The professional path as a component of the knowing, being, and doing of the teacher educators in a Mathematics education program

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/nupem.2024.16.39.8954

Keywords:

Mathematics Teacher Educators, Teacher Identity, Teacher Knowledge

Abstract

This text is an excerpt from a doctoral dissertation in an Education Program. It aims to discuss the formation of teacher educators’ identity, the knowledge required for the profession, and the professional trajectory as components of knowing, being, and doing of nine professors in a public university Mathematics education program. The research used a qualitative approach. Document analysis and semi-structured interviews were used to generate data. The results were interpreted through content analysis from the theoretical perspective of teacher education. These results proved that the individual becomes a teacher educator throughout their professional journey and with each lived experience. Teacher education is a complex and multifaceted task that requires the individual teacher to take an active role in their education. However, we recognize the identity and knowledge involved in being and doing as a teacher.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Fontes

P1. Entrevista concedida a Caroline Paula Cellini. Campo Grande, 08 maio 2022.

P2. Entrevista concedida a Caroline Paula Cellini. Campo Grande, 10 maio 2022.

P3. Entrevista concedida a Caroline Paula Cellini. Campo Grande, 17 maio 2022.

P4. Entrevista concedida a Caroline Paula Cellini. Campo Grande, 20 maio 2022.

P5. Entrevista concedida a Caroline Paula Cellini. Campo Grande, 22 maio 2022.

P6. Entrevista concedida a Caroline Paula Cellini. Campo Grande, 24 maio 2022.

P7. Entrevista concedida a Caroline Paula Celini. Campo Grande, 26 maio 2022.

P8. Entrevista concedida a Caroline Paula Cellini. Campo Grande, 28 maio 2022.

P9. Entrevista concedida a Caroline Paula Cellini. Campo Grande, 30 maio 2022.

Referências

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2009.

CUNHA, Renata Cristina. Narrativas autobiográficas de professores iniciantes no Ensino Superior: trajetórias formativas de docentes do curso de Letras – Inglês. 304f. Doutorado em Educação pela Universidade Federal de São Carlos, São Paulo, 2014.

DAY, Christopher. Desenvolvimento profissional de professores: os desafios da aprendizagem permanente. Porto: Porto Editora, 2001.

DUBAR, Claude. A socialização: construção das identidades sociais e profissionais. Porto: Porto Editora, 1997.

FIORENTINI, Dario. Pesquisar práticas colaborativas ou pesquisar colaborativamente? In: BORBA, Marcelo de Carvalho; ARAÚJO, Jussara de Loiola (Orgs.). Pesquisa qualitativa em Educação Matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.

FIORENTINI, Dario; LORENZATO, Sergio. Investigação em Educação Matemática: percursos teóricos e metodológicos. Campinas: Autores Associados, 2006.

FRANCO, Maria Laura Puglisi Barbosa. Análise de conteúdo. Brasília: Ed. Liber Livro, 2008.

GATTI, Bernardete Angelina et al. Professores do Brasil: novos cenários de formação. Brasília: UNESCO, 2019.

GAUTHIER, Clermont et al. Por uma teoria da pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. Ijuí: Unijuí, 2013.

GONÇALVES, Tadeu Oliver; FIORENTINI, Dario. Formação e desenvolvimento profissional de Docentes que formam matematicamente futuros professores. In: FIORENTINI, Dario; NACARATO, Adair Mendes (Orgs.). Cultura, formação e desenvolvimento profissional de professores que ensinam Matemática. São Paulo: Musa, 2005, p. 68-89.

IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional. São Paulo: Cortez, 2001.

JOSSO, Marie-Christine. Experiência de vida e formação. São Paulo: Cortez, 2004.

LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber da experiência. Revista Brasileira de Educação, n. 19, p. 20-28, 2002.

LEDOUX, Paula; GONÇALVES, Tadeu Oliver. Saber ser professor sabendo os saberes de ser professor. Educação em Ciências e Matemática, v. 4, n. 8, p. 48-53, 2008.

MARCELO, Carlos. A identidade docente: constantes desafios. Formação Docente, v. 1, n. 1, p. 109-131, 2009.

MARCELO GARCIA, Carlos. Formação de professores. Para uma mudança educativa. Porto: Porto Editora, 1999.

