A EDUCAÇÃO COMO MEIO NECESSÁRIO PARA ALCANÇAR UMA MEMÓRIA HISTÓRICA NA PESPECTIVA DE HANNAH ARENDT:
JULGAMENTO CRÍTICO COMO REMÉDIO À REPETIÇÃO DO PASSADO
DOI:
https://doi.org/10.33871/27639657.2025.5.2.11237Keywords:
Educação, Hannah Arendt, natalidade, memória histórica, julgamento crítico, banalidade do mal; totalitarismo, pluralidade; ética; democracAbstract
Abstract
This article analyzes education from the philosophical perspective of Hannah Arendt, highlighting its essential role in preventing historical horrors such as totalitarianism. Arendt argues that educating means forming individuals capable of critical thinking and judgment, going beyond the simple transmission of knowledge. The idea of natality represents the ethical responsibility of adults to prepare young people to renew the world. The school should be a space of plurality, freedom, and historical memory, promoting ethical reflection and responsible judgment. The concept of the "banality of evil" reinforces the importance of autonomous thought. Thus, education is presented as a political act of love for the world, fundamental to preserving democracy and avoiding the repetition of past mistakes. Keywords: Education, Hannah Arendt, natality, historical memory, critical judgment, banality of evil; totalitarianism, plurality; ethics; democracy.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Paranaense de Filosofia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Artigo publicado em acesso aberto sob a licença Creative Commons Attribuition 4.0 International Licence.
Os autores cedem o direito exclusivo de primeira publicação à Revista, sendo o trabalho licenciado simultaneamente sob a licença Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY). Esta licença permite que terceiros remixem, adaptem e criem a partir do trabalho publicado, atribuindo o devido crédito de autoria e publicação inicial neste periódico. Os autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada neste periódico (por exemplo: publicar em repositório institucional, em site pessoal, publicar uma tradução ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial neste periódico.
