Vulnerability, professional agency, and collaboration: a case study among female mathematics teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/nupem.2024.16.39.8976

Keywords:

Teaching professional identity, Vulnerability, Professional agency, collaboration

Abstract

: In this article, we discuss a case involving two mathematics teachers who have worked together in the same municipal school system for more than two decades, and have collaborated on various activities for approximately 15 years. Through the report of one of them, who shares her perspective on the experience with her professional colleague, we seek to reflect on the dimensions of vulnerability and professional agency. These aspects are essential for the development of professional teaching identity, as analyzed by Cyrino (2017). Furthermore, the narrative in question also led us to consider the relevance of collaboration between mathematics teachers and its significant impact on their professional identities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Fontes

KARINA. Diário de Campo. Transcrição da reunião referente a segunda pesquisa da prática. Palhoça, 22 nov. 2022.

MARIZA. Diário de Campo. Relato sobre as aulas 13 e 14 da segunda pesquisa da prática. Palhoça, 07 nov. 2022.

Referências

BACOVA, Daniela; TURNER, Amanda. Teacher vulnerability in teacher identity in times of unexpected social change. Research in Post-Compulsory Education, v. 28, n. 3, p. 349-372, 2023.

BOAVIDA, Ana Maria; PONTE, João Pedro da. Investigação colaborativa: potencialidades e problemas. In: GTI (Org.). Reflectir e investigar sobre a prática profissional. Lisboa: APM, 2002, p. 43-55.

CLANDININ, Jean. Engaging in narrative inquiry. Abingdon-on-Thames: Taylor & Francis, 2013.

CLANDININ, Jean; CONNELLY, Michael. Pesquisa narrativa: experiência e história em pesquisa qualitativa. Uberlândia: EDUFU, 2015.

CYRINO, Márcia Cristina de Costa Trindade. Identidade profissional de (futuros) professores que ensinam Matemática. Perspectivas da Educação Matemática, v. 10, n. 24, p. 699-712, 2017.

DE PAULA, Enio Freire; CYRINO, Márcia Cristina de Costa Trindade. Aspectos a serem considerados em investigações a respeito do movimento de constituição da identidade profissional de professores que ensinam matemática. Educação, v. 45, n. 1, p. 1-29, 2020.

DE PAULA, Enio Freire; CYRINO, Márcia Cristina de Costa Trindade. Identidade profissional de professores que ensinam Matemática: elementos e ações para a construção de uma proposta para futuras investigações. Pro-Posições, v. 32, p. 1-25, 2021.

HARGREAVES, Andy; O’CONNOR, Michael. Collaborative professionalism: when teaching together means learning for all. Thousand Oaks: Corwin, 2018.

KELCHTERMANS, Geert. Who I am in how I teach is the message: self understanding, vulnerability and reflection. Teachers and Teaching: Theory and Practice, v. 15, n. 2, p. 257-272, 2009.

LOPES, Celi Espasandin; MENDONÇA, Luzinete de Oliveira. O percurso do GIFEM: um grupo que se tornou colaborativo. Com a palavra, o professor, v. 6, n. 14, p. 255-270, 2021.

LOPES, Celi Espasandin et al. A coparticipação em um projeto interdisciplinar e a agência profissional docente: narrativas da professora Adriana. Revista Eletrônica de Educação Matemática, n. esp., p. 1-21, 2022.

LOSANO, Ana Letícia; FIORENTINI, Dario. Identidade e agência profissional de um professor de Matemática na interface dos mundos da escola e do Mestrado Profissional. Bolema, v. 35, n. 71, p. 1.217-1.245, 2021.

MARCELO, Carlos. A identidade docente: constantes e desafios. Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação Docente, v. 1, n. 1, p. 109-131, ago./dez. 2009a.

MARCELO, Carlos. Desenvolvimento profissional docente: passado e futuro. Sísifo: Revista de Ciências da Educação, n. 8, p. 7-22, jan./abr. 2009b.

OLIVEIRA, Hélia Margarida; CYRINO, Márcia Cristina de Costa Trindade. A formação inicial de professores de Matemática em Portugal e no Brasil: narrativas de vulnerabilidade e agência. Revista Interacções, v. 7, n. 18, p. 104-130, 2011.

OLIVEIRA, Laís Maria Costa Pires; GARCIA, Tânia Marli Rocha. Agência profissional em uma comunidade de prática: uma experiência da professora Ana. In: DE PAULA, Enio Freire; CYRINO, Márcia Cristina de Costa Trindade (Orgs.). Identidade profissional de professores que ensinam Matemática em contextos de formação. São Paulo: Pimenta Cultural, 2020, p. 96-112.

PIRES, Eliandra Moraes et al. Colaboração em uma pesquisa em educação matemática: relações dialógicas e exotopia. In: Escola de inverno de Educação Matemática. Anais... Santa Maria: UFSM, 2023, p. 305-313.

PONTE, João Pedro da. Investigar a nossa própria prática. In: GTI (Org.). Reflectir e investigar sobre a prática profissional: Lisboa: APM, 2002, p. 5-28.

PONTE, João Pedro da. Pesquisar para compreender e transformar a nossa própria prática. Educar em Revista, v. 20, n. 24, p. 37-66, 2004.

RODRIGUES, Paulo Henrique. A formação de futuros professores de matemática e o movimento de constituição da Identidade Profissional: instrumentos metodológicos. In: CYRINO, Márcia Cristina de Costa Trindade; DE PAULA, Enio Freire; RODRIGUES, Paulo Henrique (Orgs.). Estudos e pesquisas sobre a formação de professores que ensinam matemática. Curitiba: Editorial Casa, 2022, p. 205-219.

RODRIGUES, Paulo Henrique; CYRINO, Márcia Cristina de Costa Trindade. A identidade profissional na formação inicial de professores de Matemática. In: DE PAULA, Enio Freire; CYRINO, Márcia Cristina de Costa Trindade (Orgs.). Identidade profissional de professores que ensinam Matemática em contextos de formação. São Paulo: Pimenta Cultural, 2020, p. 69-95.

Published

2024-09-20

Issue

Section

Dossiê: Formação de professores que ensinam matemática e Identidade Profissional Docente