THINKING WITH YOUR HANDS - THE WORK OF ART AS A VECTOR IN A WORK PROJECT: A CLASSROOM EXPERIENCE
DOI:
https://doi.org/10.33871/sensorium.2024.11.9253Keywords:
Obra de Arte, Aprendizagens Globais, Metodologia de Projeto, Trabalho ColaborativoAbstract
The result of a case study of a pedagogical experiment conducted in the classroom is presented, as part of the Master's in Art Education, defended in February 2024, at the Faculty of Fine Arts of the University of Lisbon, focusing on the issue of the development of global learning in the first cycle of Basic Education of the Portuguese education system (children between six and nine years old), with the aim of developing a visual arts project, starting from the artwork, applying a model that combines methodologies of artistic teaching with project work, in order to promote creativity and individual expression. A collaboration project was designed between the head teacher and the specialist teacher, with the purpose of facilitating learning, interconnecting them. Work through collaborative projects facilitated a unique, transformative path, involving uncertainty, doubt, and improvisation. It allowed understanding how the approaches of Art Education can be linked to various curricular areas, resulting in multiple interactions in the approach to knowledge, involving children in its construction and therefore making it more meaningful. The crossing between action research methodologies and ethnographic studies or naturalistic research carried out in this work contributed to a better reflection of this experience. The experience presented here encompasses elements that, although not new, have become true pedagogical innovations over decades. By combining differently here, its transversal applicability in the learning experiences of the children in our sample is demonstrated.
Downloads
References
ACASO, M., MEGÍAS, C. Art Thinking: Cómo el arte puede transformar la educación. Barcelona: PAIDÓS Educación, 2017.
ACASO, M. La educación artística no son manualidades: Nuevas práticas en la ensaña delas artes e la cultura visual. 2ª edição. Madrid: Catarata, 2009.
ALVES, R. Gaiolas ou asas: A arte do voo ou a busca da alegria de aprender. Lisboa: Edições Asa, 2004.
APRENDIZAGENS Essenciais. Direção-Geral da Educação. Ministério da Educação e Ciência. Disponível em http://www.dge.mec.pt/aprendizagens-essenciais. Acesso em 06/06/2023.
BOTELHO, M. Quero fazer...diz-me como começar: Oficinas de Expressão Plástica no 1º Ciclo do Ensino Básico.Dissertação (mestrado em Educação Artística). Faculdade de Belas Artes da Universidade de Lisboa. Lisboa, 2018. Disponível em http://hdl.handle.net/10451/37659 Acesso em 08/04/2022.
CHARRÉU, L. Em busca de fontes, autores e fatos singulares da história da integração das expressões artísticas na educação: a contribuição de Arquimedes da Silva Santos em Portugal. In PINHEIRO, M., LIBNIK, M. (Org.) Educação Integral e integrada: Subsídios para a formação de professores. Curitiba, Universidade Federal do Paraná, 2015. p. 37 – 60.
COUTINHO, C. Metodologias de investigação em Ciências Sociais e Humanas: Teoria e Prática. 2ª edição. Coimbra: Edições Almedina, 2022.
DECRETO- Lei nº 344/90 do Ministério da Educação e Ciência. Disponível em Decreto-Lei n.º 344/90 | DR (diariodarepublica.pt) 1990. Acesso em 02/06/2023.
DECRETO- Lei nº 139/2012 do Ministério da Educação e Ciência. Currículo Nacional Disponível em Currículo Nacional - DL 139/2012 | Direção-Geral da Educação (mec.pt) 2012. Acesso em 02/06/2023.
DECRETO- Lei nº 176/2014 do Ministério da Educação e da Ciência. Diário da República I série nº 240. Disponível em Matriz curricular do 1.º ciclo | Direção-Geral da Educação (mec.pt) 2014. Acesso em 01/06/2023.
DESPACHO nº 6478/2017 do Ministério da Educação e Ciência. Diário da República: II série nº 143/2017. Disponível em Despacho n.º 6478/2017 | DR (diariodarepublica.pt) 2017. Acesso em 02/06/2023.
EÇA, M. Educação artística em Portugal: entre a tradição e a ruptura. In Pós: Belo Horizonte, v. 1n.1, 2008, p. 26 – 36.
EDUCAÇÃO artística para a resiliência e a criatividade. UNESCO. Disponível em 2020_art-week-technote_por_final.pdf (unesco.org). 2020. Acesso em: 01/06/2023.
EDUCAÇÃO: um tesouro a descobrir. Relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre Educação para o Século XXI. Disponível em Educação: um tesouro a descobrir, relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre Educação para o Século XXI (destaques) - UNESCO Digital Library 2010. Acesso em 01/06/2023.
