The influence of instrumental timbre on the perception of tonal melodies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/23179937.2023.11.3.8209

Keywords:

Instrumental timbre, Melodic perception, Concentration in listening, Flow Theory, Music Perception

Abstract

This text is part of a Master’s research in Music, aimed to investigate whether the timbre of a student’s primary instrument facilitates melodic (tonal) perception, using the state of concentration as observed through the lens of the Flow Theory. Employing a qualitative approach, this research involved 17 students from three public music conservatories in Paraná, Brazil. Students’ melodic perceptions were evaluated based on exercises recorded in their primary instrumental timbre (TIP) and with other timbres (OTI). The DFS-2 scale was used to investigate the correlation between students’ performance and concentration during the exercises. Even though the results are not generalizable, it was observed that the TIP could enhance ease in perceiving tonal melodies and promote increased, improved, and more sustained concentration during listening toward Flow. These findings contribute to fostering discussions between music students and teachers regarding the use of timbral diversity in developing listening skills.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jessé Meier de Andrade, Universidade Estadual de Ponta Grossa

Jessé Meier de Andrade é Mestre em Música pela Universidade Estadual do Paraná/Escola de Música e Belas Artes do Paraná, Pós-graduado em Educação Musical pelo CENSUPEG e Licenciado em Música pela Universidade Estadual de Ponta Grossa. Atua como professor colaborador de disciplinas teórico musicais na Universidade Estadual de Ponta Grossa e no Conservatório Maestro Paulino de Ponta Grossa – PR.

Cristiane Hatsue Vital Otutumi, Universidade Estadual do Paraná/Escola de Música e Belas Artes do Paraná

Cristiane Hatsue Vital Otutumi é Doutora e Mestre em Música com foco no ensino da Percepção Musical, bacharel em música popular e especialista em Arteterapia. Desde 2003 atua no ensino superior em disciplinas ligadas à Percepção e Educação Musical. É professora na Universidade Estadual do Paraná UNESPAR/EMBAP e vice-líder do grupo de pesquisa Epistemologias e Práticas em Educação Musical EPEM.

References

ANDRADE, Jessé Meier de. Seu instrumento musical pode facilitar a percepção de melodias? A influência do timbre instrumental e a Teoria do Fluxo na percepção musical. Dissertação (Mestrado em Música). Universidade Estadual do Paraná, Curitiba PR, 2021.

ARAÚJO, Rosane Cardoso de. Experiência do fluxo na prática e aprendizagem musical. Música em Perspectiva, Curitiba, v. 1, n. 2, p. 39-52, 2008.

________________________. Crenças de autoeficácia e teoria do fluxo na prática, ensino e aprendizagem musical. Percepta - Revista de Cognição Musical, Curitiba, v. 1, n. 1, p. 55-66, novembro 2013. ISSN 2318-891X.

BADDELEY, Allan; EYSENCK, Michael; ANDERSON, Michael. Memory. 3ª. ed. Hove/Nova Iorque: Psychology Press, 2020. ISBN 978-0-429-44964-2.

BIGAND, Eduardo. Ouvido afinado. Revista Viver Mente e Cérebro, v. 14, p. 58-63, 2005.

BREGMAN, Albert. Auditory scene analysis: The perceptual organization of sound. Cambridge: MIT Press, 1990.

CAREGNATO, Caroline. Memorização, Percepção Musical e Cognição. Revista Vórtex, Curitiba, v. 5, n. 3, p. 1-19, 2017.

CORREIA, Samantha de Souza Costa et al. Long Dispositional Flow Scale (DFS-2) General: Adaptation to and Validation for Brazilian Portuguese. Trends in Psychology, v. 28, p. 419-436, September 2020. Disponivel em: <https://doi.org/10.1007/s43076-020-00028-0>. Acesso em: 24 Janeiro 2021.

CSIKSZENTMIHALYI, Mihalyi. A psicologia da felicidade. São Paulo: Saraiva, 1992.

