Women in the History of Music, in textbooks and in teacher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/vortex.2025.13.9914

Keywords:

Music Education, Textbooks, Feminisms, Intersectionality, Curriculum

Abstract

This article offers a bibliographic review about the reproduction of androcentrism in music education, which was verified in History of Music works that are used in teacher education courses and in Arts textbooks (Grout and Palisca, 2007; Carpeaux, 1984; Griffiths, 1987; Kiefer,1997; Ferrari et al., 2018). A feminist stance and the concepts of habitus, androcentrism, intersectionality, and of books as ideological artifacts are central to understand the need to expand the representation of women in the music education curriculum. Firstly, we address these concepts and the theoretical framework grounded in feminism. Secondly, we present the background of research dedicated to the critical analysis of Art textbooks with an intersectional scope. Lastly, we present the results of a qualitative and quantitative analysis of the exclusion of women in canonical music history books, advocating that their inclusion through curriculum redefinitions can be done by teachers in all the educational levels.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Andréia Schach Fey, Universidade Federal do Paraná

PhD candidate in Music at UFPR (Federal University of Paraná), supervised by Prof. Dr. Guilherme G. B. Romanelli; holds a Master’s degree in Education from UNICENTRO (State University of Central-West) and a Bachelor’s degree in Music Education from UEL (State University of Londrina). She teaches music (voice and piano) and is a permanent faculty member in Arts at SEED (Department of Education and Sport) in the State of Paraná.

Guilherme Romanelli, Universidade Federal do Paraná

Guilherme Gabriel Ballande Romanelli is a professor and musician, holding a degree in Arts Education/Music (FAP, 1997), a Master’s (2000) and a PhD in Education (UFPR, 2009). He teaches at UFPR in the Pedagogy and Music Education programs, as well as in the graduate programs in Music and Education. His research focuses on manualistics (the study of textbooks and teaching manuals), music education, early childhood musical training, teacher education, the appreciation of popular music, and instrument making. As a musician, his experience includes symphony orchestras, chamber music, recitals, and recordings, performing on violin, viola, and rabeca.

References

APPLE, Michael W. Currículo e poder. Educação e realidade, Porto Alegre, v. 14, n. 2, p. 46-57, jul./dez. 1989.

BARONCELLI, Nilceia. Mulheres compositoras: elenco e repertório. São Paulo: Instituto Nacional do Livro, 1987. 331 p.

BATISTA, Valdoni Ribeiro. A Desnaturalização do Androcentrismo por meio de uma Prática de Pesquisa-ação no Estágio de Licenciatura em Arte-Educação da Unicentro. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual do Centro-Oeste. Guarapuava, 2017. Disponível em: <https://www2.unicentro.br/ppge/dissertacoes-2017/>. Acesso em: 11 out. 2024.

BOURDIEU, Pierre. A Dominação Masculina. Tradução: Maria H. Kühner. 11ª Edição. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2012. 158 p.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. MEC, Secretaria de Educação Básica: Brasília (DF), 2018. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/>. Acesso em: 11 out. 2024.

BRASIL. Lei nº 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de

1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo

oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática "História e Cultura Afro-Brasileira."

Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm>. Acesso em: 11 out. 2024.

BRASIL. Lei nº 11.645, de 10 de março de 2008. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, modificada pela Lei no 10.639, de 9 de janeiro de 2003, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira e Indígena”. Disponível em:

<http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11645.htm>. Acesso em: 11 out. 2024.

BRASIL. Lei nº 14.986, de 25 de setembro de 2024. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, para incluir a obrigatoriedade de abordagens fundamentadas nas experiências e nas perspectivas femininas nos conteúdos curriculares do ensino fundamental e médio; e institui a Semana de Valorização de Mulheres que Fizeram História no âmbito das escolas de educação básica do País. Disponível em: <https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2023-2026/2024/lei/l14986.htm>. Acesso em: 11 out. 2024.

BOZZANO, Hugo B; FRENDA, Perla; GUSMÃO, Tatiane Cristina. Arte em Interação. 1 ed. Volume único. São Paulo: IBEP, 2013.

