This is an outdated version published on 2025-04-09. Read the most recent version.

EDUCAÇÃO, DIVERSIDADE E RESISTÊNCIAS

A SÉRIE SEX EDUCATION NO ENFRENTAMENTO ÀS VIOLÊNCIAS DE GÊNERO NA ESCOLA

Authors

  • Felipe Caldas UNB
  • Cayo Honorato Universidade de Brasilia

DOI:

https://doi.org/10.33871/sensorium.2025.12.10279

Abstract

This article investigates the pedagogical potential of the series Sex Education in raising teachers' awareness of gender and sexuality issues in school environments, with an emphasis on addressing violence experienced by LGBTQIAPN+ students. The research, conducted with Art teachers from the Regional Education Center of Guarapuava (PR), employed focus groups to explore teachers' perceptions of media representations and their relation to educational practices. Grounded in cultural pedagogies, the analysis of the discussions highlighted both cultural and institutional resistances as well as the transformative potential of audiovisual narratives in teacher training. The findings reveal that the series fosters critical reflections and contributes to the development of more inclusive pedagogical practices, although its use requires preparation and institutional support.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cayo Honorato, Universidade de Brasilia

Professor Adjunto IV no Departamento de Artes Visuais (VIS) do Instituto de Artes (IdA) da Universidade de Brasília (UnB), na área de História e Teoria da Educação em Artes Visuais; docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais (PPGAV) da UnB, do qual é atualmente coordenador. Possui experiência e pesquisa sobre a atuação dos públicos e a mediação cultural, no âmbito das relações entre as artes visuais e a educação. Doutor em Educação pela Faculdade de Educação (FE) da Universidade de São Paulo (USP), na linha de Filosofia e Educação, com estágio na Faculdade de Filosofia e Letras da Universidade de Granada (UGR), Espanha; mestre em Educação pela Faculdade de Educação (FE) da Universidade Federal de Goiás (UFG), na linha de Cultura e Processos Educacionais; especialista em Arte Contemporânea e bacharel em Artes Visuais pela Faculdade de Artes Visuais (FAV) da UFG. É líder do grupo de pesquisa Arte, Educação e Mediação Cultural, cadastrado no CNPq. Integra a rede Another Roadmap for Arts Education desde 2015. Foi pesquisador associado do Centre for the Study of the Networked Image (CSNI) da London South Bank University (LSBU), Reino Unido, entre 2018 e 2019, onde também foi pesquisador visitante durante o estágio pós-doutoral. Atualmente é bolsista de produtividade em pesquisa do CNPq. E-mail: cayohonorato@unb.br

Published

2025-04-09

Versions