Notes on Psychological Suffering and Musical Performance

Visualizações: 100

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/23179937.2023.11.1.7117

Keywords:

Musical Performance, Superego, Sublimation, Death Drive, Conservatorial tradition

Abstract

Aiming at an analysis of the psychological suffering which musicians may experience in performance situations, this paper puts forward some ideas largely based on the metapsychology of Sigmund Freud and on a critical view of university-level education of musical interpreters. It is argued, at first, that ethical and moral injunctions put upon performers throughout their education could be identified metapsychologically as superegoic. Another part of the investigation verses on possible relations between Superego, death drive and sublimation in the production of unhealthy practices in the study and preparation of performances. This part of the discussion will also consider the different ways in which the Ego might relate with its ideal instances. The last portion of the paper consists in an analysis of passages from Thomas Bernhard’s der Untergeher, based on the hypotheses hereby brought to light.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luigi Brandão, Universidade Federal de Minas Gerais

Luigi Brandão é Bacharel em Música (violão) pela Universidade do Estado de Santa Catarina (2021), Mestre em Música pela mesma instituição (2020) e Doutorando em Música pela Universidade Federal de Minas Gerais, na linha de Performance Musical, sob orientação do professor Flavio Barbeitas.

Flavio Barbeitas, Universidade Federal de Minas Gerais

Flavio Barbeitas é Bacharel em Música (violão) pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1992), Mestre em Música pela mesma instituição (1995), Doutor em Estudos Literários pela Universidade Federal de Minas Gerais/Università di Bologna (2007), com pós-doutorado em Musicologia pela Universidade Nova de Lisboa. Professor Associado na Escola de Música da UFMG, atua nos níveis de Graduação e Pós-graduação — linhas de pesquisa Performance Musical e Música e Cultura.

References

ALMEIDA, Alexandre Zamith. Por uma visão de música como performance. Opus, Porto Alegre, v. 17, n. 2, p. 63–76, 2011.

BAILLY, Anatole. Dictionnaire Grec Français. Paris: Hachette, 2000.

BERNHARD, Thomas. O náufrago. 2. ed. São Paulo: Compainha das Letras, 2006.

BITTAR, Valeria Maria Fuser. Músico e ato. 2012. Tese de Doutorado - Universidade Estadual de Campinas — Instituto de Artes, Campinas, 2012.

CERVANTES, Miguel. Dom Quixote. Dois Irmãos: Clube de Literatura Clássica, 2021.

CHURCHER, John. Conversation and Interpretation. Em: 2002, Manchester. Anais [...]. . Em: NORTH WEST INSTITUTE OF DYNAMIC PSYCHOTHERAPY CONFERENCE ON FORM AND FEELING. Manchester Disponível em: https://www.researchgate.net/profile/John_Churcher/publication/277712234_Conversation_and_Interpretation/links/5570cd9e08aedcd33b29303a.pdf. Acesso em: 30 ago. 2022.

CLÉRO, Jean-Pierre. Concepts lacaniens. Cités, Paris cedex 14, v. 16, n. 4, p. 145–158, 2003. DOI: 10.3917/cite.016.0145. Disponível em: https://www.cairn.info/revue-cites-2003-4-page-145.htm DOI: https://doi.org/10.3917/cite.016.0145

CUNNINGHAM, Valentine. It is no sin to limp. Journal of Literature & Theology, [S. l.], v. 6, n. 4, p. 303–309, 1992. DOI: https://doi.org/10.1093/litthe/6.4.303

DIEHL, Sara Lyn. A Selected Review of Prevention and Non-Surgical Treatment Options for Musculoskeletal Performance-Related Injuries Common Among Oboists. 2016. Doctoral Essay - University of Miami, Coral Gables, 2016.

DORSCHEL, Andreas. Music as Play: A Dialogue. Em: Virtual works, actual things: Essays in music ontology. Leuven: Leuven University Press, 2018. p. 115–135. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv4rfrd0.8

FREUD, Sigmund. O Inconsciente. Em: Introdução ao Narcisismo, Ensaios de Metapsicologia e outros textos (1914-1916). Obras completasSão Paulo: Compainha das Letras, 2010. p. 99–169.

FREUD, Sigmund. O Mal-Estar na Cultura [Das Unbehagen in der Kultur]. Em: Cultura, sociedade e religião: O mal-estar na cultura e outros escritos. Obras Incompletas de Sigmund FreudBelo Horizonte: Autêntica, 2020. a. p. 305–410.

FREUD, Sigmund. As pulsões e seus destinos. Belo Horizonte: Autêntica, 2020. b.

FREUD, Sigmund. Além do princípio de prazer. Belo Horizonte: Autêntica, 2020. c.