CANDAU, Vera Maria Ferrão. Diferenças culturais, interculturalidade e educação em direitos humanos. Educação & Sociedade, Campinas, v. 33, n. 118, p. 235-250, jan./mar. 2012. Disponível em: <https://www.cedes.unicamp.br>. Acesso em: 11 out. 2024.

CARPEAUX, Otto Maria. Uma nova história da música. Rio de Janeiro: Tecnoprint, 1984. 364 p.

CHOPPIN, Alain. Pasado y presente de los manuales escolares. In: RUIZ BERRIO, Julio (Ed). La cultura escolar de Europa: tendencias históricas emergentes. Madrid: Biblioteca Nueva, p. 107-165, 2000.

CHOPPIN, Alain. História dos livros e das edições didáticas. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 30, p. 549-566, set/dez. 2004. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/ep/v30n3/a12v30n3.pdf>. Acesso em: 11 out. 2024.

COUTINHO, Andréa Senra; LOPONTE, Luciana Gruppelli. Artes visuais e feminismos: implicações pedagógicas. Revista Estudos Feministas, v. 23, n. 01, p. 181-190, 2015. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/ref/a/rNvDnC5nFpPgttj3pfhmdVP/?lang=pt>. Acesso em: 21 out. 2024.

CRENSHAW, Kimberlé. Documentos para o encontro de especialistas em aspectos da discriminação racial relativo ao gênero. Tradução Liane Schneider. Estudos Feministas, ano 10, n.1, p. 171-188, 2002. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/ref/v10n1/11636.pdf>. Acesso em: 11 out. 2024.

CRESWELL, John W. Projeto de pesquisa-: métodos qualitativo, quantitativo e misto. Tradução: Magda Lopes. 3ª Edição. Porto Alegre: Artmed, 2010.

DAVIS, Angela. Mulheres, raça e classe. Tradução Heci Regina Candiani. 1ª Edição. São Paulo: Boitempo, 2016. 262 p.

DOMINGOS FILHO, Doacir. A diversidade de gênero em materiais didáticos da disciplina de arte. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual do Centro-Oeste. Guarapuava, 2018. Disponível em: <https://www2.unicentro.br/ppge/dissertacoes-2018/>. Acesso em: 11 out. 2024.

DUBY, Georges; PERROT, Michelle. História das mulheres. Volume 1. Porto: Afrontamento, 1990.

ESCOLANO BENITO, Agustín. Curriculum editado y sociedad del conocimiento: texto, multimedialidad y cultura de la escuela. Valencia: Tirant lo Blanch, 2006.

ESCOLANO BENITO, Agustín. El manual escolar y la cultura profesional de los docentes. Tendencias Pedagógicas, v. 14, n. 1, p. 169-180, 2009.

FERRARI, Solange dos Santos Utuari; LIBÂNEO, Daniela Leonardi; SARDO, Fábio; FERRARI, Fernando Pascoal. Por Toda Parte: Volume Único. 1 ed. São Paulo: FTD, 2013.

FERRARI, Solange dos Santos Utuari; DIMARCH, Bruno Fischer; KATER, Carlos Elias; FERRARI, Pascoal Fernando. Por toda parte – anos finais do fundamental. 2. ed. Livro do professor. São Paulo: FTD, 2018. 4v.

FEY, Andréia Schach. As Mulheres na Música: propostas inclusivas para aulas de Arte. São Paulo: Todas as Musas, 2022. 262 p.

FEY, Andréia Schach. Musicistas mulheres e sua inclusão em práticas de Arte no ensino fundamental. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual do Centro-Oeste, Programa de Pós-Graduação em Educação, Guarapuava, 2020.

FEY, Andréia Schach; RAUEN, Margarida Gandara. Currículo de Arte e equidade de género: existem compositoras? Revista Faces de Eva. Estudos sobre a Mulher, v. s/v, p. 57-75, 2022. Disponível em: <https://scielo.pt/pdf/eva/n47/0874-6885-eva-47-57.pdf>. Acesso em: 11 out. 2024.