EDUCAÇÃO Estética e Artística. Direção Geral de Educação. Ministério da Educação e da Ciência. Disponível em Programa de Educação Estética e Artística da Direção-Geral da Educação (mec.pt) Acesso em 22/06/2023. EISNER, E. El museo como lugar para la educación. In Museu Tyssen Bornemisza (Org.) Atas do I Congreso Internacional Los Museos en la Educación. La formación de los educadores. Madrid: Museu Tyssen Bornemisza, 2009, p. 12 – 20.
FARIA, E., RODRIGUES, I., PERDIGÃO, R., FERREIRA, S. Perfil do aluno– competências para o século XXI. Conselho Nacional de Educação (CNE). Relatório Técnico disponível em relatorio_PerfilAluno_1.pdf (cnedu.pt), 2017. Acesso em 22/06/2023.
FERREIRA, S. A abordagem da obra de arte, em sala de aula, no jardim de infância, com crianças de 5/6 anos. Dissertação (mestrado em Educação Artística). Faculdade de Belas Artes da Universidade de Lisboa. Lisboa, 2009. Disponível em http://hdl.handle.net/10451/638. Acesso em 12/04/2022.
FERREIRA, T. O Programa de Educação Estética e Artística - PEEA (2010-2017): O lugar da Expressão Plástica no Currículo do 1º Ciclo do Ensino Básico. Dissertação (mestrado em Educação Artística) Faculdade de Belas Artes da Universidade de Lisboa. Lisboa, 2019. Disponível em http://hdl.handle.net/10451/38936 Acesso em 14/04/2022.
FOLEY, C. TedxColumbus. Teaching art or teaching to think like na artist? [Vídeo]. Youtube. 26/11/2014 Teaching art or teaching to think like an artist? | Cindy Foley | TEDxColumbus - YouTube Acesso em 03/07/2023.
FULLE, B. Educación + arte:trabajo por proyectos. Santiago do Chile: Ministerio de las Culturas, las Artes y el Patrimonio, 2020. LA Agenda de Seúl: Objetivos para el Desarrollo de la Educación Artística. Disponível em La Agenda de Seúl: Objetivos para el Desarrollo de la Educación Artística - UNESCO Digital Library 2010. Acesso em 02/06/2023.
LEI nº 46/86 do Ministério da Educação. Diário da República I série nº237. Disponível em Lei de Bases do Sistema Educativo - Conselho Nacional de Educação (cnedu.pt) 1986. Acesso em 05/06/2023.
Ó, J. A Lisboa do futuro: Ciência, conhecimento e educação. In AAVV Futuros de Lisboa/Futures of Lisbon. EGEAC/Museu de Lisboa. 2018, p. 240-259.
OBJETIVOS do desenvolvimento sustentável, UNESCO. Disponível em Os 17 ODS - Objetivos de Desenvolvimento Sustentável - Temas - Comissão Nacional da UNESCO (mne.gov.pt). Acesso em 22/06/2023.
PERFIL dos alunos à saída da escolaridade obrigatória. Direção Geral de Educação. Ministério da Educação e da Ciência. Disponível em Perfil dos Alunos à Saída da Escolaridade Obrigatória (mec.pt) Acesso em 22/06/2023.
PIRES, J. Trabalho de projeto: algumas considerações teóricas. Revista O professor nº 40. 1994. p. 20-25.
ROCHA, M. As Expressões Artísticas no Curriculum do 1º Ciclo: Relevância no Desenvolvimento Integral do Aluno. Dissertação (mestrado em Arte e Educação). Universidade Aberta. Lisboa: 2014. Disponível em http://hdl.handle.net/10400.2/3860 Acesso em 14/04/2022.
SANTOS, A. A Educação Artística no Movimento Escola Moderna: (im)possibilidades de um currículo das artes na Educação Pré-Escolar. Dissertação (mestrado em Educação Artística) Faculdade de Belas Artes da Universidade de Lisboa. Lisboa, 2019. Disponível em http://hdl.handle.net/10451/38409 Acesso em 14/04/2022.
TISHMAN, S. Teaching critical thinking througt art. Why use art to develop thinking? [Vídeo]. Youtube. 19/02/2019 Teaching Critical Thinking through Art, 0.2: Focal Point: Why use art to develop thinking? - YouTube Acesso em 03/07/2023.
VAN MANEM, M. Investigación educativa y experiencia vivida. Barcelona: Idea Books, 2003.
Downloads
Published
Versions
- 2025-05-28 (3)
- 2024-06-27 (2)
- 2024-06-26 (1)
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 International Interdisciplinary Journal of Visual Arts - Art&Sensorium

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).