The Importance of Critical Environmental Education as a Driving Force for Socio-Political Mobilizations

Main Article Content

Allexandder Fernandes França
Shalimar Calegari Zanatta

Abstract

This article aims to discuss and examine whether the dissemination of Critical Environmental Education could serve as a response to the global environmental crisis. By identifying the relationships between capital, power structures, and predatory anthropogenic actions, this form of education—despite considerable challenges on a planetary scale—might foster profound awareness, drive direct actions, and spur socio-political mobilizations that question capital’s influence on educational and media systems, the normalization of environmental degradation, and consumerist culture. The school context, through an interdisciplinary and inclusive approach, becomes essential to understanding the complexity of the Anthropocene era, aiming to cultivate political, critical, and environmental consciousness. Such awareness is indispensable across all societal spheres to forge a global movement of action, enabling communities to confront socio-environmental challenges and pursue a sustainable and inclusive future.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Artigos
Author Biographies

Allexandder Fernandes França, UNESPAR-Pvaí

Mestre em Ensino pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino – PPIFOR, da Universidade Estadual do Paraná – Campus Paranavaí. Editor Chefe no Jornal Noroeste, Nova Esperança, PR.

Shalimar Calegari Zanatta, UNESPAR-Pvaí

Doutora em Física. Professora Associada Colegiado de Ciências Biológicas e Programa de Pós-Graduação e Ensino: Formação Docente Interdisciplinar, da Universidade Estadual do Paraná, campus Paranavaí.

Paulo Cesar Gomes, Unesp

Doutor em Educação para a Ciência, Professor Assistente Doutor na Universidade Estadual Paulista – Unesp, Campus Botucatu. Docente do Programa de Pós-Graduação em Ensino: Formação Docente Interdisciplinar (PPIFOR/UNESPAR).

References

ATTENBOROUGH, David. Nosso planeta. Direção: Jonathan Hughes, Alastais Fothergill, Keith Scholey. Netflix. Reino Unido: Netflix, 2019, disponível em https://www.netflix.com/br/title/80049832. Acesso em 15 set. de 2023.

CAPRA, Fritjof. O ponto de mutação: a ciência, a sociedade e a cultura emergente. São Paulo: Cultrix, 2012.

CASTELLS, Manuel. Comunicação e poder. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 2009.

COELHO, Leandro Jorge; CAMPOS, Luciana Maria Lunardi. Pedagogia histórico-crítica e pesquisa em ensino de Ciências: uma análise de dissertações e teses (2005-2015). In: CAMPOS, L.M. L.; DINIZ, R. E. S.. (Org.). Ensino de ciências e pedagogia histórico-crítica: fortalecendo aproximações. 1ed.São Paulo: Livraria da Física, 2022, v. 1, p. 17-44.

DIAS, Vaudenir Pereira; GOMES, Paulo Cesar. Contribuições da Educação Ambiental Crítica para compreender a Crise Ambiental. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, [S. l.], v. 13, n. 2, p. 1–26, 2022. Disponível em: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3385 . Acesso em: 1 abr. 2024.

EXTINCTION REBELLION GLOBAL. Os nossos valores. 2021. Disponível em: https://rebellion.global/why-rebel/.

FOSTER, John Bellamy. Ecology against capitalism. Nova York: Monthly Review Press, 2002.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. São Paulo: Editora Paz e Terra, 2021b.

GADOTTI, Moacir. Educação e poder: introdução à pedagogia do conflito. São Paulo: Cortez Editora, 2000.

GIROUX, Henry. Teoria crítica e resistência em educação: para além das teorias de reprodução. Petrópolis: Vozes, 2019.

GIROUX, Henry A. On critical pedagogy. Nova York: Bloomsbury Publishing, 2011.

HARVEY, David. O enigma do capital: E as crises do capitalismo. Editora Boitempo, 2014.

HOOKS, Bell. Where we stand: class matters. Nova York: Routledge, 2000.

