The Aesthetic Impact of Loudness War in Angra's Discography

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Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/23179937.2022.10.2.6822

Keywords:

Angra, Loudness War, Music Production, Mixing, Mastering

Abstract

The present work proposes to analyze the aesthetic impact of loudness war on Angra's discography, verifying how it affected the band's albums (in terms of equalization, compression and limitation), the reflection of such factors on the aesthetic experience of hearing, and the possibility that Angra has incorporated characteristics resulting from it to its aesthetic proposal in the albums released in the post-streaming period. Along with listening to the material and analyzing the waveforms, the methodology, inspired by Deruty and Tardieu (2014), consists of measuring and analyzing true peak, RMS, peak to RMS, and loudness of Angra's nine studio albums. In conclusion, some evidence of the alignment of Angra's discography with the loudness war is presented, with due reservations, addressing psychoacoustic, timbristic and stylistic issues; and evidence is presented that Angra incorporated in the post-streaming aesthetic characteristics resulting from it, specifying which were such features.

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Author Biographies

Lucas Antunes Mesquita, Universidade Federal de Uberlândia (UFU)

Lucas Antunes Mesquita é Mestre em Música pela UFU (2020) com trabalho focado em produção musical. Possui Licenciatura em Música com habilitação em Violão pela UFU (2017). Atua como músico e produtor musical no Âmbar Estúdio (https://www.instagram.com/ambaraudioestudio) em Uberlândia/MG.

Carlos Roberto Ferreira Menezes Júnior, Universidade Federal de Uberlândia (UFU)

Carlos Roberto Ferreira de Menezes Júnior é docente adjunto dos cursos de graduação e pós-graduação em música da Universidade Federal de Uberlândia atuando na área de música popular (harmonia, arranjo e história) e na área de música e novas tecnologias. Doutor em música pela ECA/USP na área de processos de criação musical. Mestre na área de inteligência artificial / computação sônica pela UFU (conclusão em julho de 2007). Possui graduação em Bacharelado em Violão e Licenciatura Plena em música pela UFU (2003). Coordenador do laboratório de produção musical da UFU. Fundador e integrante do quarteto vocal VagaMundo, que completa 25 anos de existência em 2022.

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Published

2022-09-29

How to Cite

Mesquita, L. A., & Menezes Júnior, C. R. F. (2022). The Aesthetic Impact of Loudness War in Angra’s Discography. Vortex Music Journal, 10(2), 1–35. https://doi.org/10.33871/23179937.2022.10.2.6822

Issue

Section

Dossier “55 years of Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band”

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