Archive and time in contemporary artistic production

a journey through six works

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/sensorium.2024.11.8521

Abstract

This text proposes to reflect on ways of appropriating the archive based on six artistic works. It starts with a theoretical discussion about archive and temporality through the authors Derrida, Koselleck and Samain and montage as Warburg's method to go through and present the works “Bibliotheca” (1992-2002) by Rosângela Rennó, “88 from 14.000” (2005) by Alice Miceli, “Aberto pela Aduana” (2019) and “Boa Aparência” (2000) by Eustáquio Neves and Baby in belly (2020) and Woman with a book, (2020) by Frida Orupabo and friction with the concepts about archive and time presented, in order to understand the ways of resignification and how the use of archives constitutes each work.

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Author Biographies

Keith Valéria Tito, Universidade de Goiás - Programa de Pós-graduação em Arte e Cultura Visual

 Doutoranda em Arte e Cultura Visual pela Universidade Federal de Goiás (FAV-UFG) com pesquisa financiada pela CAPES. Mestre (UFG), bacharel e licenciada (PUC-GO) em História. Atuou como diretora do Museu da Imagem e do Som de Goiás. Atuou como Gerente de Museus, Bibliotecas, Instituto Goiano do Livro e Arquivo Histórico. Possui experiência em gestão de museus, gestão de acervos museológicos, conservação fotográfica e pesquisa histórica.

Ana Rita Vidica, Universidade Federal de Goiás / Docente

Atualmente é docente do Programa de Pós-graduação em Comunicação (PPGCOM/UFG) e da Graduação em Comunicação Social – Publicidade e Propaganda. Doutora em História (FH-UFG) com doutorado sanduíche na École des Hautes Études en Sciences Sociales (EHESS). Mestre em Arte e Cultura Visual (FAV/UFG) e Graduada em Comunicação Social  - Publicidade e Propaganda (FIC/UFG). Vice-coordenadora do Núcleo de Pesquisa em Teoria da Image (UFG/Cnpq).

Published

2024-06-26

Issue

Section

Artigos