This is an outdated version published on 2025-05-27. Read the most recent version.

OS ANTÍPODAS DA ARTE VISIONÁRIA

a União das Polaridades nas Visões de Luz e Trevas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/sensorium.2025.12.10781

Keywords:

Arte Visionária, Estética Filosófica, Estudos Iconográficos, Experiência Mística, Filosofia da Mente

Abstract

The main purpose of this work is to carry out an aesthetic analysis and philosophical description of the manifestations of light and darkness on the horizons of visionary art in line with the ideas of Aldous Huxley and Laurence Caruana. Based on iconographic studies of the works of Coppo di Marcovaldo, François le Barbier, Pieter Bruegel, Marcello Provenzale, Gustave Doré and Ada Mangilli, we intend not only to identify the representations of luminosity and obscurity, but also to demonstrate the correspondences between the latter and the images of life and death, hell and heaven, particularly in medieval and modern artistic creations. Thus, through an analytical-descriptive methodology that combines phenomenological experience, bibliographical research, hyperfocused reading, a hermeneutic approach, intercultural dialogues, critical thinking and creative writing on the selected themes, we aim to obtain, as a result of this enquiry, a deeper understanding of the union of polarities that is present in the timelessness of the creative process of visionary artists. In general terms, by interpreting the iconographies of illumination and darkening as representative of states of spirit, under the auspices of a philosophy of mind that recognises creative activity as a form of expanded cognition, where the real and the imaginary intertwine on the journey through multiple ontological spheres, we aim to explain how the antipodes of consciousness are integrated into the expressions of visionarism.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jan Clefferson Costa de Freitas, Universidade Estadual do Ceará

Bacharel, Mestre e Doutor com Pós-Doutorado em Filosofia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Licenciado em Filosofia e Especialista em Neurociências pela Faculdade Única de Minas Gerais. Especialização em andamento na área de Cannabis Medicinal pela Faculdade do Leste Mineiro. Professor Visitante de Filosofia na Universidade Estadual do Ceará. Coordenador Adjunto do Grupo de Estudos em Sabedorias Enteogênicas e Filosofias Psicodélicas. Editor Chefe da Revista Polymatheia. Professor Convidado da Pós-Graduação em Enteogenia Terapêutica do Instituto Hermes de Transformação Humana/Faculdades UNICORP. Colaborador Acadêmico da Sociedad Científica Vía Synapsis (México). Autor do livro “Transfigurações Psicodélicas: as Metamorfoses da Arte em Friedrich Nietzsche e Alex Grey” pela Editora Dialética. Fortaleza, Ceará, Brasil.

Nathalia Cristina Medeiros Maia, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Licenciada em Filosofia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Psicanalista pelo Instituto Brasileiro de Psicanálise Clínica. Mestranda em Filosofia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Pesquisadora-Bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento do Pessoal de Nível Superior. Coordenadora Adjunta do Grupo de Estudos em Sabedorias Enteogênicas e Filosofias Psicodélicas. Secretária Executiva da Revista Polymatheia. Nísia Floresta, Rio Grande do Norte, Brasil.

References

ALIGHIERI, D. A Divina Comédia. Tradução de J. P. Xavier. Ilustrada por Gustave Doré. São Paulo: Cia. Brasil Editora, 1955.

AREOPAGITA, P. D. Obras Completas: Los Nombres de Díos, Jerarquía Celeste, Jerarquía Eclesiástica, Teología Mística, Cartas Varias. Traducción de Hipólito Cid Blanco y Theodoro H. Martín. Edición de Theodoro H. Martín. Presentación de Olegário González de Cardedal. Madrid: Biblioteca de Autores Cristianos, 2002.

ARIÈS, P. L’Homme devant la Mort. Paris: Le Seuil, 2014.

AUERBACH, N. The Woman and the Demon: the Life of a Victorian Myth. Massachusetts: Harvard University Press, 1982.

BELTING, H. Bild und Kult: eine Geschichte des Bildes vor dem Zeitalter der Kunst. Müchen: Verlag C. H. Beck, 1990.

BYNUM, C. W. Christian Materiality: an Essay on Religion in Late Medieval Europe. New York: Zone Books, 2015.

BLAKE, W. The Complete Illumination Books. Prologue by John Commander. Introduction by David Bindman. London: Thames & Huston, 2001.

BOTTERILL, S. Dante and the Mystical Tradition: the Figure of Saint Bernard in the Commedia. New York: Cambridge University Press, 1994.

BURKERT, W. Ancient Mistery Cults. Massachusetts: Harvard University Press, 1987.

BRONFEN, E. Over her Dead Body: Death, Femininity, and Aesthetic. Manchester: Manchester University Press, 1991.

