DCnet: A Spatial Representation of Chains of Consecutive Dominants

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Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/23179937.2022.10.2.7122

Keywords:

Antonio Carlos Jobim, Harmony, Spatial representations of chord relations, DCnet, Chains of consecutive dominants

Abstract

The present article, derived from a broad research, examines in detail and systematically the use of variants of chains of consecutive dominants in a corpus of pieces composed by Antonio Carlos Jobim. The development of a theoretical model formed by a set of assumptions, concepts, typologie, and analytical tools allows the classification of variants and their plotting in an original planar graphic scheme labeled DCnet, in which rectangles represent chords of "dominant-seventh" quality, arranged according to three basic axes. This strategy highlights the considerable multiplicity of alternatives (especially non-normative ones) present in the repertoire. Studies derived from this proposal are planned to be pursued in the future aiming to investigate the reasons for this diversity, as well as to provide a proper generalization for the model, considering other repertoires.

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Author Biographies

Carlos Almada, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Carlos Almada é professor associado da Escola de Música da UFRJ e, desde 2011, membro permanente do Programa de Pós-Graduação em Música da mesma instituição. Mestre e doutor em Música pela UNIRIO, com pesquisa teórico-analítica referente à Primeira Sinfornia de Câmara op.9 de Schoenberg. Pesquisador com participação em dezenas de congressos nacionais e internacionais e artigos publicados em periódicos científicos. Autor dos livros Arranjo (2001), A Estrutura do Choro (2006), Harmonia Funcional (2009), Contraponto em Música Popular (2013) e Nas Fronteiras da Tonalidade (2016). Membro da Associação Brasileira de Teoria e Análise TeMa. Editor-chefe do periódico MusMat: Brazilian Journal of Music and Mathematics e líder do grupo de pesquisa MusMat. E-mail: carlosalmada@musica.ufrj.br

Max Kühn, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Max Kühn é carioca, compositor, graduado no curso de composição da Escola de Música da Universidade Federal do Rio de Janeiro na classe de Liduino Pitombeira. Atualmente está em fase de conclusão de seu mestrado em processos criativos desenvolvido sob orientação de Carlos Almada no Programa de Pós-Graduação em Música da UFRJ. Tem diversos trabalhos publicados ligados à musicologia sistemática com ênfase nos campos da modelagem sistêmica e música popular. E-mail: maxkuhn@ufrj.br

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Published

2022-10-26

How to Cite

Almada, C., & Kühn, M. (2022). DCnet: A Spatial Representation of Chains of Consecutive Dominants. Vortex Music Journal, 10(2), 1–22. https://doi.org/10.33871/23179937.2022.10.2.7122

Issue

Section

Research Papers

Metrics