Autores Associados, 2012.

FLORES, José Ignacio Rivas et al. Narrativa e Educação em uma perspectiva decolonial. In: MELO, Alessandro de; FLORES, José Ignacio Rivas. Pesquisa Narrativa: teoria, práticas e transformação educativa. Curitiba: Appris Editora, 2022, p. 43-64.

GRANDO, Regina Célia. A produção escrita e sistemática: as professoras como protagonistas da pesquisa. In: NACARATO, Adair Mendes; GRANDO, Regina Célia; SILVA, Vivian Batista da (Orgs.). Nos bastidores de uma escola pública: tecendo vozes dos autores... revelando cenas, produzindo olhares. Campinas: Mercado das Letras, 2012, p. 73-91.

JOSSO, Marie- Christine. Experiência de vida e formação. São Paulo: Paulus, 2010.

LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019.

MARCELO, Carlos. A identidade docente: constantes e desafios. Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação Docente, v. 1, n. 1, p. 109-131, ago./dez. 2009.

NACARATO, Adair Mendes. Narrar a experiência docente... um processor de (auto)formação. In: GRANDO, Regina Célia; TORICELLI, Luana; NACARATO, Adair Mendes (Orgs.). De professora para professora: conversas sobre IniciAção Matemática. São Carlos: Pedro & João Editores, 2008, p. 143-159.

PASSOS, Cármen Lúcia Brancaglion; OLIVEIRA, Rosa Maria Moraes Anunciato de. Formação como um continuum: a escrita de professores. In: PASSOS, Cármen Lúcia Brancaglion et al (Orgs.). Processos de formação de professores: narrativas, grupo colaborativo e mentoria. São Carlos: EdUFSCar, 2010, p. 37-67.

SANTOS, Raquel Soares do. A matemática na/da educação infantil: um estado da arte das publicações brasileiras. 229f. Mestrado pela Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2022.

IX SHIAM. Anais... Seminário Nacional de Histórias e Investigações de/em Aulas de Matemática. 18 fev. 2024. Disponível em: https://bit.ly/3TfeptG. Acesso em: 04 set. 2024.

Published

2024-09-20

Issue

Section

Dossiê: Formação de professores que ensinam matemática e Identidade Profissional Docente