The Convergence of Nonviolent and Pragmatic Communication Exploring Theories of Communication in Conflict Resolution

Main Article Content

Marina Chiara Legroski
Paula Eduarda Marconi

Abstract

Interpersonal communication plays a crucial role in the conflict resolution process, being especially relevant in educational and organizational contexts. The present research investigates the interconnection between Nonviolent Communication (NVC) and the pragmatic theories of politeness and relevance, seeking to understand how these approaches can influence the choice of communicative strategies to promote a more respectful and efficient interaction. The main objective is to analyze how Sperber and Wilson's (1995) relevance theory and Brown and Levinson's (1987) politeness theory interact with Marshall Rosenberg's (2021) NVC in the context of conflict resolution. The methodology used was qualitative analysis, based on examples extracted from the work of Rosenberg (2021) and everyday situations, addressing communicative choices that impact interpersonal relationships. The results show that relevance theory helps to understand how communicative choices are processed and interpreted by interlocutors, while politeness theory suggests strategies that protect the "face" of individuals during interaction. The research concludes that the application of NVC, aligned with the pragmatic theories of relevance and politeness, can promote more empathetic and effective communication, essential for conflict resolution and strengthening interpersonal relationships.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Artigos
Author Biographies

Marina Chiara Legroski, Universidade Federal do Paraná

Professora adjunta do Departamento de Linguística e Literatura da Universidade Federal do Paraná e professora colaboradora do Programa de Pós-graduação em Letras da mesma universidade.  Desenvolve pesquisa em semântica, pragmática, interfaces da semântica e pragmática, filosofia da linguística. Atualmente, se dedica a pesquisar mentira, fake news, impolidez (palavrões, ofensas) e assuntos correlatos.

Paula Eduarda Marconi, Universidade Federal do Paraná

Licenciada em Letras Português-Inglês da Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR). Mestranda em Linguística da Universidade Federal do Paraná (UFPR).

References

BRASIL. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. Resolução nº 510, de 07 de abril de 2016. Disponível em: https://www.gov.br/conselho-nacional-de-saude/pt-br/atos-normativos/resolucoes/2016/resolucao-no-510.pdf/view Acesso em: 23 jun. 2025

BROWN, Penelope; LEVINSON, Stephen C. Politeness Some Universal In Language Usage, New York: Cambridge University Press, 1987.

CANAL, Tudo de ruim. Humilhação de Professores do Parana na Distribuição de Aulas. YouTube, 29 jan. 2025. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=bVeXaLPEVAo Acesso em: 24 de fev. 2025

MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de Metodologia Científica. Editora Atlas, 2003.

MARCONDES, Danilo. As armadilhas da linguagem: significado e ação para além do discurso. Rio de Janeiro: Zahar, 2017.

PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani Cesar de. Metodologia do Trabalho Científico: Métodos e Técnicas da Pesquisa e do Trabalho Acadêmico. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.

PR: Professores sofrem humilhações e perdem suas vagas em processo seletivo. Curitiba, Paraná: A nova Democracia, 2025. Disponível em: https://anovademocracia.com.br/pr-professores-sofrem-humilhacoes-e-perdem-suas-vagas-em-processo-seletivo Acesso em: 23 jun. 2025

[PR] Enfrentar a humilhação imposta por Ratinho Jr. e SEED aos professores do PSS! É preciso revogar o Projeto Parceiro da Escola e o NEM!. Executiva Paranaense de Estudantes de Pedagogia, 2025. Disponível em: https://exnepe.com/2025/02/04/enfrentar-a-humilhacao-imposta-por-ratinho-jr-e-seed-aos-professores-do-pss-e-preciso-revogar-o-projeto-parceiro-da-escola-e-o-nem/ Acesso em: 23 jul. 2025.

ROSENBERG, Marshall B. Comunicação Não Violenta: Técnicas para aprimorar relacionamentos pessoais e profissionais. São Paulo: Ágora, 2021.

SPERBER, Dan; WILSON, Deirdre. Relevance Communication and Cognition, Reino Unido: Blackwell, 1995.