FULGÊNCIO, Leopoldo. As especulações metapsicológicas de Freud. Natureza humana, [S. l.], v. 5, n. 1, p. 129–173, 2003. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1517-24302003000100005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 25 maio. 2021.

GIL, Susana Castro. Virtuositas noster qui es in Parnaso. 2021. Disponível em: https://www.researchcatalogue.net/view/759860/760126. Acesso em: 24 ago. 2022.

GOEHR, Lydia. Being True to the Work. The Journal of Aesthetics and Art Criticism, [S. l.], v. 47, n. 1, p. 55–67, 1989. DOI: 10.2307/431993. Disponível em: http://www.jstor.org/stable/431993. Acesso em: 27 maio. 2021. DOI: https://doi.org/10.2307/431993

GOETHE, Johann Wolfgang. Fausto. Dois Irmãos: Clube de Literatura Clássica, 2022.

ISRAËL, Lucien. Introduction. Em: Boiter n’est pas pécher. HypothèsesToulouse: Érès, 2010. p. 9–16. Disponível em: https://www.cairn.info/boiter-n-est-pas-pecher--9782749212968-p-9.htm DOI: https://doi.org/10.3917/eres.israe.2010.01

KLICKSTEIN, Gerald. The Musician’s Way: A Guide to Practice, Performance, and Wellness. New York: Oxford University Press, 2009.

LATTANZIO, Felipe. Por que criamos? Reflexões psicanalíticas sobre a gênese da arte. Moscaico: estudos em psicologia, [S. l.], v. III, n. 1, p. 1–11, 2008.

LIMA, Ronise Costa; SILVA, Talita Naiara Rossi; ALVES, Gisele Beatriz de Oliveira; SAMPAIO, Rosana Ferreira; FONSECA, João Gabriel Marques; LACERDA, Leonardo Lobão; PINHEIRO, Tarcísio Márcio Magalhães. Comprehensive Health Care Program for Performing Artists: account of the experience developed in an University service in Minas Gerais. Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo, [S. l.], v. 27, n. 2, p. 221–227, 2016. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v27i2p221-227

NATTIEZ, Jean-Jacques. O combate entre Cronos e Orfeu. Ensaios de semiologia musical aplicada. São Paulo: Via Lettera, 2005.

PERALDI, Nicolas. Boiter n’est pas un péché: L’exclusion comme enfermement. Esprit (1940-), [S. l.], n. 330 (12), p. 24–43, 2006. Disponível em: http://www.jstor.org/stable/24259115. Acesso em: 30 ago. 2022. DOI: https://doi.org/10.3917/espri.0612.0024

POURADIER, Maud. La musique disciplinée. Le contrôle de la musique dans les conservatoires français du XIX e siècle. Musurgia, [S. l.], v. 14, n. 1, p. 5–13, 2007. Disponível em: http://www.jstor.org/stable/40591474. Acesso em: 25 ago. 2020.

RABELO, Laura Cohen. Canção sem palavras. Belo Horizonte: Scriptum, 2017.

RABELO, Laura Cohen. Caruncho. Belo Horizonte: Impressões de Minas, 2022.

REGELSKI, Thomas A. The Aristotelian Bases of Praxis for Music and Music Education as Praxis. Philosophy of Music Education Review, [S. l.], v. 6, n. 1, p. 22–59, 1998. Disponível em: http://www.jstor.org/stable/40327113. Acesso em: 26 ago. 2022.

REIS, Carla Silva. O piano na universidade brasileira: trajetórias em contraponto. Curitiba: Appris, 2020.

RINK, John. The Work of the Performer. Em: DE ASSIS, Paulo (org.). Virtual Works – Actual Things. Essays in Music Ontology[s.l.] : Leuven University Press, 2018. p. 89–114. DOI: 10.2307/j.ctv4rfrd0.7. Disponível em: http://www.jstor.org/stable/j.ctv4rfrd0.7. Acesso em: 4 out. 2020. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv4rfrd0.7

ROUDINESCO, Elizabeth; PLON, Michel. Dicionário de psicanálise. Rio de Janeiro: Zahar, 1998.

TRAVASSOS, Elizabeth. Apontamentos sobre estudantes de música e suas experiências formadoras. Revista da ABEM. Porto Alegre, v. 12, p. 11–19, 2005.

WEB GALLERY OF ART. Disponível em: <https://www.wga.hu/frames-e.html?/html/r/ribera/2/index.html>. Acesso em 16 mai. 2023.

Published

2023-05-11

How to Cite

Brandão, L., & Barbeitas, F. (2023). Notes on Psychological Suffering and Musical Performance. Vortex Music Journal, 11(1), 1–29. https://doi.org/10.33871/23179937.2023.11.1.7117

Issue

Section

Research Papers