FEY, Andréia Schach; RIBAS, Luiz Fernando; RAUEN, Margarida Gandara. A Diversidade de Gênero em e-books do Curso de Arte a distância da UNICENTRO. In: Fernanda Herinques, Pablo Calvo, Liliane de Lucena Ito, Raquel Longhi, Luis Antonio Ogando e Marcelo Martinez (Orgs.). Gênero, notícia e transformação social. 1ª Edição. Aveiro: Ria editorial, 2019, p. 13-44. Disponível em: <https://www.riaeditorial.com/livro/g%C3%AAnero%2C-not%C3%ADcia-e-transforma%C3%A7%C3%A3o-social>. Acesso em: 11 out. 2024.

GRIFFITHS, Paul. A música moderna: uma história concisa e ilustrada de Debussy a Boulez. Zahar, 1987. 206 p.

GROUT, Donald Jay; PALISCA, Claude V. História da música ocidental. 5ª Edição. Lisboa: Gradiva, 2007. 759 p.

HAWK, Martha J. C. Into the light: A study of women composers. A Support Paper Submitted to the School of Graduate Studier East Tennessee State University in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree of Master of Arts in Liberal Studies. USA, 2017. Disponível em: <https://www.etsu.edu/academicaffairs/scs/mals/documents/hawk_project_paper.pdf>. Acesso em: 11 out. 2024.

JUSTINO, Maria José. Mulheres na Arte: Que diferença isso faz? Curitiba: Museu Oscar Niemeyer, 2013.

KIEFER, Bruno. História da música brasileira: dos primórdios ao início do século XX. 4ª Edição. Porto Alegre: Movimento, 1997. 140 p.

LOPONTE, Luciana Gruppelli. Sexualidades, artes visuais e poder: pedagogias visuais do feminino. Revista Estudos Feministas, v. 10, p. 283-300, 2002. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/ref/a/ZDsRh9p5xg7bZbCTGC6fS6c/?lang=pt>. Acesso em: 21 out. 2024.

McCANN, Hannah; CARROLL, Georgie; DUGUID, Beverley; GEHRED, Kathryn; KIRILLOVA, Liana; KRAMER, Ann; HOLMES, Marian Smith; WEBER, Shannon; MANGAN, Lucy. O livro do feminismo. Tradução: Ana Rodrigues. Rio de Janeiro: Globo Livros, 2019. 352 p.

MONTEIRO DA SILVA, Eliana Maria de Almeida. Clara Schumann: compositora x mulher de compositor. Paulo: Ficções Editora, 2015. 123 p.

NOCHLIN, Linda. Por que não houve grandes mulheres artistas? (1ª Edição norte-americana 1971). Tradução Juliana Vacaro. São Paulo: Aurora, 2016. 128 p.

PERROT, Michelle. Minha história das mulheres. Tradução: Angela M. S. Côrrea. São Paulo: Contexto, 2007. 190 p.

PERROT, Michelle; FRAISSE, Geneviève. História das mulheres no ocidente Volume 4: O Século XIX. Porto: Edições Afrontamento, 1991. 640 p.

QUINN, Susan. Marie Curie: uma vida. São Paulo: Scipione, 1997.

REZENDE, Conceição. Aspectos da música ocidental. Belo Horizonte: UFMG, 1971. 232 p.

ROMANELLI, Guilherme G. B. Os Livros Didáticos e a educação musical brasileira. In: Sonia Regina Albano de Lima (Ed.), Ensino musical brasileiro: múltiplos olhares. São Paulo: Musa Editora, 2020. 216 p.

VAZ, Adriana. Instituições Culturais: Gênero Narrativa e Memórias. Revista Científica FAP. Curitiba, v. 4, n. 1, p. 1-19, 2009. Disponível em: <http://periodicos.unespar.edu.br/index.php/revistacientifica/article/view/1591/931>. Acesso em: 10 out. 2024.

VAZ, Adriana. O reconhecimento oficial de artistas mulheres no campo artístico em Curitiba/PR (2000-2011). Revista Linhas. Florianópolis, v. 22, n. 49, p. 344-372, maio/ago. 2021.

ZELENKA, Karl. Komponierende Frauen: ihr Leben, ihre Werke. Ellenberg, 1980. 63 p.

Published

2025-08-19

How to Cite

Schach Fey, A., & Romanelli, G. (2025). Women in the History of Music, in textbooks and in teacher education. Vortex Music Journal, 13, 1–25. https://doi.org/10.33871/vortex.2025.13.9914

Issue

Section

Dossier “Music and Women”