The Aesthetic Impact of Loudness War in Angra's Discography

Visualizações: 273

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/23179937.2022.10.2.6822

Keywords:

Angra, Loudness War, Music Production, Mixing, Mastering

Abstract

The present work proposes to analyze the aesthetic impact of loudness war on Angra's discography, verifying how it affected the band's albums (in terms of equalization, compression and limitation), the reflection of such factors on the aesthetic experience of hearing, and the possibility that Angra has incorporated characteristics resulting from it to its aesthetic proposal in the albums released in the post-streaming period. Along with listening to the material and analyzing the waveforms, the methodology, inspired by Deruty and Tardieu (2014), consists of measuring and analyzing true peak, RMS, peak to RMS, and loudness of Angra's nine studio albums. In conclusion, some evidence of the alignment of Angra's discography with the loudness war is presented, with due reservations, addressing psychoacoustic, timbristic and stylistic issues; and evidence is presented that Angra incorporated in the post-streaming aesthetic characteristics resulting from it, specifying which were such features.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lucas Antunes Mesquita, Universidade Federal de Uberlândia (UFU)

Lucas Antunes Mesquita é Mestre em Música pela UFU (2020) com trabalho focado em produção musical. Possui Licenciatura em Música com habilitação em Violão pela UFU (2017). Atua como músico e produtor musical no Âmbar Estúdio (https://www.instagram.com/ambaraudioestudio) em Uberlândia/MG.

Carlos Roberto Ferreira Menezes Júnior, Universidade Federal de Uberlândia (UFU)

Carlos Roberto Ferreira de Menezes Júnior é docente adjunto dos cursos de graduação e pós-graduação em música da Universidade Federal de Uberlândia atuando na área de música popular (harmonia, arranjo e história) e na área de música e novas tecnologias. Doutor em música pela ECA/USP na área de processos de criação musical. Mestre na área de inteligência artificial / computação sônica pela UFU (conclusão em julho de 2007). Possui graduação em Bacharelado em Violão e Licenciatura Plena em música pela UFU (2003). Coordenador do laboratório de produção musical da UFU. Fundador e integrante do quarteto vocal VagaMundo, que completa 25 anos de existência em 2022.

References

ABRAMUS. ISRC – O Que é e Como Adquirir o Sistema. Disponível em: <https://www.abramus.org.br/musica/isrc/>. Acesso em: 30 set. 2020a.

________. Produtor Musical X Produtor Fonográfico: Quais As Diferenças? Disponível em: <https://www.abramus.org.br/noticias/15238/produtor-musical-x-produtor-fonografico-quais-as-diferencas/>. Acesso em: 30 set. 2020b.

ANGRA. Angels Cry. Rock Brigade, 1993. CD.

______. Aurora Consurgens. Rakibitlou Music, 2006. CD.

______. Aqua. Voice Music, 2010. CD.

______. Biografia. Disponível em: <http://angra.net/ws/biografia/#biografia>. Acesso em 30 mar. 2020.

______. Fireworks. Paradoxx Music, 1998. CD.

______. Holy Land. Rock Brigade, 1996. CD.

______. ØMNI. Cidade: Shinigami Records, 2018. CD.

______. Secret Garden. Universal Music, 2014. CD.

______. Temple of Shadows. Rakibitlou Music, 2004. CD.

______. Rebirth. Paradoxx Music, 2001. CD.

DERUTY, Emmanuel. ‘Dynamic Range’ & The Loudness War, 2011. Disponível em: <https://www.soundonsound.com/sound-advice/dynamic-range-loudness-war>. Acesso em: 2 mar. 2018.

DERUTY, Emmanuel; TARDIEU, Damien. About Dynamic Processing in Mainstream Music. Journal of the Audio Engineering Society. Paris, p. 42-55. jan. 2014.

FLETCHER, Henry; MUNSON, Wilden. Loudness, its definition, measurement and calculation. Journal of the Acoustical Society of America 5. p. 82-108. 28 ago. 1933.

FRITH, Simon; ZAGORSKI-THOMAS, Simon. The Art of Record Production: An Introductory Reader for a New Academic Field. 2. ed. - New York: Routledge, 2016.

ITU. Recommendation ITU-R BS.1770-0: Algorithms to measure audio programme loudness and true-peak audio level, 2006.

___. Recommendation ITU-R BS.1770-4: Algorithms to measure audio programme loudness and true-peak audio level, 2015.

KATZ, Bob. Mastering Audio: The art and the Science. Focal Press; 1. ed. 2002.

LOUDWIRE. Top 25 power metal albums of all time. Disponível em: <https://loudwire.com/top-power-metal-albums-all-time/>. Acesso em: 25 jun. 2020.

MOLINA, Sérgio. Música de Montagem: a composição de música popular no pós-1967. 1. Ed. - São Paulo: É Realizações, 2017.

MORIN, Edgar. Introdução ao pensamento complexo. Tradução Eliane Lisboa. 5. ed. - Porto Alegre: Sulina, 2015. 120 p.

NUNZIO, Mário Augusto O. Del. Angra, 2006. Disponível em: <https://whiplash.net/materias/biografias/038602-angra.html>. Acesso em: 30 jun. 2020.

OWSINSKI, Bobby. The Mastering Engineer’s Handbook. 2. Ed. – Thomson Course Technology, 2008.

PINHEIRO, Antonio; CRIVELARO, Marcos. Conforto Ambiental: Iluminação, Cores, Ergonomia, Paisagismo e Critérios para Projetos. São Paulo: Érica, 2014

ROBJOHNS, Hugh. The End of Loudness War? 2014. Disponível em: <https://www.soundonsound.com/techniques/end-loudness-war>. Acesso em: 2 mar. 2018.

ROEDERER, Juan G. Introdução à Física e Psicofísica da Música. Tradução Alberto Luis da Cunha. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 1998.

ROSA, Gilberto Assis; MANZOLLI, Jônatas. Complexidade e criatividade no processo de produção musical em estúdio: uma perspectiva sistêmica. Opus, v. 25, n. 3, p. 50-65, set./dez. 2019.

SPOTIFY. How does Spotify calculate loudness? Disponível em: <https://artists.spotify.com/faq/mastering-and-loudness#how-does-spotify-calculate-loudness>. Acesso em: 30 set. 2020.

VALLE, Sólon do. Microfones. 2. ed. Rio de Janeiro: Música e Tecnologia, 2002.

WHITE, Paul. War Is Over! 2014. Disponível em: <https://www.soundonsound.com/people/war-over>. Acesso em 2 mar. 2018.

Published

2022-09-29

How to Cite

Mesquita, L. A., & Menezes Júnior, C. R. F. (2022). The Aesthetic Impact of Loudness War in Angra’s Discography. Vortex Music Journal, 10(2), 1–35. https://doi.org/10.33871/23179937.2022.10.2.6822

Issue

Section

Dossier “55 years of Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band”