MARCELO GARCÍA, Carlos. O professor iniciante, a prática pedagógica e o sentido da experiência. Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, v. 2, n. 3, p. 11-49, 2010.

MINAYO, Maria Cecília de Souza (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2010.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo: Hucitec, 2008.

MISKULIN, Rosana Giaretta Sguerra; SILVA, Mariana da Rocha Corrêa. Curso de Licenciatura em Matemática a Distância: uma realidade ou uma utopia? In: JAHN, Ana Paula; ALLEVATTO, Norma Suely Gomes (Orgs.). Tecnologias e Educação Matemática: ensino, aprendizagem e formação de professores. Recife: SEBEM, 2010, p. 105-124.

MIZUKAMI, Maria da Graça Nicoletti. Aprendizagem da docência: professores formadores. In: ROMANOWSKI, Joana Paulin; MARTINS, Lúcia Oliver; JUNQUEIRA, Sérgio Rodrigues Azevedo (Orgs.). Conhecimento local e conhecimento universal: formação docente, aprendizado e ensino. Curitiba: Universitária Champagnat, 2005, p. 69-80.

MOREIRA, Plinio Cavalcanti. O conhecimento matemático do professor: formação na licenciatura e prática docente na escola básica. 202f. Doutorado em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2004.

NÓVOA, Antonio. Os professores e as suas histórias de vida. In: NÓVOA, António (Org.). Vida de professores. Porto: Porto Editora, 2013, p. 11-30.

OLIVEIRA, Hélia. Percursos de identidade do professor de Matemática em início de carreira: o contributo da formação inicial. Quadrante, v. 13, n. 1, p. 115-145, 2004.

OLIVEIRA, Rosa Maria Moraes Anunciato; GAMA, Renata Prenstteter. Desenvolvimento profissional docente e narrativas em diferentes momentos da formação e atuação. Revista da FAEEBA – Educação e Contemporaneidade, v. 23, n. 41, p. 205-219, 2014.

PIMENTA, Selma Garrido. Pesquisa e formação de professores: contextualização histórica e epistemológica de um projeto integrado. In: GUIMARÃES, Valter Soares (Org.). Formar para o mercado ou para a autonomia? Campinas: Papirus, 2006, p. 67-88.

PIMENTA, Selma Garrido. Professor: formação, identidade e trabalho docente. In: LOPES, Regina Maria Pereira; AZZI, Sandra; PIMENTA, Selma Garrido (Orgs.). Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez, 2009, p. 15-34.

SHULMAN, Lee. Those who understand: knowledge growth in teaching. Educational Researcher, v. 15, n. 2, p. 4-14, 1986.

SHULMAN, Lee. Knowledge and teaching: foundations of the new reform. Harvard Educational Review, v. 57, p. 1-22, 1987.

SOUZA, Cirlei Evangelista Silva. Formadores de professores no Ensino Superior: olhares para trajetórias e ações formativas. 331f. Doutorado em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2011.

TARDIF, Maurice. Saberes docente e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.

TARDIF, Maurice. Saberes docente e formação profissional. 15 ed. Petrópolis: Vozes, 2013.

TARDIF, Maurice. Saberes docente e formação profissional. 17 ed. Petrópolis: Vozes, 2014.

TARDIF, Maurice; RAYMOND, Danielle. Saberes, tempo e aprendizagem do trabalho no magistério. Educação e Sociedade, v. 21, n. 73, p. 209-244, 2000.

WIELEWSKI, Sergio Antonio; PALARO, Luzia Aparecida; WIELEWSKI, Gladys Denise. O Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência – PIBID/Matemática/UFMT auxiliando na Formação Inicial. Revista de Educação em Ciências e Matemática, v. 10, n. 20, p. 29-38, 2014.

ZANCHET, Beatriz Maria Boéssio Atrib et al. Tempos e espaços de inserção e desenvolvimento profissional de docentes universitários iniciantes. In: CUNHA, Maria Isabel da (Org.). Estratégias institucionais para o desenvolvimento profissional docente e as assessorias pedagógicas universitárias: memórias, experiências, desafio e possibilidade. Araraquara: Junqueira & Marin Editores, 2014, p. 187-213.

Published

2024-09-20

Issue

Section

Dossiê: Formação de professores que ensinam matemática e Identidade Profissional Docente