___________________________. A descoberta do fluxo: Psicologia do envolvimento com a vida cotidiana. Rio de Janeiro: Rocco, 1999.

___________________________. Beyond, Boredom and Anxiety: experiencing flow in work and play. San Francisco: Jossey-Bass, 2000.

___________________________. Flow: the psychology of optimal experience. New York: Harper Perennial Modern Classics, 2008.

CUSTODERO, Lori Almeida. Buscando desafios, encontrando habilidades: a experiência do fluxo e a educação musical. In: ILARI, B. S. Em busca da mente musical: ensaios sobre os processos cognitivos em música - da percepção à produção. Curitiba: Ed. da UFPR, 2006. Cap. 11, p. 454.

DEUTSCH, Diana. The Psychology of Music. 3ª. ed. San Diego: Academic Press, 2013.

ENGELMANN, Arno. A psicologia da Gestalt e a Ciência Empírica Contemporânea.. Psicologia: Teoria e Pesquisa, Brasília, jan-abr 2002. 01-16.

GIBBS, Raymond. W. Jr. Enbodiment and cognitive science. Cambridge: Cambridge University Press, 2006.

GODINHO, José Carlos. O corpo na aprendizagem e na representação mental da música. In: ILARI, B. S. Em busca da mente musical: ensaios sobre processos cognitivos em música - da percepção à produção. Curitiba: Ed. da UFPR, 2006. p. 454.

GOMES, Simone Salvador. Quando o jogo flui: uma investigação sobre a Teoria do Fluxo no voleibol (Dissertação de Mestrado). Juiz de Fora: Universidade Federal de Juiz de Fora - Programa de Pós Graduação em Educação Física, 2010.

GONZÁLEZ, Mónica Balo; CASTRO, Pilar Lago; BARRANCO, Luis Ponce de León. La diversidad tímbrica en el dictado musical a dos voces como estrategia para. Revista Electrónica de Música en la Educación, v. 36, p. 1-16, Dezembro 2015. ISSN 1575-9563. Disponivel em: <http://musica.rediris.es/leeme>. Acesso em: 11 dezembro 2020.

HALPERN, Andrea; MÜLLENSIEFEN, Daniel. Effects of timbre and tempo change on memory for music. The Quarterly Journal of Experimental Psychology, v. 61, n. 9, p. 1371-1384, 2007.

HINTON, Dallas Elton. The effect of different musical timbres on students identification of melodic intervals. Vancouver: (Tesis Doctoral) Educational Research Institute of British Columbia, 1982. Disponivel em: <http://eric.ed.gov/?id=ED220380>. Acesso em: 10 dezembro 2020.

JACKSON, Suzan; EKLUND, Robert. The flow scales manual. Morgantown: Fitness Information Technology, 2004.

JAMIESON, Susan. Likert scales: how to (ab)use them. Medical Education, v. 38, n. 12, p. 1217-1218, 2004. Disponivel em: <http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.474.608&rep=rep1&type=pdf>. Acesso em: 16 fevereiro 2021.

KAMEI, Helder Hiroki. Flow: o que é isso? Um estudo psicológico sobre experiências ótimas de fluxo na consciência, sob a perspectiva da Psicologia Positiva. Dissertação (Mestrado em Psicologia da USP). São Paulo, p. 345. 2010.

KELLER, Johannes; LANDHÄUBER, Anne. The Flow Model Revisited. In: ENGESER, Stefan. Advances in Flow Research. New York: Springer, 2012. p. 51-64.

LANGE, Kathrin; CZERNOCHOWSKI, Daniela. Does this sound familiar? Effects of timbre change on episodic retrieval of novel melodies. Acta Psychologica, v. 143, p. 136-145, April 2013. Disponivel em: <http://dx.doi.org/10.1016/j.actpsy.2013.03.003>. Acesso em: 29 jun. 2020.

LEHMANN, Andreas C.; SLOBODA, John A.; WOODY, Robert H. Psychology for Musicians: Understanding and Acquiring the Skills. New York: Oxford University Press, 2007.