CAMILLE, M. Images dans les Marges: aux Limites de l’Art Medieval. Paris: Gallimard, 1997.

CARUANA, L. A Manifesto of Visionary Art. Paris: Recluse Pub, 2001.

CARUANA, L. O Primeiro Manifesto da Arte Visionária. Tradução de José Eliézer Mikosz. Curitiba: Ordem Rosa Cruz, 2013.

CHARRUTHERS, M. The Book of Memory: a Study of Memory in Medieval Culture. 2ª Ed. Massachusetts: Cambridge University Press, 2008.

CHERRY, D. Beyond the Frame: Feminism and Visual Culture, Britain 1850-1900. London: Routledge Press, 2000.

CHEVALIER, J.; GHEERBRANT, A. Dicionário de Símbolos: Mitos, Sonhos, Costumes, Gestos, Formas, Figuras, Cores, Números. Tradução de Vera da Costa e Silva, Raul de Sá Barbosa, Ângela Melin e Lúcia Melin. 26ª ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 2009.

DE BEAUVAIS, V. Miroir Historial. Traduction de Jean de Vignay [Livres 1 a 11 de Speculum Historiale]. François le Barbier, Enlumineur. Gilles Gracien, Copiste. Paris: Bibliothèque Nationale de France, Departament des Manuscripts, 1459-1463.

DE FREITAS, J. C. C. Entheogenic Creativity: Shamanism and Entheogens in the Visionary Art of Alex Grey. In: Revista Kalagatos, Fortaleza, v. 20, n. 1, p. 1-20, ek23011, 2023. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/kalagatos/article/view/10132

DE FREITAS, J. C. C.. Ecstatic States and Visionary Art: from Metaphysical Realms to Aesthetic Creation. In: Revista Cacto, Petrolina, v. 4, n. 2, e24014, 2024. Disponível em: https://revistas.ifsertao-pe.edu.br/index.php/cacto/article/view/665

DE FREITAS, J. C. C. Platonismo e Psicodelia: às Origens Psicodélicas da Metafísica Platônica. In: Revista Anthesis, Rio Branco, v. 6, n. 11, p. 1-17, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufac.br/index.php/anthesis/article/view/1566

DELVILLE, J. The New Mission of Art: a Study of Idealism in Art. New York: Wentworth Press, 2016.

ELIADE, M. O Sagrado e o Profano: a Essência das Religiões. Tradução de Rogério Fernandes. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

GEBSER, J. The Ever Present Origin: Foundations of Aperspectival World - Part 1. Translation by Noel Barstad and Algis Mickunas. Ohio: Ohio University Press, 2020.

GIBSON, W. Pieter Bruegel and the Art of Laughter. California: University of California Press, 2016.

GIGER, H. R. Necronomicon. Introduction by Clive Baker. Bervely Hills: Morpheus International, 1993.

GOODRICK-CLARKE, N. The Western Esoteric Traditions: a Historical Introduction. New York: Oxford University Press, 2008.

GRABAR, A. Les Voies de la Création en la Iconographie Chrétienne: Antiquité e Moyen Âge. Paris: Flammarion Editeurs, 2009.

GREY, A. The Mission of Art. Colorado: Shambala Press, 1998.

HAMBURGER, J. The Visual and the Visionary: Art and Female Spirituality in Late Medieval Germany. New York: Zone Books, 1998.

HARBISON, C. The Art of the Northern Renaissance. New York: The Every Man Art Library, 2012.

HASKEL, F. Rediscoveries in Art: some Aspects of Taste, Fashion, and Collecting in England and France. New York: Cornell University Press, 1976.

HILDEGARD, S. Scivias.Translation by Columba Hart and Jane Bishop. Introduction by Barbara Newman. Preface by Caroline Walker Bynum. New Jersey: Paulist Press, 1990.

HOFMANN, A. El Mensaje de los Misterios Eleusinos para el Mundo de Hoy. In: WASSON, R. G.; HOFMANN, A.; RUCK, C. A. P. El Camino a Eleusis: una Solución al Enigma de los Mistérios. Traducción de Felipe Garrido. Edición de Robert Forte. Prefacio de Huston Smith. México: Fondo de Cultura Económica, 2013. p. 203-214.

HUXLEY, A. L. Moksha: os Escritos Clássicos de Aldous Huxley sobre Psicodélicos e a Experiência Visionária.Tradução de Adriano Escandolara. São Paulo: Biblioteca Azul, 2022.

HUXLEY, A. L. The Doors of Perception/Heaven and Hell. New York: Harper Books, 1963

JUNG, C. G. Aion: Estudos sobre o Simbolismo do Si-mesmo. Tradução de Pe. Dom Mateus Ramalho Rocha. 11ª ed. Petrópolis: Vozes, 2013.

