Archive and time in contemporary artistic production
a journey through six works
DOI:
https://doi.org/10.33871/sensorium.2024.11.8521Keywords:
Arquivo, Tempo, Montagem, Obras ArtísticasAbstract
This text proposes to reflect on ways of appropriating the archive based on six artistic works. It starts with a theoretical discussion about archive and temporality through the authors Derrida, Koselleck and Samain and montage as Warburg's method to go through and present the works “Bibliotheca” (1992-2002) by Rosângela Rennó, “88 from 14.000” (2005) by Alice Miceli, “Aberto pela Aduana” (2019) and “Boa Aparência” (2000) by Eustáquio Neves and Baby in belly (2020) and Woman with a book, (2020) by Frida Orupabo and friction with the concepts about archive and time presented, in order to understand the ways of resignification and how the use of archives constitutes each work.
Downloads
References
ARANTES, Priscila. Reescrituras da arte contemporânea: história, arquivo, mídia. Porto Alegre: Sulina, 2015.
BELLOTTO, Heloísa. O sentido dos arquivos. In: I Ciclo de palestras da diretoria de arquivos institucionais. (Conferência pronunciada). UFMG, 2014.
CHECA, Fernando. La idea de imagen artística en Aby Warburg: el Atlas Mnemosyne (1924-1929). In: WARBURG, Aby. Atlas Mnemosyne. Ediciones Akal S.A: Madrid, 2010). DASartes. Eustáquio Neves lança | Museu Afro Brasil. Site: Dasartes. s/d. Disponível em: <https://dasartes.com.br/livros/eustaquio-neves-lanca-museu-afro-brasil/>. Acesso em: 19.11.2022.
DERRIDA, Jacques. Mal de arquivo: uma impressão freudiana. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2001.
FERNANDES JR, Rubens. Fotografias deserdadas. Ed. Tempo D’Imagem, Fortaleza-CE, 2022.
GUIMARÃES, Juca. “Temos que buscar uma estética negra na fotografia”, diz fotógrafo Eustáquio Neves. In: Site Alma Preta. https://almapreta.com.br/sessao/cultura/temos-que-buscar-uma-estetica-negra-na-fotografia-diz-fotografo-eustaquio-neves/
KOSELECK, Reinhart. Futuro passado: contribuição à semântica dos tempos históricos. Rio de Janeiro: Contraponto: Ed. PUC-Rio, 2006.
OLUFEMI, Lola. Procurando fantasmas. In: Revista ZUM, n.21, outubro 2021, p. 32-51.
MELENDI, Maria Angélica. Bibiliotheca ou das possíveis estratégias de memória, In: RENNÓ, Rosângela. O arquivo universal e outros arquivos. São Paulo: Cosac & Naify, 2003.
SAMAIN, Etienne. As peles da fotografia: fenômeno, memória/arquivo, desejo. In: Revista Visualidades. Goiânia, v. 10 n.1, jan-jun 2012, p. 151-164.
SILVEIRA, Fernanda Antônia da. O inabitável em Alice Miceli: violência histórica do rastro da guerra. Dissertação de mestrado. Porto Alegre: Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2019.
VERAS, Luciana. Frida Orupabo. “Ocomeço é sempre o corpo”. In: Revista Continente, março de 2022. https://revistacontinente.com.br/edicoes/255/frida-orupabo
WARBURG, Aby. Atlas Mnemosyne. Ediciones Akal S.A: Madrid, 2010.
Downloads
Published
Versions
- 2025-05-28 (2)
- 2024-06-26 (1)
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 International Interdisciplinary Journal of Visual Arts - Art&Sensorium

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).