LEVITIN, Daniel. Em busca da mente musical. In: (ORG.), B. S. I. Em busca da mente musical: ensaios sobre os processos cognitivos em música - da percepção à produção. Curitiba: Ed. da UFPR, 2006. p. 454.

LIMA, Letícia Dias de. Percepção musical e cognição: abordagem de aspectos rítmicos no treinamento auditivo. São Paulo: Dissertação (Mestrado em Música) - Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho", Instituto de Artes, 2018.

LOUREIRO, Maurício Alves; PAULA, Hugo Bastos de. Timbre de um instrumento musical: caracterização e representação. Per Musi - Revista Acadêmica de Música, Belo Horizonte, v. 14, p. 57-81, jul - dez 2006. Disponivel em: <http://musica.ufmg.br/permusi/permusi/port/numeros/14/num14_cap_05.pdf>. Acesso em: 03 Novembro 2019.

MADALOZZO, Tiago. A prática criativa e a autonomia musical infantis: sentidos musicais e sociais do envolvimento de crianças de cinco anos de idade em atividades de musicalização. Curitiba: (Tese de Doutorado em Música) - Universidade Federal do Paraná, 2019.

MARVIN, Elizabeth West; BRINKMAN, Alexander. The effect of the key color and timbre on absolute pitch recognition in musical context. Music Perception: an interdisciplinary, v. 18, n. 2, p. 111-137, 2000.

MELARA, Robert D.; MARKS, Lawrence E. Interaction among auditory dimensions: Timbre, pitch, and loudness. Perception & Psychophysics, v. 48, p. 169-178, 1990.

NOGUEIRA, Marcos. A semântica do entendimento musical. In: ILARI, B. S.; ARAÚJO, R. C. D. Mentes em música. Curitiba: Ed. UFPR, 2010. p. 206.

PRIVETTE, Gayle. Peak experience, peak performance, and flow: A comparative analysis of positive human experiences. Journal of Personality and Social Psychology, Washington, v. 45, n. 6, p. 1361-1368, 1983.

RADVANSKY, Gabriel A.; POTTER, Julie K. Source cuing: Memory for melodies. Memory and Cognition, v. 28, n. 5, p. 693-699, 2000. Disponivel em: <https://link.springer.com/article/10.3758/BF03198403>. Acesso em: 04 março 2021.

SCHELLENBERG, Glenn; TREHUB, Sandra. Good pitch memory is widespread. Psychological Science, v. 14, p. 262-266, 2003.

SEDLÁR, Matin. Relationships between Flow Experience, Life Meaningfulness and Subjective Well-being in Music Students. Psychologie a jeji kontexty, v. 5, n. 1, p. 89-104, 2014.

SNYDER, Bob. Music and Memory: An Introduction. Cambridge/Londres: The MIT Press, 2000.

STOCCHERO, Mariana de Araújo. Experiências de fluxo na Educação Musical: um estudo sobre motivação. Dissertação (Mestrado - Universidade Federal do Paraná). Curitiba, p. 134. 2012.

TAUBE, Geraldo Gabriel. El timbre musical y su incidencia en la decodificación de secuencias. Revista Iberoamericana de Educación, 2006. ISSN 1681-5653.

TONI, Anderson. A relação entre emoção e engajamento em aulas de prática em conjunto. Curitiba: (Dissertação de Mestrado em Música) - Universidade Federal do Paraná, 2020.

TRAINOR, Laurel; WU, Luann; TSANG, Cristine. Long-term memory for music: infants remember tempo and timbre. Developmental Science, p. 289-296, 2004.

Published

2024-01-18

How to Cite

Meier de Andrade, J., & Hatsue Vital Otutumi, C. (2024). The influence of instrumental timbre on the perception of tonal melodies. Vortex Music Journal, 11(3), 1–29. https://doi.org/10.33871/23179937.2023.11.3.8209

Issue

Section

Research Papers