KAENEL, P. Gustave Doré, Master of Imagination. Paris: Flammarion-Pere Castor, 2014.

KAVALER, E. M. Pieter Bruegel: Parables of Order and Enterprise. Masachusetts: Cambridge University Press, 1999.

KESSLER, H. Seeing Medieval Art: Rethinking the Middle Ages. Toronto: University of Toronto Press, 2004.

KROMM, J. The Art of Frenzy: Public Madness in the Visual Culture of Europe, 1500-1850. London: Continuum International Publishing Group, 2001.

LADNER, G. God, Cosmos, and Humankind: the World of Early Christian Symbolism. Translation by Thomas Dunlap. Los Angeles: University of California Press, 1995.

MAGEE, G. A. The Cambridge Handbook of Western Mysticism and Esotericism. New York: Cambridge University Press, 2016.

MALÊ, É. L’Art Religieux du XIIe au XVIIIe Siècle. Paris: Armand Colin, 1961.

MAZZOTTA, G. Dante’s Vision and the Circle of Knowledge. New Jersey: Princeton University Press, 1993.

MCGINN, B. The Varieties of Vernacular Mysticism: 1350-1550. Col. The Presence of God, v. 5. Freiburg: Herder & Herder, 2016.

MERKUR, D. Ecstatic Imagination: Psychedelic Experiences and the Psychoanalysis of Self-Actualization. New York: State University of New York Press, 1998.

MIKOSZ, J. E.; LOUSA, T. Imagens da Melancolia na Arte do Impressionismo à Atualidade. In: Revista Art&Sensorium, Curitiba, v. 11, p. 1-15, 2024. Disponível em: https://periodicos.unespar.edu.br/sensorium/article/view/9247

MILTON, J. Paradise Lost. Illustrated by Gustave Doré. Edited by Henry C. Walsh. New York: John W. Lovell Company, 1890.

NEWMANN, E. A Grande Mãe: um Estudo Fenomenológico da Constituição Feminina do Inconsciente. Tradução de Fernando Pedroza de Mattos e Maria Silvia Mourão Netto. São Paulo: Cultrix, 1999.

OTTO, R. O Sagrado: os Aspectos Irracionais na Noção do Divino e sua Relação com o Racional. Tradução de João J. Vila-Chã. São Paulo: Editora Teológica, 2007.

PANOFSKY, E. Significado nas Artes Visuais. Tradução de Maria Clara F. Kneese e Jacob Guinsburg. São Paulo: Perspectiva, 2020.

PARKER, R. The Subversive Stitch: Embroidery and the Making of the Feminine. Salem Road: I. B. Tauris, 2012.

RENONCIAT, A. La Vie et l’Oeuvre de Gustave Doré. Paris: Petit Palais, Musée de Beaux-Arts de la Ville de Paris, 1983.

ROUNTREE, K. Embrace the Witch and the Goddess: Feminist Ritual-Makers in New Zeland. London: Routledge Press, 2003.

RUCK, C. A. Paul. La Visión de Eleusis. In: WASSON, R. G.; HOFMANN, A.; RUCK, C. A. P. El Camino a Eleusis: una Solución al Enigma de los Mistérios. Traducción de Felipe Garrido. Edición de Robert Forte. Prefacio de Huston Smith. México: Fondo de Cultura Económica, 2013.

RUYS, J. F. Demons in the Middle Ages. Amsterdã: Amsterdã University Press, 2021. p. 66-198.

SCHIMITT, J. C. Ghosts in the Middle Ages: the Living and the Dead in the Medieval Society. Translation by Teresa Lavander Fagan. Chicago: University of Chicago Press, 1999.

STARHAWK. Circle Round: Raising Children int the Goddess Tradition. Westminster: Random House Publishing, 2020.

SULLIVAN, M. Brugel and the Creative Process: 1559-1563. Abingdon: Routledge Press, 2018.

THON, P. Bruegel’s The Triumph of Death Reconsidered. Massachusetts: Cambridge University Press, 2018.

WALLS, J. Hell: the Logic of Damnation. Indiana: University of Notre Dame Press, 1992.

WASSON, R. G.; HOFMANN, A.; RUCK, C. A. P. El Camino a Eleusis: una Solución al Enigma de los Mistérios. Traducción de Felipe Garrido. Edición de Robert Forte. Prefacio de Huston Smith. México: Fondo de Cultura Económica, 2013.

Published

2025-05-23 — Updated on 2025-05-27

Versions

Issue

Section

Dossier: Unconscious and Counterculture: Alternative Artistic Dissidences