LATOUCHE, Serge. Pequeno tratado do decrescimento sereno. Porto Alegre: Editora Sulina, 2010.

LEFF, Enrique. Saber ambiental: sustentabilidade, racionalidade, complexidade, poder. Petrópolis: Vozes, 2001.

LEONARD, Annie. The story of stuff: how our obsession with stuff is trashing the planet, our communities, and our health - And a Vision for Change. Nova York: Free Press, 2010.

LAVAL, Christian. A escola não é uma empresa: o neoliberalismo em ataque ao ensino público. Tradução Mariana Echalar. 1. Ed. São Paulo: Boitempo, 2019

LAYRARGUES, Philippe Pomier; LIMA, Gustavo Ferreira da Costa. Mapeando as macrotendências político pedagógicas da educação ambiental contemporânea no Brasil. Gestão democrática da educação: atuais tendências, novos desafios. São Paulo: CorteZ, 1998, p. 33-57.

MAIA, Jorge Sobral da Silva; MENDES, Carolina Borghi. Estratégias para o enfrentamento da crise ambiental no contexto da sociedade capitalista: reflexões sobre a sustentabilidade. In: MAIA, Jorge Sobral da Silva; CAMPOS, Luciana Maria Lunardi; MASSI, Luciana (ORG.) Pedagogia histórico crítica, educação em ciência e educação ambiental crítica. São Paulo: Livraria da Física, 2022.

MARX, Karl. O capital: crítica da economia política. Livro I: o processo de produção do capital. São Paulo: Boitempo, 2013.

MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. Manifesto comunista. São Paulo: Boitempo, 2010.

MENDES, Carolina Borghi et. al. Pedagogia histórico-crítica e a psicologia histórico-cultural: contribuições para a educação em ciência. In: MAIA, Jorge Sobral da Silva; CAMPOS, Luciana Maria Lunardi; MASSI, Luciana (ORG.) Pedagogia histórico crítica, educação em ciência e educação ambiental crítica. São Paulo: Livraria da Física, 2022.

MERCHANT, Caroliny. The death of nature: women, ecology, and the scientific revolution. São Francisco: HarperOne, 1980.

OJALA, Maria. Regulating emotions: ecological validity of the emotion regulation questionnaire. Learning and individual differences, 2012, v. 22, n., p. 610-615.

ORR, David. W. Earth in mind: on education, environment, and the human prospect. Whashington DC: Island Press, 1994.

PRADO, Gabriela Cristina pinto; MORGADO, Bruna Tavares; PINTO, Eliane Aparecida Toledo. A inserção da educação ambiental nos conteúdos curriculares em escolas públicas de Bauru/SP. In: SPAZZIANI, Maria de Lourdes; VIEIRA, Carolina Letícia Zilli; GHELLER-COSTA, Carla (ORG.) Educação ambiental: conceitos e aplicações, 1.ed. São Paulo: livraria da física, 2020.

SHIVA, Vandana. Staying Alive: women, ecology, and development. Londres: Zed Books, 1988.

SAVIANI, Dermeval. Crise estrutural, conjuntura nacional, coronavirus e educação – o desmonte da educação nacional. Rev. Exitus, Santarém , v. 10, e020063, 2020 . Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2237-94602020000100012&lng=pt&nrm=iso . Acessos em 02 abr. 2024

SOARES, Rafaela de Kátia; TEIXEIRA, Lucas André. Os conteúdos da educação ambiental para a educação infantil nos documentos oficiais: uma análise histórico-crítica. In: MAIA, Jorge Sobral da Silva; MENDES, Carolina Borghi (ORG). Pesquisas em educação ambiental crítica, São Paulo: Livraria da física, 2022.

THE GUARDIAN. Climate strikers bring protest to the web to demand a fossil fuel-free future. The Guardian, 2020. Disponível em https://www.theguardian.com/environment/2020/mar/13/climate-strikers-bring-protest-to-the-web-to-demand-a-fossil-fuel-free-future . Acesso em 15 set. 2023.